Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook fabriksåterställning!


KaptenKaka

Rekommendera Poster

Hej allihopa! ^_^

 

Jag har nyligen blivit frälst från PC-användet och insett det fina hos Mac.

Nu är det så att jag står liksom på sida 1 och endast vet grunderna, så om ni tycker det här

inlägget låter en aning dumt så ha det i bakhuvudet att jag faktiskt inte har varit macanvändare länge.

 

Iallafall, min vän har en Macbook som behöver en rejäl ominstallation, en återställning till fabriksinställningar (så man får bort diverse skräp). Bland annat så lyckades han med halva Bootcampinstallationen som gjorde att varje gång han startar sin Macbook i Windowsläge så krånglar det lite. Bara att det kan bli en aning irriterande att få bluescreen om han inte hinner välja rätt alternativ i tid (det kommer en skärm med två alternativ, antingen att starta upp windows normalt eller starta en installation). Min fråga är: Hur återställer man sin Macbook till fabriksinställningar? Och isåfall, visst bör "Bootcampinstallationen" försvinna?

 

Tack på förhand

/ Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Om du vill återställa allt ska du installera om systemet, samt nollställa SMC.

 

Då försvinner allt.

 

Att nollställa System Management Controller.

http://support.apple.com/kb/HT1411

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Ta Back-up på allt du inte vill förlora

 

Stoppa i din OS X-installationsskiva och starta med C-knappen nedtryckt

 

Välj "radera och installera"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta Back-up på allt du inte vill förlora

 

Stoppa i din OS X-installationsskiva och starta med C-knappen nedtryckt

 

Välj "radera och installera"

 

Nytt problem, jag var lite snabb med att säga att det fungerade för oss. Haha!

När vi startat upp hans MacBook med C-knappen nedtryckt så får vi bara fram en ny installationsruta där vi får välja om vi ska installera Mac OS X på BootCamp eller Machintosh HD. Men vi vill få bort det installerade boot camp, akut hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror att du får välja "diskverktyg" i menyn när du har startat med cdskivan. när du är där inne får du ta bort bootcamp partitionen och sen installera os x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror att du får välja "diskverktyg" i menyn när du har startat med cdskivan. när du är där inne får du ta bort bootcamp partitionen och sen installera os x

 

Ska testa! Uppdaterar sen och säger hur det går... tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta Boot Camp-assistenten och välj att ta bort den befintliga Windows-partitionen först, kör sedan en "radera och installera".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden. Om man vill installera om sin mac så den startas upp som när den är ny (innan man får fylla i alla personliga uppgifter). Kan jag det eller är det bara Apple som kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden. Om man vill installera om sin mac så den startas upp som när den är ny (innan man får fylla i alla personliga uppgifter). Kan jag det eller är det bara Apple som kan?

 

Jag är absolut inte bäst rådgivaren, men då ingen svarat så säger jag det som jag vet...

Jag och Markus (Markus = ägaren av en MacBook som skulle återställas som "ny" till fabriksinställningar) följde det rådet vi fick här ovanför att starta med C-knappen nedtryckt och sen "radera och installera". Vi gjorde det, och då fick vi se den där flashiga filmen igen, och så fick han skriva in sina uppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut inte bäst rådgivaren, men då ingen svarat så säger jag det som jag vet...

Jag och Markus (Markus = ägaren av en MacBook som skulle återställas som "ny" till fabriksinställningar) följde det rådet vi fick här ovanför att starta med C-knappen nedtryckt och sen "radera och installera". Vi gjorde det, och då fick vi se den där flashiga filmen igen, och så fick han skriva in sina uppgifter.

Jo det är jag med på :) Men man skulle vilja lämna ifrån sig den så när den som köpt den startar den så börjar installationen och inte från skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är jag med på :) Men man skulle vilja lämna ifrån sig den så när den som köpt den startar den så börjar installationen och inte från skivan.

 

Jasså! Då förstår jag.. så vill han också göra, Markus. Men jag vet inte hur man gör tyvärr.. finns säkert någon här på MacWorld som vet, bara att hoppas den personen trillar in här och ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Lånar tråden. Om man vill installera om sin mac så den startas upp som när den är ny (innan man får fylla i alla personliga uppgifter). Kan jag det eller är det bara Apple som kan?

 

Installera om systemet och låt bli att ställa in ett konto. Bara stäng av datorn. Det ska finnas något kommando för att slippa hela processen i början. Minns inte vilket dock.

 

Alternativt; efter att du har installerat och datorn startar om, bara stäng av genom att hålla ner startknappen. DVD-skivan får du ut genom att hålla ner musknappen när datorn startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Installera om systemet och låt bli att ställa in ett konto. Bara stäng av datorn. Det ska finnas något kommando för att slippa hela processen i början. Minns inte vilket dock.

 

Alternativt; efter att du har installerat och datorn startar om, bara stäng av genom att hålla ner startknappen. DVD-skivan får du ut genom att hålla ner musknappen när datorn startar.

 

Chill!

Ska vi alltså börja starta om den, och försöka stänga av den innan filmen kommer? Det vore ju nice för köparen att få se den flashiga filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Försvinner mailen när man fabriksåterställer. Jag har en gammal mail jag måste bli av med men inget lösen ord. 

Jag snälla att mail fan försvinner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...