Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bluff på Blocket 29/10


Miamoree

Rekommendera Poster

Fjärde gången: Internetgirot.

 

För femte gången, internetgirot kostar pengar, och då gör du inga fynd längre!

 

Edit: Eller för att utrycka mig på ett annat sätt, jag förvissar mig om säljarens redbarhet och slipper därför bli lurad/robbad av internetgirot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med, låter nästan som om du luras!

 

en annan lustig sak är ju att hon bor i "krokum", som efter uppkollning ligger - tamtadam - in the middle of nowhere (norrland), givetvis för att ingen ska vilja hämta på plats. men jag förstår det inte - varför kan de inte luras trovärdigt med ett pris på en bit över 10000 kr åtminståne?

Eftersom jag jobbar i Krokom, Inte krokum, och är ute efter en begagnad MacBook Pro så tog jag kontakt med denne säljare. Det visade sig att han bor i Göteborg och att det var ett misstag att han angivit Krokom. Det ligger verkligen i mitten av Sverige inte i mitten av norrland. Två mil utanför Östersund.

 

Han (Christian) ville jag skulle sätta in pengarna så skulle han skicka den på en gång han fått pengarna.

Han kan säkert vara seriös säljare och ärlig i sina avsikter men jag betalar inte i förskott.

Jag använder internetgirot och upmanar alla andra att också göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag jobbar i Krokom, Inte krokum, och är ute efter en begagnad MacBook Pro så tog jag kontakt med denne säljare. Det visade sig att han bor i Göteborg och att det var ett misstag att han angivit Krokom. Det ligger verkligen i mitten av Sverige inte i mitten av norrland. Två mil utanför Östersund.

 

Ja det är ju så likt "Göteborg" och "Krokom". Förstår att har råkade skriva fel. Sedan råkade du säkert också nämna att du arbetade i Krokom innan han sa att han bodde i Göteborg... Vilket sammanträffande... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag jobbar i Krokom, Inte krokum, och är ute efter en begagnad MacBook Pro så tog jag kontakt med denne säljare. Det visade sig att han bor i Göteborg och att det var ett misstag att han angivit Krokom. Det ligger verkligen i mitten av Sverige inte i mitten av norrland. Två mil utanför Östersund.

 

Och om någon som bor i Göteborg ringer, så var även det ett missförstånd - då bor killen garanterat i Haparanda.

 

Behöver du något mer för att fatta att det är en blåsning? En keps med texten "Bedragare" på killens huvud? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om någon som bor i Göteborg ringer, så var även det ett missförstånd - då bor killen garanterat i Haparanda.

 

Han kanske har en husvagn? :propellerbaver:;):hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur ni lyckades bli lurad om och om igen, hur kan ni bara sätta in pengar rakt av utan någon som helst koll av personen?

Ni är verkligen godtrogna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För femte gången, internetgirot kostar pengar, och då gör du inga fynd längre!

En vara på 3000 kronor kostar 150 spänn att försäkra sig om betalning och leverans. Det är 75 kronor per deltagare i affären. Om ett fynd handlar om dessa 2,5% på priset, då tycker jag nog inte att det är ett fynd...

 

för sjätte gången: internetgirot! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vara på 3000 kronor kostar 150 spänn att försäkra sig om betalning och leverans. Det är 75 kronor per deltagare i affären. Om ett fynd handlar om dessa 2,5% på priset, då tycker jag nog inte att det är ett fynd...

 

för sjätte gången: internetgirot! :borstatanderna:

 

För åttonde gången, internetgirot suger. Varför betala för något om man redan har försäkrat sig om säljaren. Är jag efter mina undersökningar det minsta osäker så köper jag inte varan ändå, verkar det det minsta skumt och jag inte känner förtroende då kan jag ju heller inte veta om det är stöldgods. För nionde gågngen, internetgirot skiljer inte på om varan är stulen eller inte.

 

Vad är det som säger att man skall dela på kostnaden? Säljaren vill inte betala för att jag skall känna mig trygg, han står heller inte för porto, vilket många glömmer.

 

För tionde gången, internetgirot minskar inte på undersökningplikten på dig som köpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur räknar du människa? :fundersam::lol: Haha

 

Den sjunde gången blev bara ett utkast, så det fick ni aldrig se!

Så nog har jag räknat rätt, alltid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satte ut ett par jackor på en Blocketannons. Fick svar av en kille i Norge som var väldigt intresserad. Hade skrivit i annonsen att "skickas ej" men han ville sätta in pengarna på mitt konto i förskott, så visst. Varför inte? När jag hade summan på mitt konto två dgr senare så skickade jag jackorna till honom per bussgods, o efter ytterligare några dgr så hade han fått dom.

 

Känns som om våran affär är ett undantag i det hela. Han (lite/mycket) godtrogen & jag som ärlig.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För åttonde gången, internetgirot suger. Varför betala för något om man redan har försäkrat sig om säljaren. Är jag efter mina undersökningar det minsta osäker så köper jag inte varan ändå, verkar det det minsta skumt och jag inte känner förtroende då kan jag ju heller inte veta om det är stöldgods. För nionde gågngen, internetgirot skiljer inte på om varan är stulen eller inte.

 

Vad är det som säger att man skall dela på kostnaden? Säljaren vill inte betala för att jag skall känna mig trygg, han står heller inte för porto, vilket många glömmer.

 

För tionde gången, internetgirot minskar inte på undersökningplikten på dig som köpare.

 

Tills den dagen du blir lurad.

 

Jag har sålt en del saker på Tradera och folk är sjukt godtrogna, betalar alltid i förskott o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som säger att man skall dela på kostnaden? Säljaren vill inte betala för att jag skall känna mig trygg, han står heller inte för porto, vilket många glömmer.

Därför att det "works both ways". Problemet är ju att handeln kan bli ett moment 22: Ingen vill betala i förskott, och ingen vill skicka en vara utan att ha fått betalt. Med internetgirot så får ju bägge parter säkerhet!

  1. Du köper en vara, betalar in pengar till IG.
  2. IG meddelar säljaren att du betalat.
  3. Säljaren skickar varan.
  4. Du får den och kontrollerar att det inte ligger en tegelsten i paketet.
  5. Du meddelar IG som släpper pengarna till säljaren.

Easy peasy!

 

Och jag har varit med om att säljaren står för porto, varför skulle det vara konstigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills den dagen du blir lurad.

 

Jag har sålt en del saker på Tradera och folk är sjukt godtrogna, betalar alltid i förskott o.s.v.

 

Och hur många har du lurat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För åttonde gången, internetgirot suger. Varför betala för något om man redan har försäkrat sig om säljaren. Är jag efter mina undersökningar det minsta osäker så köper jag inte varan ändå, verkar det det minsta skumt och jag inte känner förtroende då kan jag ju heller inte veta om det är stöldgods. För nionde gågngen, internetgirot skiljer inte på om varan är stulen eller inte.

 

Vad är det som säger att man skall dela på kostnaden? Säljaren vill inte betala för att jag skall känna mig trygg, han står heller inte för porto, vilket många glömmer.

 

För tionde gången, internetgirot minskar inte på undersökningplikten på dig som köpare.

 

Lägg ned nu. Internetgiro är att säkert betalsätt. Säkert för säljare och köpare. Att du inte vill betala avgiften är helt upp till dig men rekommendera inte de som vill handla på nätet att välja bort ett säkert sätt att köpa och sälja via nätet.

 

Din metod innebär inget skydd och den skyddar vare sig pengar eller varan. Därmed inte sagt att dina råd är värdelösa - men de är inte detsamma som ett säkert sätt att skicka pengar, få en vara och försäkra sig om att allt är okej - för båda parter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ned nu. Internetgiro är att säkert betalsätt. Säkert för säljare och köpare. Att du inte vill betala avgiften är helt upp till dig men rekommendera inte de som vill handla på nätet att välja bort ett säkert sätt att köpa och sälja via nätet.

 

Din metod innebär inget skydd och den skyddar vare sig pengar eller varan. Därmed inte sagt att dina råd är värdelösa - men de är inte detsamma som ett säkert sätt att skicka pengar, få en vara och försäkra sig om att allt är okej - för båda parter.

 

Jag har inte förnekat att internetgirot är ett säkert betalsätt. Men om det ger en "trygghet" som gör det enklare att inte kolla säljarens trovärdighet, att jag gör affär trots att jag när på misstankar, ja då lär jag så småningom sitta med en massa stöldgods.

Är jag det minsta osäker på säljaren, då skall jag inte göra affär. Är jag helt trygg med säljaren och gjort allt som står i min makt för att kolla denne, ja då känner jag inte nåt ytterligare behov att säkra affären.

Är det frågan om en större affär, då vill jag väl oftast kontrollera produkten på plats innan avslut?

 

Trots allt är det nog bara en bråkdel av affärerna på Tradera och Blocket som är lurendrejeri.

 

När jag säljer är jag mycket angelägen att tydligt visa varje skavank, något som inte gäller alla säljare.

 

Internetgirot ger också utrymme för skojare, trots att det inte ligger en tegelsten i paketet strular köparen och bekräftar inte köpet, och på sin höjd skickar en tegelsten i retur. Ord står mot ord.

 

Annars, ett exempel på auktion där presumtiva budgivare, liksom jag själv, avstått från att bjuda då det är svårt att avgöra seriositeten. Antag att affären är just, då har jag missat ett fynd, men osäkerheten fick mig att avstå.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=75815487

Har jag gjort en dålig affär som inte bjöd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske också ska akta sig när det står att de kan skicka den mot REK, vilket bara går att skicka upp till två kilo. Ganska slarvigt av bluffmakarna men kanske inget gemene man tänker på.

 

Bara en input från en som jobbar på posten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte förnekat att internetgirot är ett säkert betalsätt.

 

Bra, och ingen har sagt att det är något fel på dina råd om att kolla upp den du ska göra affärer med.

 

:)

 

Det handlar inte om antingen eller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förtroende skall ju utvecklas.

Jag brukar, i ett tidigt skede, dela med mig

av mail (inte det jag använder oftast), hemsida & telefonnummer.

Efter det väntar jag in ett motsvarande tillmötesgående,

får jag inte det är det enbart "hämta på plats" eller avstå som gäller.

Eniro är 1:a kontrollen jag gör.

 

Köpte en Treo 650, säljaren sa att den var i nyskick.

- Jag kan skicka den till dig & om du håller med sätter

du in slantarna på mitt konto..500 visserlligen men ändå.

... varför är inte alla sådana :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, och ingen har sagt att det är något fel på dina råd om att kolla upp den du ska göra affärer med.

 

:)

 

Det handlar inte om antingen eller.

 

Nej, omständigheterna får väl styra lite.

Men om jag inte ser tillstymmelse till moln på himlen, kollat barometern, mätt längd och färg på abborfenorna, kollat väderrapporten, bara stora solar så långt kartan når, ett finger i luften, (pekfingret), ja då tar jag inte med mig paraplyet för säkerhets skull.

Och ja, det kan nog finnas situationer när jag skulle kunna tänka mig att använda internetgirot. Men många bäckar små ...

Skulle väl kunna säga att för mig själv sätter jag väl en gräns vid kanske tusen kronor, som jag skulle våga förlora. Vid högre belopp skulle det svida mer. Antag att jag gjort 200 köp/sälj på Tradera/Blocket och fram till nu bara blivit blåst på 300:-, då är det en smäll jag kan ta.

Men andra gör andra avvägningar och därför är det bra att internetgirot finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, omständigheterna får väl styra lite.

Men om jag inte ser tillstymmelse till moln på himlen, kollat barometern, mätt längd och färg på abborfenorna, kollat väderrapporten, bara stora solar så långt kartan når, ett finger i luften, (pekfingret), ja då tar jag inte med mig paraplyet för säkerhets skull.

Och ja, det kan nog finnas situationer när jag skulle kunna tänka mig att använda internetgirot. Men många bäckar små ...

Skulle väl kunna säga att för mig själv sätter jag väl en gräns vid kanske tusen kronor, som jag skulle våga förlora. Vid högre belopp skulle det svida mer. Antag att jag gjort 200 köp/sälj på Tradera/Blocket och fram till nu bara blivit blåst på 300:-, då är det en smäll jag kan ta.

Men andra gör andra avvägningar och därför är det bra att internetgirot finns.

 

 

Det låter som en klok och vettig regel som fler borde ta efter. Då slapp vi diskutera det självklara - låter det för bra för att vara sant så är det också så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det handlar om förtroende när det har med pengar att göra, synd att det finns folk utan moral.

 

jag har själv gjort en affär där jag köpte macgrejer osedda , det funkade fint , faktiskt.

 

dock finns det själ att tänka sig för lite mer, det har jag insett.

 

bonusen med att köpa grejerna "live" är att man får träffa en annan likasinnad!!!!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en affär en gång som förvisso gick bra, men jag fick ringa och tjata flera gånger innan prylarna kom på posten. Var ganska övertygad om att inte bli blåst, men det var ganska tradigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...