Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vilken mb ska jag välja? senaste svart (2.4GHz) eller vit ("ny&qu


pello01

Rekommendera Poster

Jag har en fråga ang processorhastighet och ram-minne, beträffande de nya och "gamla" macbookarna.

 

Jag vill köpa en svart MB med 2.4 Ghz, 250GB, 2GB ram. Storebrorsan tycker jag hellre ska köpa den "färska" vita MB med 2.1 GHz, bygger jag ut den via Apple Store till 250GB, 2GB ram så hamnar jag på 11500 dvs 2000 kr billigare än den äldre som går på ca 13500 på Macoteket.

 

Har 0.3 Ghz någon större betydelse? Eller är det smartare att ex vis bygga ut den vita(2.1GHz) med mer ram-minne.

Jag överför ofta lp-skivor till datorn, och märker att datorn sackar, beror det på ram minnet, eller på processorhastigheten?

 

Jag har idag en MB från 2006, med 2.0GHz intel core duo och 1GB ram.

 

Kan någon hjälpa mig med detta?

 

//Pello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga ang processorhastighet och ram-minne, beträffande de nya och "gamla" macbookarna.

 

Jag vill köpa en svart MB med 2.4 Ghz, 250GB, 2GB ram. Storebrorsan tycker jag hellre ska köpa den "färska" vita MB med 2.1 GHz, bygger jag ut den via Apple Store till 250GB, 2GB ram så hamnar jag på 11500 dvs 2000 kr billigare än den äldre som går på ca 13500 på Macoteket.

 

Har 0.3 Ghz någon större betydelse? Eller är det smartare att ex vis bygga ut den vita(2.1GHz) med mer ram-minne.

Jag överför ofta lp-skivor till datorn, och märker att datorn sackar, beror det på ram minnet, eller på processorhastigheten?

 

Jag har idag en MB från 2006, med 2.0GHz intel core duo och 1GB ram.

 

Kan någon hjälpa mig med detta?

 

//Pello

Du ska behålla din gamla Macbook.

 

Köp max RAM (2 GB) och sätt i en snabbare hårddisk (din gör bara 5400 varv). Exempelvis en Hitachi Travelstar 7K200, den på 200 GB. 7200 rpm och tät diskstruktur=snabb! Om du gör detta kommer din "nygamla" Macbook att prestera i stort sett lika bra som den svarta MacBooken (i originalutförande). Hårddiskläsningshastigheten är kritisk. Mer RAM gör också stor skillnad.

 

Så här ser prestationsindex (enl Geekbench/Mactracker) ut i dag:

 

Din MacBook:

 

post-28798-1224015812_thumb.png

 

Den svarta MacBooken (senaste):

 

post-28798-1224015822_thumb.png

 

PS: Nu kan det dessutom bli svårt att få tag på den svarta MacBooken ny, eftersom den utgår ur sortimentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...