Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacFamilyTree 5.3.2


Agnes

Rekommendera Poster

Jag har laddat ner en massa demo av släktforskningsprogram under en lång tid och nu senast Synium MacFamilyTree 5.3.2, som är ett av få som jag tycker verkar riktigt bra. Det kostar en tredjedel av vad Reunion kostar, ett program som jag också har sneglat åt.

 

MacFamilyTree 5.3.2 verkar vara en vidareutveckling av MacSläktträd eller har jag fel? Jag har provat MacSläktträd 4.5 men är inte lika förtjust i det.

 

Vad jag undrar är om det finns en svensk version av MFT 5. Apple säljer programmet men där framgår inget om olika språk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nyare verkar bara finnas på engelska.

Kan man hoppas på att det kommer att översättas framöver och i så fall: är det troligt att man automatiskt kan uppdatera från engelsk till svensk version med alla data i behåll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man hoppas på att det kommer att översättas framöver och i så fall: är det troligt att man automatiskt kan uppdatera från engelsk till svensk version med alla data i behåll?

Släng iväg ett mejl och fråga vetja! Hit: info@synium.de

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng iväg ett mejl och fråga vetja! Hit: info@synium.de

Tack, det ska jag göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Grattis till ditt 444:e inlägg, förresten, som du gjorde i denna tråd. Jag har postat ytterligare en gratulation i nummerklubbstråden. Här. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Grattis till ditt 444:e inlägg, förresten, som du gjorde i denna tråd. Jag har postat ytterligare en gratulation i nummerklubbstråden. Här. :ThumbsUp:

Oj, det visste jag inte själv!

 

Har mailat frågan till Synium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick snabbt svar! :yeahbaby:

 

Hi,

 

we're currently working on a swedish version. You can surely keep your data when we're giving out the update!

 

Regards,

Mendel Kucharzeck :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick snabbt svar! :yeahbaby:

 

Hi,

 

we're currently working on a swedish version. You can surely keep your data when we're giving out the update!

 

Regards,

Mendel Kucharzeck :yeahbaby:

Lysande! Briljant! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Goddag alla.

Har precis köpt ner MacFamilyTree och visst är det roligt men var blev "min" ruta av? Alltså den rutan där man lägger till föräldrar, bredvid den som heter "Älteste Ahnen" eftersom jag råkade radera denna...vilket leder till min nästa fråga. Varför har jag tyska i den svenska versionen? Någon som vet hur jag bytar? Sedan, hur lägger jag till syskon till en individ? Eller barn? Eller platser dit man flyttat, alltså förutom under individhändelser eller noteringar. Går inte detta?

 

Hej så länge

/Apex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit till forumet.

 

Har haft MacFamily i några år, och det är lite si och så med översättningarna, har påpekat detta hos Synium

 

Ser också nu att det står på tyska i en ruta där..

post-113-1255516552.jpg

 

Har haft ett uppehåll i mitt släktforskande ett halvår drygt, så jag har inte noterat detta, kommer ju nya versioner då och då..vi får skälla på den svenske översättaren, minns tyvärr inte vad han heter nu, men går att nå via Synium

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde svara på en av dina frågor, du skrev att du råkade radera en undermeny, gjorde detsamma nu, och efter lite letande ser jag att det återställer man längst ner till höger..

 

post-113-1255518143_thumb.jpg

 

Klicka på den så får du detta val..

 

post-113-1255518170_thumb.jpg

 

Råkade radera alla undermenyer ... :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supertack för det! Och fina infogade bild och allt också. Imponerad. Sånt kan inte jag. Men...

...min fråga om barnen då? Kan du detta också? Eller platser?

 

/Apex - nu med återställd sida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där superbra är jag inte på detta program, suttit och trixat mig fram på egen hand och lärt mig, finns ju en handledning om du tittar i menyraden, (är på engelska) och jag rekommenderar dig att du försöker sätta dig in i den på samma vis.

 

Har bara lagt in 162 individer, så jag har inte kommit så långt ännu. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag hittade formen för införandet. Hade lite bråttom med manualen och missade ett antal sidor men där finns väl också svar antar jag. Lite pilligt program att föra in uppgifter i men ack så skoj. Blev lite knappande igår när lite över 100 personer fördes in.

Ber om att få återkomma om det strular på något vis. Eller vice versa, kanske!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så.

Hur långt tillbaka är du i tiden?

 

Själv har jag spridda skurar ner till 1600..

Engelbrekt, vore kul om det vore den "kände" Engelbrekt ^_^

 

post-113-1255600049.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min version 5.6.4 och är på svenska. Har ca 1600 släktingar inlagda från år 1340 och uppåt till dags dato. :)

Min favorit är MyHeritage som är webbaserad. Kolla in den, är enkel att hantera. Finns på svenska

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har bara kommit 4 generationer bak. Liksom precis börjat och måste nu ta mig till kyrkoböckerna för att kunna läsa ordentligt och för att komma vidare. Dessvärre är en gren härstammad från en by där kyrkan och därmed alla böckerna) brunnit ner. Men men, det ska nog gå ändå:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
martin.zade

Jag tankade nyligen hem MacFamilyTree 5.6.8.

Den blev på SVENSKA. Sökte på hemsidan och fann att där listades vilka språk den finns på, samt att den AUTOMATISKT kommer på det språk, som man har OS X på. - Det är väl en modern och fin finess!

MEN mitt problem är att jag skulle föredra att få den på engelska, och det behöver jag hjälp med. Hjälp mig!

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att den känner av vilken språkversion du har på Mac OS X, lösningen skulle i så fall vara att du ställer om Mac OS till engelska.

Har inte provat, så det är en tanke bara...

 

Eller så testar du att lyfta ut språkresurserna från programmmet.

 

Välj post-113-126849866417_thumb.jpg

Och sedan vidare till post-113-126849876838_thumb.jpg

post-113-126849893309_thumb.jpg

 

Där ligger filen... prova ha den på skrivbordet eller annanstans om du ångrar dig

 

ser senare att det ligger fler filer som kanske borde bort...tveksamt om du ska in och pilla där..

 

Reunion är annars på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

martin.zade

Tack Pocahontas! — Gick in i Systempreferenser och Språk & text. Flyttade English till översta positionen, gjorde omstart, och se: MacFamilyTree var på engelska. Fint som trolleri. Kan göras varje gång jag skall använda programmet på engelska.

DÄREMOT din andra metod klarade jag inte, Hur jag försökte kunde jag inte få fram `Visa paketets innehåll´. Och Spotlight letar ju inte bland resources. Jag klarar mig nu, men det retar mig att jag inte kan `Visa paketets innehåll´

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

 

Visa paketets innehåll gör du med högerklick

Eller så håller du ned ctrl och markerar med musen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...