Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Följ tisdagens event minut för minut


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Johan Ljungström

Tja, jag satt i startgroparna för att handla... men det retar mig att jag kommer att behöva köpa tre jäkla donglar/adaptrar, en dvi till skärmen, en vga för projektor och en fw 800 konvertering till 400...

 

Den snabba grafiken lockar, visst, men dyrare och extra som måste köpas till och inte matt skärm som alternativ. Det känns lite som Mac just tappade mitt och andra grafikers intresse en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar

Wow, jag är såld..

 

Blir en MacBook 2.4GHz alternativt den mindre dyra MacBook Pro'n! :)

Frågan är bara vad jag prioriterar, stor skärm och (ännu) bättre prestanda, alternativt en mer portabel dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som lyckas beställa något ännu (av de nya datorerna)? Jag får bara Error Serving Request :armskeptisk: Servern är väl förmodligen megaöverlastad (precis som här) :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

Det här visar att Apple är på rätt väg, smalare och tunnar datorer men med mera kraft.

Även om jag personligen inte gillar "glasskämen" p.g.a att den speglar sig, så verkar som om vi går åt det hållet även om skulle köpa sig en CP (sorry, stavfel ;) ) PC ska det vara.

 

De är kula att minneshårddiskarna är på framfarten, de om något skulle göra något för datorerna om kunde köpa en hårddisk på ! Tb utan några rörliga delar i sig.

 

Nog om det, väntar med spänngen med att få se keynoten i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att det var den svarta modellen som rök för oss som har den vita.

Nu känner man inte sig helt ute..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kloka som vet... Eller kan lista ut...

 

Jag överväger nu starkt att pensionera min iMac G5 20" till förmån för den nya MacBooken, den för knappt 15.000. Den har ändå bättre prestanda i nästan allt utom den lite långsammare hårddisken, bärbara har ju sämre rotationshastighet. Annars är den bättre i alla grenar i alla fall på pappret. Hade ändå tänkt köpa bärbar nu MEN...

 

Nu vill jag vet aifall ni tror att den nya MacBooken kommer att kunna köra dubbla skärmar om man sedan köper en Cinema Display till den eller om den "bara" kan köra Cinemadisplayen med samma visning som på själva MacBooken. Det viktigaste är att kunna fläska upp bilden på 24" och att den klarar det med spel, fotoredigering osv. Sekundärt, det vore skoj om man kunde arbeta med dubbla skärmar men jag är rädd att man måste köpa pron då men det kommer jag inte att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The new 13-inch MacBook har ingen firewire alls!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så värst imponerad. Den vita Macbooken är relativt dyr. förut fick du en med 2.4 Ghz, 2GB minne, 160GB HD för 11795. Nu kan du inte ens få den så vasst specad. Lägg på minne och större HD så blir den inte så mycket billigare än den tidigare 2.4:an. Sedan är den nya "billiga" boken nerspecad med endast 2.0 Ghz men visserligen med snabbare bus, vad det nu är.

 

Just det! Att de tagit bort FW är ju sunkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför dom tog bort firewire portarna på Macbooken, jag som skulle köpa en Apogee duet :(

 

Ja,varför? FW ljudkorten funkar ju som en dröm på macbooken. Usb är inte alls lika bra enligt mina erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så värst imponerad. Den vita Macbooken är relativt dyr. förut fick du en med 2.4 Ghz, 2GB minne, 160GB HD för 11795. Nu kan du inte ens få den så vasst specad. Lägg på minne och större HD så blir den inte så mycket billigare än den tidigare 2.4:an. Sedan är den nya "billiga" boken nerspecad med endast 2.0 Ghz men visserligen med snabbare bus, vad det nu är.

 

Min gissning är att det är bättre processorer.

Antalet GHz är inte allt. ^^

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"På frågan varför Apple inte satsar på Blu-ray är svaret att allt strul kring att licensiera tekniken gör att man tänker vänta ett tag till. Steve Jobs beskriver Blu-ray som “a bag of hurt” och Phil Schiller rekommenderar alla som gillar högupplösta filmer att ta en titt på filmutbudet i iTunes Store istället. (En klen tröst för oss svenskar som inte får lov att köpa filmer på iTunes överhuvudtaget)."

 

Tekniken finns men ändå så lägger de inte till en Blu-ray spelare i den nya Macbook/Macbook Pro. Totalt sunkigt utav Apple.

 

 

"Vad gäller HDMI anser Steve Jobs att Display Port är ett mycket bättre alternativ, åtminstone för datoranvändare. Frågan är om den breda massan håller med honom.

 

På kritiken att Apple från och med nu inte längre erbjuder matta skärmar i sina bärbara datorer svarar Steve Jobs att folk vill ha blanka skärmar. Skulle det vara någon störande reflex är det ju bara att vrida datorn åt ett annat håll."

 

Resten tycker jag är enbart dåliga ursäkter!

 

Trodde till 120% att uppdateringen inkludera en Blu-ray spelare men icke så då blir det inget köp utav en Mac och priserna vara inte tilltalande som det vara på tal om innan...

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det är en bättre processor men det är inget Apple verkar skryta med i sådana fall. Inget FW, dyrare adapter (279kr) om du vill koppla din macbook till en extern skärm eller tv, dyrare i inköp. Möjligen bättre skärm, rolig pekplatta, spelbart grafikkort och ny frän aluminiumdesign. Ja, jag vet inte men jag känner mig inte särskilt imponerad hur man än vänder och vrider på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför nämner de bara 24" ny Cinema..?

Man får ju verkligen hoppas att det även kommer en ny 30"... 24" känns ju som ett minimum i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det är en bättre processor men det är inget Apple verkar skryta med i sådana fall. Inget FW, dyrare adapter (279kr) om du vill koppla din macbook till en extern skärm eller tv, dyrare i inköp. Möjligen bättre skärm, rolig pekplatta, spelbart grafikkort och ny frän aluminiumdesign. Ja, jag vet inte men jag känner mig inte särskilt imponerad hur man än vänder och vrider på det.

 

Kan bara hålla med !!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ingen Blu-ray spelare? :fundersam:

 

Enligt Apple så avvaktar de med Blue Ray tillsvidare därför att det är för krångliga och komplexa licensregler. (dvs, Apple tycker det är för dyrt att köpa licens för tekniken). De väntar på att priserna ska sjunka och formatet bli mer spritt så att det kommer fler aktörer som står bakom det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur i hela kan den vara så dyr.

 

Det finns två sätt att se på det.

Å ena sidan kan man se att utgångspriset har ökat jämfört med den tidigare versionen, så ur den aspekten så har MacBook blivit dyrare.

 

Å andra sidan kan man faktiskt säga att det har blivit billigare.

Där den gamla MacBook var en helt egen modell med helt egen design och byggd helt i plastkomposit, så är nya MacBook i praktiken en MacBook Pro light. Och jämfört med Pro-modellen så har ju då priset direkt sjunkit.

 

Man får Pro-modellens bättre skärm, bättre grafik och betydligt bättre byggkvalitet helt i aluminium, till betydligt lägre kostnad än Pro-modellen.

 

För den som inte är intresserad av att betala den merkostnad som den nya energisnåla och snabbare skärmen, nya grafiken och den betydligt dyrare aluminiumlådan kostar så finns fortfarande den äldre modellen kvar i sortimentet och den har dessutom prissänkts. Så i praktiken är det ju en prissänkning istället för en prishöjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan Apple, kunde ni inte skippat dessa höga priser?? Under 10 000 borde den billigaste (av den nya designen) var på iaf.. grr

 

Det hade man kunnat göra, om man hade fortsatt bygga i plast som konkurrenterna.

Istället bygger man en modell utifrån ett helt stycke aluminium vilket innebär att konsumentmodellen MacBook nu plötsligt har professionell byggkvalitet för tuffa miljöer och slit och släng. Faktum är att den nya konsumentmodellen av MacBook är byggd starkare och tåligare än gamla proffsmodellen MacBook Pro, som redan den var tåligare och starkare än tidigare MacBook.

 

Detta kostar massor med pengar.

Om man nu vill ha en klenare maskin byggmässigt så finns det många konkurrenter som kör med enklare material och lägre vridstyvhet till lägre kostnader. Eller den gamla MacBook modellen, som har prissänkts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får Pro-modellens bättre skärm, bättre grafik och betydligt bättre byggkvalitet helt i aluminium, till betydligt lägre kostnad än Pro-modellen.

Sjukt att de kör samma design på MB och Pro'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag vet aifall ni tror att den nya MacBooken kommer att kunna köra dubbla skärmar om man sedan köper en Cinema Display till den eller om den "bara" kan köra Cinemadisplayen med samma visning som på själva MacBooken. Det viktigaste är att kunna fläska upp bilden på 24" och att den klarar det med spel, fotoredigering osv. Sekundärt, det vore skoj om man kunde arbeta med dubbla skärmar men jag är rädd att man måste köpa pron då men det kommer jag inte att göra...

 

Ja man kan köra med en bild på den inbyggda skärmen och sedan en annan bild på den större skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt att de kör samma design på MB och Pro'n.

 

De är tvungna att göra så för att få ekonomi i den nya svindyra produktionen. Om man bara hade kört denna design för MacBook Pro så hade Pro:n blivit för dy. Sen så har ju uppenbarligen många MacBook ägare klagat på att datorn kändes för plastig och Apple svarar genom att köra den helt i aluminum.

Och nu klagar man på att det vart för dyrt istället. Ja, men metall är dyrare än plast. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Billigare dator i plast eller dyrare dator i metall. Billig dator i metall finns inte som valmöjlighet så länge som metall har högre priser att köpa in för tillverkaren än plast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte varför dom tog bort firewire portarna på Macbooken, jag som skulle köpa en Apogee duet :(

 

De tog bort dem för att nya MacBook inte skulle kannibalisera på försäljningen av MacBook Pro.

Genom att MacBook nu har samma design, byggkvalitet och vridstyrka, samma skärm (om än något mindre i storlek) som MacBook Pro så fanns risken att många egentliga MacBook Pro kunder skulle överväga MacBook istället. För att förhindra detta så slopade de FireWire-porten. De som behöver den får köpa en MacBook Pro.

Apple menar att FireWire främst används i professionella tillämpningar och inte av så många vanliga konsumenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, var det inte snack om datorer för $899

 

Rykten är rykten och inte fakta.

Fakta är fakta.

Men rykten är rätt mycket samma sak som fria fantasier, önskemål och rena påhitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...