Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes 8.0.1: Fortsatta problem med Airport express...


Johan W

Rekommendera Poster

...och Airtunes på min iMac.

 

När jag laddade ner iTunes 8 dog anslutningen till högtalarna via Airport express och airTunes. Hoppades på en buggfix (och fortsätter att hoppas). Uppdateringen till iTunes 8.0.1. hjälpte iaf inte alls. Fett pyrt är det, eftersom jag är beroende av den här lösningen för att kunna spela musik öht.

 

En dialogruta om att problemet kan hänga samman med min brandvägg dök upp när jag startade iTunes 8.0.1 första ggn. Men jag har prövat alla olika inställingar jag komma på där, i inställningar/brandvägg.

 

Någon som vet mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem alls med AirPort Express och AirTunes. Jag använder iTunes 8 och uppdaterade till iTunes 8.0.1 idag. Inga problem alls. Men jag hade också problem med AirTunes till en början, men enkelt löst med följande inställningar i brandväggen:

  1. Gå till systeminställningar och hitta inställningar till Mac OS X brandvägg.
  2. Klicka på "Ställ in åtkomst för specifika tjänster och program"
  3. Klicka på plus tecknet och välj iTunes.
  4. När iTunes är i listan så väljer du bredvid "Tillåt alla inkommande anslutningar"

Detta borde lösa dina problem. Skulle gärna vilja se en buggfix på detta också. Tills dess så får man väl bara rapportera buggen till Apple här: http://www.apple.com/feedback/itunesapp.html

Men som sagt så borde ovanstående steg lösa uppspelningsproblem med iTunes och AirPort Express.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bekräfta att ovanstående fungerar, och har även fungerat i tidigare versioner. Fungerar utmärk här med två Expresser/Airtunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yess!

 

Efter att ha uppdterat Airtunes express funkade det med ändringar av brandväggsinställningrna.

 

Tack! :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda mina Expresser fungerar som de ska trots att varje gång jag startar iTunes får upp nedanstående meddelande.

Och varje gång jag skiftar mellan Expresserna så dyker meddelande upp.

Mitt problem är alltså endast varningsrutan, och den går ju att ta bort permanent, men varför?

Inträffade efter senaste iTunesuppdateringen.

Kör 10.4.11 på denna maskin.

post-1862-1223054965_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda mina Expresser fungerar som de ska trots att varje gång jag startar iTunes får upp nedanstående meddelande.

Och varje gång jag skiftar mellan Expresserna så dyker meddelande upp.

Mitt problem är alltså endast varningsrutan, och den går ju att ta bort permanent, men varför?

Inträffade efter senaste iTunesuppdateringen.

Kör 10.4.11 på denna maskin.

Försök med att göra stegen som jag skrev tidigare i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök med att göra stegen som jag skrev tidigare i den här tråden.

 

Hur många gånger skall man behöva göra dom? ;)

 

Nu ser ju inte menyerna och valmöjligheterna riktigt ut lika som för 10.5.x, men under Filedelning -> Brandvägg har jag markerat iTunes. Och som sagt, allt funkar som det ska utom varningsrutan som funkar som den inte ska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger skall man behöva göra dom? ;)

 

Nu ser ju inte menyerna och valmöjligheterna riktigt ut lika som för 10.5.x, men under Filedelning -> Brandvägg har jag markerat iTunes. Och som sagt, allt funkar som det ska utom varningsrutan som funkar som den inte ska!

Man ska bara behöva göra stegen en gång, sedan så ska det funka. Vet inte varför du får upp meddelandet hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingvarlnilsson

Hej!

 

Jag hoppar in här - startade en annan tråd under videoprogramfliken...

 

Jag har alltså gjort misstaget att installera iTunes 8.0.1. varefter det inte gick att synka iPhone. OK tänkte jag - bara att hämta backupen från Time machine och läsa tillbaka.

 

Tänkte då läsa tillbaka förra iTunesversionen med hjälp av den fiffiga Time Machine. Då har jag plötsligt inga rättigheter att göra detta.... trots att det är jag som är admin på min dator....

 

Och efter att fått detta meddelande, så har iTunes dött och det har kommit en annan ikon nere i listen. Denna ikon är ett ark papper med en penna, linjal och en pensel eller borste.

 

Och när jag tittar på innehållet i denna "nya iTunes" så är den bara en knapp MByte stor. Gör ändringarna i System preferences som nämns i denna tråd.

 

Startar om datorn - samma sak.... flyttar bort den konstiga iTunesikonen i Applications och läser tillbaka den version av iTunes som fungerade tidigare idag från Time Machine.

 

Nu ser allt rätt ut, men nu kan jag inte öppna iTunes Librarie.... får detta meddelande:

 

The file "iTunes Library" cannot be read because it was created by a newer version of iTunes....

 

 

 

Min fråga är: hur läser man tillbaka iTunes från Time Machine så jag kan komma åt mina grejer igen? Skulle behöva synka adressregistret itelefonen nämligen...

 

Tacksam för alla ledtrådar // Ingvar :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...