Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Följ tisdagens event minut för minut


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

[/i]Tekniken finns men ändå så lägger de inte till en Blu-ray spelare i den nya Macbook/Macbook Pro. Totalt sunkigt utav Apple.

 

Apple tycker nog att de krångliga licensreglerna och höga priserna för licenser är rätt sunkigt beslut av de som tillhandahåller BlueRay spelare. Dessutom skulle BlueRay spelare ökat priserna ytterligare, Apple väntar tills marknaden har mognat så att tillhandahållarna av Blue Ray har marknadsanpassat sina licensavtal bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar
grafikkort och ny frän aluminiumdesign. Ja, jag vet inte men jag känner mig inte särskilt imponerad hur man än vänder och vrider på det.

 

Aluminiumdesignen är inte där för att vara frän, utan för att vara stryktålig och robust.

Och detta kostar enormt mycket pengar.

Men om man prioriterar prestanda och inkopplingsmöljigheter, alltså tekniska specifikationer som är lätta att jämföra med andra tillverkare, så kommer givetvis Apple att förlora en sådan jämförelse - därför att de har begått det stora misstaget att tro att konsumentköparna var mogna för en dator som inte bara såg snygg ut, utan som även har en professionell och stryktålig byggkvalitet. Men uppenbarligen så värderar konsumenterna lättare värden som antalet kontakter på datorn istället för att värdera grejjer som håller länge i slit och släng miljöer.

Men för de konsumenter som hellre har en plastdator med massa grejjer i, än en robust och stryktålig modell, så finns ju faktiskt gamla MacBook kvar.

 

Personligen tycker jag det är bra att Apple äntligen har insett att bärbara datorer är till för att hänga med i olika sammanhang. Jag tappade en gång en iBook i golvet. Det var ett fall på max 40 cm, den gled nerför en soffa och jag fick tag i den i fallet precis samtidigt som den slog i golvet. Det hände sig så att den plastarm som förband skärmen med datorn blev vriden och datorn gick inte längre att stänga ordentligt. Den fungerar, men ser väldigt skev ut.

Så personligen har jag inget emot att plasten nu är utbytt mot aluminium, och jag har hellre en dator som är uppbyggd av tjock aluminium än har ett litet magnesiumchassi med en tunn-tunn utsida i aluminium bara för utseendets skull.

Och så har ju Apple gjort nu. Tjock, robust, stryktåligt. Som en bärbar dator ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är tvungna att göra så för att få ekonomi i den nya svindyra produktionen.

Jo förvisso men de hade kunnat gjort någon enklare designförändring som tex att erbjuda pro'n i svart anodiserat...

 

Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

Så sant som det är sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjock, robust, stryktåligt. Som en bärbar dator ska vara.

Nja... själv föredrar jag om en bärbar dator är tunn, nätt och stryktålig... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer filmen från eventet?? För visst kommer det väl en film?? :detvarintejag::cry::unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer filmen från eventet?? För visst kommer det väl en film?? :detvarintejag::cry::unsure:

Gå in på iTunes store och se hela keynoten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar den inte. :( Söker på Apple Keynotes men den enda som kommer upp är "Let's Rock" eller vad den hette i September. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aluminiumdesignen är inte där för att vara frän, utan för att vara stryktålig och robust.

Och detta kostar enormt mycket pengar.

Men om man prioriterar prestanda och inkopplingsmöljigheter, alltså tekniska specifikationer som är lätta att jämföra med andra tillverkare, så kommer givetvis Apple att förlora en sådan jämförelse - därför att de har begått det stora misstaget att tro att konsumentköparna var mogna för en dator som inte bara såg snygg ut, utan som även har en professionell och stryktålig byggkvalitet. Men uppenbarligen så värderar konsumenterna lättare värden som antalet kontakter på datorn istället för att värdera grejjer som håller länge i slit och släng miljöer.

 

Nja, jag är i allafall ingen förespråkare för slit och släng och i min, förmodligen något naiva förhoppning, trodde jag att min Macbook gjord i plast var hållbar och funktionell. Hoppas jag har rätt i båda avseenden. Den är funktionell, det vet jag men hur det är med hållbarheten får tiden utvisa. Sedan vet jag inte hur ofta en bärbar dator tappas i backen men jag räknar och har aldrig räknat med att den ska tåla det. Tappar jag min dator i backen har jag begått ett kostsamt misstag och visst är det bra om den skulle tåla det men hur många kameror eller mp3-spelare klarar att tappas i backen egentligen, bara för att ta några exempel på portabla, dyra, elektroniksa produkter. Nä, viktigare för mig är god prestanda, gärna en uppgradering från föregående modell och god design. En kombination hade varit mycket bra och borttagandet av FW400 är märkligt eftersom en uppsjö av tillbehör och i synnerhet videokameror kopplas med FW400 ( ialla fall de gamla som jag har och jag vill inte behöva byta eftersom jag inte stödjer slit och släng). Vidare är den vita Macbooken inte särskilt mycket billigare om ens billigare. Betänk att den har en klenare processor än föregångaren, mindre hårddisk och mindre minne. Lägger du till mer minne och större hårddisk blir priset inte längre lika attraktivt och du kan inte ens välja den vassare processorn som jag har i min. Min kostade 11795 med 2.4 Ghz, 2GB minne och 160GB HD och FW400. En riktigt trevlig kombination som inte längre finns. Den kofigurationen med det nya skalet för samma pris hade naturligtvis varit mycket attraktivt.

 

Om Apple haft som mål att konkurrera med konsumentmaskiner med windows så tycker i alla fall jag att de borde "have thought differently" och om deras mål hade varit att få mig att vilja byta min Macbook mot en nya gäller samma påsåtående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Apple så avvaktar de med Blue Ray tillsvidare därför att det är för krångliga och komplexa licensregler. (dvs, Apple tycker det är för dyrt att köpa licens för tekniken). De väntar på att priserna ska sjunka och formatet bli mer spritt så att det kommer fler aktörer som står bakom det.

 

Mycket märligt att andra märken kunde och klarade utav att stoppa in BD i sina bärbara för nästan ett år sedan!

 

Men Apple vill inte ha BD i sina appareter för de vill hellre att man skall ladda ned via iTunes, fast att vi inte kan det :S

 

--------

 

Värdelöst Apple att uppgradera MacBook/Pro utan att ha en BD i !!!!

 

 

1 förlorad kund!

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag vara i behov av en ny dator så finge det nog bli en MB iaf, även om priset gått upp osv. För MB är ändå den billigaste bärbara dator som kör OSX out of the box... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och kollar lite priser för att jämföra hårdvaran i Macbooken mot vanliga pc-notebooks för att se skillnader i priser. Burkarna verkar ju ligga kring 11-12000kr om man vill ha ett geforce 9400m eller bättre i burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aluminiumdesignen är inte där för att vara frän, utan för att vara stryktålig och robust.

Och detta kostar enormt mycket pengar.

Men om man prioriterar prestanda och inkopplingsmöljigheter, alltså tekniska specifikationer som är lätta att jämföra med andra tillverkare, så kommer givetvis Apple att förlora en sådan jämförelse - därför att de har begått det stora misstaget att tro att konsumentköparna var mogna för en dator som inte bara såg snygg ut, utan som även har en professionell och stryktålig byggkvalitet. Men uppenbarligen så värderar konsumenterna lättare värden som antalet kontakter på datorn istället för att värdera grejjer som håller länge i slit och släng miljöer.

Men för de konsumenter som hellre har en plastdator med massa grejjer i, än en robust och stryktålig modell, så finns ju faktiskt gamla MacBook kvar.

 

Personligen tycker jag det är bra att Apple äntligen har insett att bärbara datorer är till för att hänga med i olika sammanhang. Jag tappade en gång en iBook i golvet. Det var ett fall på max 40 cm, den gled nerför en soffa och jag fick tag i den i fallet precis samtidigt som den slog i golvet. Det hände sig så att den plastarm som förband skärmen med datorn blev vriden och datorn gick inte längre att stänga ordentligt. Den fungerar, men ser väldigt skev ut.

Så personligen har jag inget emot att plasten nu är utbytt mot aluminium, och jag har hellre en dator som är uppbyggd av tjock aluminium än har ett litet magnesiumchassi med en tunn-tunn utsida i aluminium bara för utseendets skull.

Och så har ju Apple gjort nu. Tjock, robust, stryktåligt. Som en bärbar dator ska vara.

Den stora fördelen för Apple tycker jag verkar vara att de behöver färre delar för att bygga sina datorer, omkring hälften så många, vilket antagligen gör tillverkningen avsevärt billigare. Sedan är det ju bra att datorerna blir tunnare, lättare OCH mer stryktåliga.

BD?

Bidé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det ju bra att datorerna blir tunnare, lättare OCH mer stryktåliga.

 

Fast den nya MacBook Pro blev väl tyngre? :tappahakan: Haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är nytt på MacBook Air ???

 

Grafiken, snabbare ram och mera HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som tyckte att Jobs var lite sträv och tråkig? Om man jämför med tidigare Keynotes..

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som tyckte att Jobs var lite sträv och tråkig? Om man jämför med tidigare Keynotes..

 

Han var ju rent ut sagt otrevlig mot de "där bak" som var lite segare när de kände på chassit. Han borde ju vilja att de ska göra just det och bli imponerad av det. Så enormt bråttom kan han ju inte ha att han måste skynda på så mycket.

 

Men han såg mycket friskare ut denna gången tycker jag. Fast de kan ju ha gjort så att han ska se friskare ut också. Mina spekulationer är att han är sjuk och att han faktiskt kommer att lämna Apple inom kanske ett år, beroende på hur finanskrisen utvecklar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast den nya MacBook Pro blev väl tyngre? :tappahakan: Haha

Jaha, trodde att allt Apple gör är tunnare, lättare, snabbare och har bättre batteritid än dess föregångare. Brukar väl vara så?

 

Edit: lyckades få in ett indiancitat om läkemedel på något mysko sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, trodde att allt Apple gör är tunnare, lättare, snabbare och har bättre batteritid än dess föregångare. Brukar väl vara så?

 

Nej det var det gamla Apple. Nu är det andra bullar som gäller. Tyngre bullar med andra ord. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tog bort dem för att nya MacBook inte skulle kannibalisera på försäljningen av MacBook Pro.

Genom att MacBook nu har samma design, byggkvalitet och vridstyrka, samma skärm (om än något mindre i storlek) som MacBook Pro så fanns risken att många egentliga MacBook Pro kunder skulle överväga MacBook istället. För att förhindra detta så slopade de FireWire-porten. De som behöver den får köpa en MacBook Pro.

Apple menar att FireWire främst används i professionella tillämpningar och inte av så många vanliga konsumenter.

 

I så fall kanske det hade varit smart att bygga en bärbar (till skillnad från släpbar (15,4")) MacBook Pro. Ta vaio-panelen. 13,3" 1600x900, elel råtminstone 1440x900. Den hade jag köpt utan att blinka. Nu blir det nog inget köp alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...