Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur monterar man tabeller i QXP?


Runius

Rekommendera Poster

Jag håller på att redigera en trycksak i QXP. Nu har en författare levererat tabeller i Word, han skriver att de gjorts i statistikprogrammet Statistica, exporterats till textformat och därefter till Word.

 

Jag kan inte komma på något sätt att få in dessa tabeller i QXP med god kvalitet. Kan man göra om tabellerna till eps? Till bilder? Hur? Tacksam för förslag.

 

Edit. Rubrikfix.

/Rickard, moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. I Word eller NeoOffice/OpenOffice: exportera dokumentet till pdf.

2.* I Photoshop/Acrobat/GraphicConverter: konvertera pdf:en till eps.

3. Montera i QXP.

 

*Anmärkning: Har du pdf-filter-extension aktiverad kan du montera pdf:en direkt i QXP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiv - Spara som

post-23342-1224579652.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, något pdf-format går inte att spara i hos mig. Jag har Word 2004 version 11.3. Eller gör jag något dumt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en snygg tabell i Qxp och importera den tabseppade textfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niffen: Alldeles onödigt med goddag-yxskaftkommentarer! Jag har (precis som du, tydligen) noll koll. Kanske någon annan vet bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, något pdf-format går inte att spara i hos mig. Jag har Word 2004 version 11.3. Eller gör jag något dumt fel?

I Mac OS X kan du välja att spara en utskriftsfil som pdf. Gäller alla program.

 

Välj Skriv ut så får du en dialogruta. I nedre vänstra hörnet finns en ruta som ser ut ungefär så här:

 

post-28798-1224594383_thumb.png

 

Tryck på den så får du upp följande:

 

post-28798-1224594495_thumb.png

 

Välj det blåtonade alternativet.

 

Denna sparade fil kan du sedan göra om till en eps.

 

(Edit: Word 2004 har en speciell pdf-maker som installeras separat, men du måste således inte göra detta.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att få spydigheter tillbaka när man försöker hjälpa.

 

För DIN kännedom har jag jobbat med Qxp sen version 1.1 och vet problemen med Word och PDF och andra MS produkter.

Du får gärna uppfatta det som goddag-yxskaft, men precis som du säger själv så har du ju nollkoll. Sen får du själv avgöra vad som är goddag-yxskaftkommentarer eller inte.

 

Håll till godo. Mig får du i alla fall ingen mer hjälp av.. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...problemen med Word och PDF och andra MS produkter...

Pdf (portable document format) är Adobes format och uppfinning, inte Microsofts. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pdf (portable document format) är Adobes format och uppfinning, inte Microsofts. :nerd:

Kanske skulle uttryckt mig lite kalare så att alla förstår innebörden, försöker igen.

vet problemen med Word och PDF och PDF med andra MS produkter.

Hoppas det blev lite klarare.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Ledsen att jag inte fattade vad följande betydde /fattar fortfarande inte/ utan tog det som en sarkastisk axelryckning! Så kan det gå.

 

""Gör en snygg tabell i Qxp och importera den tabseppade textfilen.

 

--------------------

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än glädjen över ett lågt pris"."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Ledsen att jag inte fattade vad följande betydde /fattar fortfarande inte/ utan tog det som en sarkastisk axelryckning! Så kan det gå.

 

""Gör en snygg tabell i Qxp och importera den tabseppade textfilen.

 

--------------------

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än glädjen över ett lågt pris"."

Jag skulle säga att om du hade förstått det hade du legat på en nivå där du inte hade behövt ställa din inledande fråga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK...

Nu är jag en sån stolle som hellre hjälper än stjälper så..

 

1: Är wordtabellen så estetiskt snygg som du vill att den skall vara med i din trycksak, (är dom sällan när dom kommer från en okunnig.)

 

2: Är wordfilen färglagd?

 

3: Är den det så passar det oftast inte till tryck.

 

4: Därav mitt tidigare påstående.

Gör en tabell i Qxp som du är nöjd med och importera textfilen i den. Då får du kontroll på både typsnitt utseende och färger som inte kommer att bil till problem för dig när det kommer till tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att redigera en trycksak i QXP. Nu har en författare levererat tabeller i Word, han skriver att de gjorts i statistikprogrammet Statistica, exporterats till textformat och därefter till Word.
OK...

Nu är jag en sån stolle som hellre hjälper än stjälper så..

Sådana "stollar" gillar vi här.  :)

Gör en tabell i Qxp som du är nöjd med och importera textfilen i den. Då får du kontroll på både typsnitt utseende och färger som inte kommer att bil till problem för dig när det kommer till tryck.

Du menar alltså textfilen INNAN den manglats sönder i Word?

Jo, det verkar ju vettigt att helt utesluta Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae. som tur är kan inte word mangla sönder en textfil, den är som den är så länge som man sparar som ren text, och i detta fallet tabbseparerad, för att Ranius skall kunna importera den utan words egna kufiska formateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jobba med tabeller i Quarken är inte särskilt lätt, utifrån de förutsättningar Ranius beskriver att han har.

Nä lätt och lätt, men man får bita i det sura äpplet och lära sig om man vill uppnå ett bra resultat. Nu har jag ju inte sett Ranius förutsättningar med ögat, men det han beskriver verkar ju inte så kul att göra något snyggt av iaf.

Kör det ihop sig finns vi ju här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae. som tur är kan inte word mangla sönder en textfil, den är som den är så länge som man sparar som ren text

Exakt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...