Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Scanner med scsci-anslutning till G5


Refill

Rekommendera Poster

Hur löser jag detta?

 

Har en gammal G3 maskin som jag nu ska byta ut mot en G5 DP 2,7 GHz

Till G3:an är anslutet bl a en Agfa Argus II scanner med SCSI kontakt (femtio pinnar)

 

G5:an har ingen SCSI-kontakt, men det kan man lösa med ett SCSI-kort.

När det gäller SCSI-kort har väl dagens kort en nyare anslutning än femtio pinnar?

Finns det övergångskablar från SCSI femtio pinnar till nyare?

 

Tror inte att SCSI-kortet som sitter i G3:an passar i G5:an eller gör det?????

 

Sen är det frågan om programvara. Till G3:an följde programvara med scanner men det körs under system 9.2.2.

 

Jag kan inte använda samma programvara på G5:an? Kan någon rekommendera program som funkar?

 

Hoppas jag uttryckt mig så att ni förstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för SCSI-kort? Det kanske kan gå, det kanske finns drivisar till SCSI och OS X (eller inbyggt i OS X?). Det är väl PCI-anslutning, antar jag.

 

VueScan är ett bra program för scanners utan egen fungerande programvara. Det ska finnas ett program till har jag för mig, men jag vet inte vad det heter.

 

Bästa tipset: Köp en ny scanner med USB-anslutning! Billiga, bra och utan (SCSI-)krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ja, det har hänt mycket sedan Agfa Arcus i fråga om pris och inte minst inläsningsprestanda. En gammal scanner lär väl också ha problem med ljuskällan som mattats och gulnat.

 

Scsi-korten borde passa eftersom det är en G5:a med pci-x-platser. Sista generationen hade fick pci-express och då fungerar det inte.

 

Det finns några drivrutiner till scsi-kort inbyggda i OS X, och det handlar om de Adaptec-kort som Apple sålde med vissa Macar. Så det kanske fungerar.

 

Programvaran, Vuescan är väl det enklare alternativet, Silverfast det mer kommersiella alternativet.

 

http://www.silverfast.com/product/Agfa/82/en.html

 

Men tid och kostnad för att detta ska fungera kan lätt komma upp i nivå med vad en nyare, bättre, snabbare och driftspålitligare ny scanner från exempelvis Epson eller Canon kostar.

 

Dessutom finns alltid alternativet att behålla G3:n enbart för scannern och istället flytta inlästa bilder över nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den hårda sanningen är nog sagd. Jag själv har en SCSI-scanner till min gamla G3, ett av de få skäl till att den inte gå i pension. En nöjaktig skanner kan nog kosta en bra bit under tusenlappen, kanske när mot 500 kr. Har dock dålig pejl på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det fanns ett tillägg till Jaguar scsihelper som fungerade bra till CD-brännare kanske fungerar men gammalt i så fall så kan krångla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Såg tråden.. Har själv suttit i samma båt. Ju mer jag rotade, så kom jag ändå bara fram till att det bästa var att köpa en ny scanner.

Det blev en Canon Lide 60 USB. Smal smidig, Led-baserad, tar strömmen från USB-porten samt mycket bra scanner-kvalité.

Efter detta blev min gamla scsi-scanner, en UMAX 610s pensionerad för alltid. Synd! den fungerande skitbra....

 

Problemet jag såg när jag försökte anpassa UMAXén, var programvaran. Tillverkaren hängde inte med och lät modellen fungera även i OSX´s senare uppdateringar. Den försvann på vägen helt enkelt. Sedan provade jag med tredjepart-program men där fanns inte stödet heller. ex.Vieuscan. Även fast anpassningslistan var lång fanns inte min modell med.

 

Insåg att det var dags att uppdatera rubbet.

 

Tyvärr sitter man i knät på tillverkarna och vad dom tycker ska vidare stödjas..

Något som irriterar mig. Det finns så.... mycket bra kringutrustning som går att använda vidare i dag, utan problem egentligen,

men andra vill inte det ska vara så. Inte konstigt att "sopberget ökar"

 

SJ.B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa för era svar. Finns en del att fundera på - inklusive alternativet att köpa en ny scanner.

 

Dock vill jag kolla en sak igen. SCSI-kortet som sitter i G3:an.

Kan det verkligen passa i G5:an? Eller ska jag köpa ett nytt SCSI-kort och sätta i G5:an?

 

Sen var det detta med kabelanslutning. På Agfa scannern är det SCS med 50 pinnar.

Vad är det för SCSI-anslutning på de SCSI-kort som passar i en G5:?

 

Blir nog att fundera på detta ett tag innan jag kommer till beslut. Ingen panik dock.

Det är inte ofta jag använder scannern.

 

Alternativet att behålla G3:an är nog uteslutet. Har helt enkelt inte plats för den.

 

(Nån som vill köpa den)? Kostade 23 000 kr när jag köpte den.

Mycket sparsamt använd.

 

Än en gång - tack för era svar - mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en snabbkoll gör jag snabbt följande bedömning.

 

Inte värt besväret att ens försöka behålla Agfa scannern.

Lika bra att köpa en ny.

 

Tack igen för alla synpunkter och tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika bra att köpa en ny.

Inte alls! Det är mycket bättre att köpa en ny. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
bjoernowitsch

I onsdags fick jag faktiskt en gammal filmscanner, en Nikon Coolscan II LS-20. Den har SCSI-II. Nästa vecka har jag blivit lovad ett SCSI-II-kort till den, men jag har ju två Macar, min gamla G4 med Tiger 10.4.11 och min G5 med Leopard 10.5.6. Vilken av de här Macarna ska jag sätta in SCSI-kortet i? Jag tänkte köra Nikon-scannern med VueScan, som jag använder till min Minolta Scan Dual III med USB2-anslutning, som har bott hos mig i över 6 år. Nikons eget scanprogram till den här apparaten passar Mac OS fram till 9, inte X. Om inte det här kortet passar till någon av mina Macar, vad ska jag skaffa för slags kort i så fall, och hur mycket kostar ett sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I onsdags fick jag faktiskt en gammal filmscanner, en Nikon Coolscan II LS-20. Den har SCSI-II. Nästa vecka har jag blivit lovad ett SCSI-II-kort till den, men jag har ju två Macar, min gamla G4 med Tiger 10.4.11 och min G5 med Leopard 10.5.6. Vilken av de här Macarna ska jag sätta in SCSI-kortet i? Jag tänkte köra Nikon-scannern med VueScan, som jag använder till min Minolta Scan Dual III med USB2-anslutning, som har bott hos mig i över 6 år. Nikons eget scanprogram till den här apparaten passar Mac OS fram till 9, inte X. Om inte det här kortet passar till någon av mina Macar, vad ska jag skaffa för slags kort i så fall, och hur mycket kostar ett sådant?

Om kortet du ska få INTE är ett Atto-kort så är det kört. Exempelvis Adaptec har inget stöd efter Mac OS X 10.3.

 

Så kolla på Atto-kort om det du får inte funkar.

 

Tips:

G4 är en processor som satt i iMac, eMac, iBook, PowerBook, PowerMac och XServe. Vad har du?

G5 är en processor som satt i iMac, PowerMac och XServe. Vad har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda mina Macar är PowerPC.

Du menar PowerMac? (PowerPC är en familj processorer, exempelvis G3, G4 och G5.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Ja, okej! Den gamla har en G4-processor och systemet är Mac OS X Tiger 10.4.11. Jag använder den alltså på jobbet, och hemma har jag en Mac med G5-processor och Mac OS X Leopard 10.5.6. Om inte det gamla SCSI-kortet passar, vad finns det för kort som passar båda systemen och till den gamla Nikon-scannern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara något?

http://store.apple.com/se/product/MB099G/A...;mco=MjI1NDc3NA

Frågan är om man behöver en Intel-processor till kortet, eller om det räcker med G4 eller G5.

 

 

Nyss hittade jag ett tips till här:

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...product_id=1518

Om det kortet, som är ganska billigt, passar till Nikon-scannern, kan jag ha det i den gamla G4:an. Då får jag köra Minolta-scannern i min G5:a.

Jag vet tyvärr inte om något passar. Macotekets kort passar inte i PowerMac G5, men det står ingenting om vilka Mac OS det passar till.

Ring Apple Store och Macoteket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Jag vet tyvärr inte om något passar. Macotekets kort passar inte i PowerMac G5, men det står ingenting om vilka Mac OS det passar till.

Ring Apple Store och Macoteket. :)

 

I dag har jag mejlat till Macoteket, men jag har redan kollat på Macotekets hemsida, och där står det att det passar till G4-processorn, men vilket Mac OS man kan använda till det, är jag fortfarande osäker på. Svaret kommer kanske nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Nu har jag fått svar från Macoteket:

Enligt den information vi har så bör den funka med tiger.

Då är det väl bara att slå till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått svar från Macoteket:

Enligt den information vi har så bör den funka med tiger.

Då är det väl bara att slå till?

Ja, det borde det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Jo! I natt beställde jag det här SCSI-kortet som jag länkade till, och i förmiddags kom bekräftelsen på att det är på väg till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
bjoernowitsch

SCSI-kortet jag beställde är monterat, och det fungerar. Än har jag inte hunnit utforska scannern, men den passar åtminstone mekaniskt bättre till dia än min Minolta Scan Dual III som jag mest använder till att scanna film klippt i längder på 4 bilder. Jag återkommer när jag har hunnit jobba mera med Nikon-scannern. Hittills har jag försökt mig på VueScan, men jag ska också testa Silverfast SE Plus snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...