Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

1920x1080 problem


reflecs

Rekommendera Poster

Jag har idag köpt två nya BenQ E2200HDA 22" skärmar som har upplösning 1920x1080. Skärmarna kopplas till en Mac Pro senaste versionen med ett ATI Radeon 2600 HD grafikkort.

 

Problemet är bara att jag endast kan köra en skärm i full upplösning. Jag måste alltid ha den ena skärmen inställd på 1680x1050 annars blir båda skärmarna svarta.

 

Jag har provat att växla skärmarna för att ta reda på att någon av de 2 inte är defekta men båda fungerar bra på maxupplösning så länge som den ena är inställd på 1680x1050.

 

Skärmarna är kopplade med VGA kabel och sedan en VGA till DVI adapter för att passa i datorn.

 

Någon som har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Varför kör du vga till att börja med? Vga är någon man väljer därför att dvi inte är möjligt. :) Så pröva dvi och se ifall det fungerar istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte 1920 x 1080 en 16:9 upplösning, (HDTV) btw? 1920:1200 är ju 16:10 vilket är normalt på datorskärmar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör VGA därför att jag köpte vga versionen av skärmen. Den finns med dvi också men det var alldeles för lång leveranstid på dem så därför valde jag vga varianten. Mina två skärmar har alltså inte dvi utgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ah, på så sätt. Inga bättre tips än så tyvärr. Tja, extra grafikkort för den ena skärmen kanske löser problemet.

 

Vad du också kan testa är att offra en vga-kabel och klippa pinne 12 så att det inte sker någon kommunikation om acceptabla upplösningar etc.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector

 

Fast det är ett riktigt långskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Man kan ju alltid prova. Ska nog ha en VGA kabel liggande nånstans. Får jag det att funka så fyller jag på här i tråden. Tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Risken finns att OS X föreslår en lång rad upplösningar varav 1920x1080 inte är en av dem... Då kan ett program som SwitchresX kanske komma till hands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant. Helt klart värt att testa i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon som fått BenQ E2200HD (varianten med DVI) att funka med en Mac? Funderar på att köpa en. Men databladet och manualen pratar bara om Windows och på nätet hittar jag inga Mac-användare.

 

Benq E2200HD (och 24"-varianten) är en av de hetare skärmarna för den som vill ha en monitor istället för TV. Den har 1080p, 16:9 samt HDCP så den funkar med PS3 och Blueray, samt att den hanterar skalning vettigt enligt denna tydliga recension:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1298311

 

Så min fråga är: Någon som sett E2200HDA fungera med en Mac? Har själv en Mac Mini Intel. Vet att Minin klarar att mata ut 1920x1080 men jag vill höra från någon som sett att det fungerar utan att jag får interlace eller oval måne eller så. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det ger förstås bättre kvalité att använda DVI så jag förstår inte varför du inte väljer det. Kanske kan du reklamera skärmarna - dvi borde fungera bättre.

2. Varför köra skärmarna med annat än optimala upplösningen? LCD-skärmar ger inte bra bild i lägre upplösning.

 

Inte mycket hjälp förresten…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...