Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alternativ till MSN Messenger


Blaxtar

Rekommendera Poster

Rätt så ny på OS X och letar efter ett alternativ för att kunna kommunicera via Windows Live Messenger. Vad finns det för program? Vill kunna använda webbkameran samt gärna ha de öppna kontakterna sorterad i flikar och kunna använda alla funktioner som finns till MSN under Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

adiumx fungerar inte med kameran än tror jag, även om det är väldigt trevligt.

 

det ska finnas en variant som heter amsn som tydligen ska klara av kamera. har ingen erfarenhet av det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget program än som har helt motsvarande funktioner till Live Messenger för Windows, inte ens från Microsoft själva. De har ju sin Mac: Messenger, men den är väldigt bantad jämfört med Live Messenger. Videosamtal stöds inte för privatkonton, exempelvis. Och så har programmet flera problem på Mac, många buggar som behöver redas ut.

 

Adium är ett populärt alternativ för det är snyggt och väldigt konfigurerbart, väldigt Macigt, men stödjer inte heller videosamtal.

http://www.adiumx.com/

 

aMSN är fulare än Adium, men stödjer faktiskt videosamtal.

http://www.amsn-project.net/

 

Mercury Messenger finns inte på svenska, till skillnad från ovanstående som alla är på svenska.

Mercury stödjer videosamtal och är väldigt konfigurerbart, har mängder med inställningar och fungerar mycket bra. Tyvärr är det lite segt i uppstarten eftersom det är ett Java-program. Gränssnittet lämnar en del att önska tycker jag...

Det är bara på runt 14Mb, att jämföra med Microsofts bantade Mac : Messenger som är på +40Mb!

http://mercury.im/

 

Proteus är en klient som liknar iChat, har ett snyggt, rent, macigt gränssnitt. Tyvärr saknas flera funktioner än så länge (som videosamtal) det är fortfarande under utveckling. Ett mycket lovande program som är enormt trevligt.

http://www.proteusx.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den utförliga listan Raphael, kanske inte är så viktigt med videosamtal i alla fall. Hur är det med Skype under OS X, stödjer det videosamtal med någon som sitter på en PC?

 

Har läst i Macworld för ett tag sedan ett test med olika chattklienter där jag har för mig att rubriken var "Du SKA chatta med Adium". Så det blir väl att prova det ;-)

Fungerar iChat med MSN, och i så fall hur bra?

 

Edit: Stödjer Adium att man kan ha kontakterna öppna i flikar i samma fönster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den utförliga listan Raphael, kanske inte är så viktigt med videosamtal i alla fall. Hur är det med Skype under OS X, stödjer det videosamtal med någon som sitter på en PC?

 

Har läst i Macworld för ett tag sedan ett test med olika chattklienter där jag har för mig att rubriken var "Du SKA chatta med Adium". Så det blir väl att prova det ;-)

Fungerar iChat med MSN, och i så fall hur bra?

 

Edit: Stödjer Adium att man kan ha kontakterna öppna i flikar i samma fönster?

 

Ja, Skype för Mac OS X fungerar utmärkt med både röst och video mot Windows-användare. Även mot Linux-användare i dom fall såna situationer uppstår. Däremot finns inte den senaste Skypeversionen med högupplöst video för Mac ... ännu. Med tanke på att iSight HD verkar ska dyka upp framöver så kanske det är den kameran utvecklarna hos Skype väntar på - who knows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst i Macworld för ett tag sedan ett test med olika chattklienter där jag har för mig att rubriken var "Du SKA chatta med Adium". Så det blir väl att prova det ;-)

Fungerar iChat med MSN, och i så fall hur bra?

 

Edit: Stödjer Adium att man kan ha kontakterna öppna i flikar i samma fönster?

 

I Adium, aMSN och Mercury kan man samla ihop kontakterna under olika rubriker i kontaktlistan. Nu har jag inte Proteus tillgängligt så jag minns inte om man kan det även i den.

 

Man kan ha ett samtalsfönster med flikar som man byter mellan för att prata med flera på en gång. Det fungerar med alla. "tabbed chat".

 

iChat stödjer inte MSN-protokollet. Det stödjer sitt eget - MobileMe, men även AOL (www.aol.se fungerar att registrera sig på) och Jabber. Via Jabber kan man registrera sig och där koppla upp sig mot en MSN-"brygga" som kopplar samman MSN och Jabber. Då kan man köra iChat med MSN, men filöverföring fungerar inte med den lösningen. Prata går dock bra.

 

Det finns de här som kritiserar att iChat inte stödjer MSN, men å andra sidan så stödjer inte MSN Messenger MobileMe, AOL eller Jabber... Jabber är den framtida standarden, öppen och alternativ. Nackdelen med MSN är ju att den är Microsofts egen som de har © på. Jag tror Jabber kan bli riktigt stort längre fram.

 

Jag chattar med Mercury, så jag håller inte med om att man "SKA" chatta med Adium.

Senaste uppgraderingen av Adium ballar ur min dator, dessutom upplever jag att filöverföring fungerar bättre via Mercury.

 

Adium används av många för det är så snyggt... men Mercury har mer innehåll anser jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har testat aMsn men var inte så glad i den. Kan inte få ljud på videokonversationerna, men det kanske bara är jag? Provade å installera det här Mercury som ni pratar om här, men det går inte, när jag ska logga in så kommer felmeddelande ruta upp att connection with Msn could not be established eller nåt... Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...