Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dessa vedervärdiga porr-spam igen


Mizhou

Rekommendera Poster

  • Svars 103
  • Created
  • Senaste svar
Andreas Leijon
O tack för att vi har en sån grym chefredaktör! ^_^

:blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vill bara tillägga att orsaken till att porrspammet har accelererat är högst troligen att folk klickar på länkarna vilket ger feedback till spammarna.

 

Ifall suget efter naket är så stor finns det gott om gratissidor som ofta är rätt seriösa också. Tänk på det. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall suget efter naket är så stor finns det gott om gratissidor som ofta är rätt seriösa också. Tänk på det. :ThumbsUp:

Hmmm... MacWorld Forum är ju både gratis och seriöst... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske låter konstigt, men jag blir så oerhört glad när jag läser denna tråd.

Inte för att jag är lycklig över att detaljer av den kvinnliga anatomin fläks ut till höger och vänster, utan för att ert engagemang är helt otroligt. :bultandehjarta:

 

En liten statusrapport: Vi har tittat på en rad olika lösningar på detta spamproblem (jagat runt efter folk med liknande erfarenheter, nya versioner av registreringsskyddet etc) men inte hittat något fullgott skydd.

 

Med version 3.0 av forumprogramvaran (som ska släppas denna månad) kommer systemet att vara helt ombyggt från grunden. Och spamskyddet BETYDLIGT bättre. Så den ska vi installera så snart den släpps.

 

Vad det gäller den uppdatering vi pratade om tidigare så är den inte längre aktuell. Den där vi skulle använda samma plattform som exempelvis PC för Allas community. Den håller helt enkelt inte måttet, och utvecklingen på den fronten har inte varit alls lika snabb som vi hade hoppats.

 

Så vi bygger vidare på ett framgångsrikt koncept helt enkelt.

Tack för att ni är VÄRLDENS bästa forummedlemmar!

 

Detta betyder att vi slipper det där kladdiga slaffset som dom andra idgsidorna har? :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu börjat skriva ett inlägg i tråden efter att jag har anmält så som det tipsades om tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:tarskratt:

 

När jag tänker efter så kanske jag borde anmäla sådana inlägg från en annan webläsare, så att jag inte är inloggad. Är man inte det, så visas ju inte bilderna, och därmed laddas de ju inte heller från spammarnas server.

 

Om man öppnar en sådan tråd och är inloggad, så får de ju ett kvitto på att folk har varit inne i tråden, eftersom det kommer att synas i deras serverlogg om bilderna har hämtats därifrån.

Det är ju samma som gäller för mail. Jag har ställt in min mail-klient så att den inte automatiskt visar mail när jag startar programmet. Om man har mail så att den visar listan i en del av fönstret, och innehåll i mailet under eller vid sidan av, så laddas ju hela mailet, och därmed bilderna. Om mailet då råkar vara ett sådant spam, så får ju spammarna kvitto på att man läst mailet.

 

Jag har ställ in min mail så att jag bara se listan över mail i min inbox. Jag måste dubbelklicka på ett mail för att öppna det, och jag öppnar aldrig mail som ser ut att vara spam.

 

 

Vill bara tillägga att orsaken till att porrspammet har accelererat är högst troligen att folk klickar på länkarna vilket ger feedback till spammarna.

Ja, det var ungefär samma som jag tänkte på när jag skrev mitt citerade inlägg ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Detta betyder att vi slipper det där kladdiga slaffset som dom andra idgsidorna har? :galetglad:

Ja. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. :)

 

Det finns inte ord för hur lycklig jag blev nu. :D

Jag önskar Herr Leijon en skön och vilsam helg.

 

Waaaahooo. :skondans::galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tillägga att orsaken till att porrspammet har accelererat är högst troligen att folk klickar på länkarna vilket ger feedback till spammarna.

 

Det låter ju helknasigt att folk klickar på länkarna. Det vore ju i så fall (o)anständigt om dessa då också kunde rapportera om de fått nåt utbyte av det.

Jag blir lika förvånad varje gång jag ser att porrspamtrådarna verkligen haft/har besök, rubrikerna är ju så tydliga så det går ju knappast att missa vad det är frågan om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lika förvånad varje gång jag ser att porrspamtrådarna verkligen haft/har besök, rubrikerna är ju så tydliga så det går ju knappast att missa vad det är frågan om.

:whistling::whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är skönt att jag numera kan kombinera mitt macintresse med mitt herrsurfande, allt livets goda på samma sajt liksom.

 

Nä, allvarligt talat ska det bli skönt om den nya forumprogramvaran löser det här problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det låter ju helknasigt att folk klickar på länkarna. Det vore ju i så fall (o)anständigt om dessa då också kunde rapportera om de fått nåt utbyte av det.

Jag blir lika förvånad varje gång jag ser att porrspamtrådarna verkligen haft/har besök, rubrikerna är ju så tydliga så det går ju knappast att missa vad det är frågan om.

 

Man måste gå in i tråden för att komma åt "anmäl" knappen, så gör iaf jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir lika förvånad varje gång jag ser att porrspamtrådarna verkligen haft/har besök, rubrikerna är ju så tydliga så det går ju knappast att missa vad det är frågan om.

 

Man måste gå in i tråden för att komma åt "anmäl" knappen, så gör iaf jag

Precis!

 

Det hade ju på ett sätt varit bra om man direkt kunde anmäla en tråd, utan att öppna den. Samtidigt skulle detta kunna vara ett problem, eftersom en del kanske skulle okynnesanmäla riktiga trådar, utan att öppna dem. T.ex om det är två på forumet som inte kommer överens, så kan den ena anmäla alla trådar som den andre skapar, utan att ens titta i tråden.

 

Det finns alltid både för- och nackdelar med allt.

 

Jag tror inte att det är så många här som öppnar dessa trådar för att kolla på bilderna, och detta framgick ju också av Pocas inlägg, där det tydligt syntes att det hade kommit in anmälningar från flera personer.

 

Tyvärr verkar det inte heller gå att anmäla inlägg o man inte är inloggad. Jag kollade just genom att öppna en tråd i Firefox, där jag inte har automatisk inloggning på forumet aktiverad. Det fanns ingen Anmäl-knapp vid inläggen då. Jag kan på ett sätt förstå det också, för moderatorer och administratörer vill nog kunna se VEM som anmält ett inlägg. Även detta för att ingen ska kunna okynnesanmäla en massa inlägg, och dessutom vara helt anonym.

 

Det innebär att minst EN person måste öppna en spamtråd för att kunna anmäla. Alternativet är att låta bli att anmäla helt, men då blir det ännu mer jobb för moderatorerna, som ju måste leta mer aktivt efter sådana trådar. Om de inte gör det så ligger ju dessa trådar kvar längre, och kommer ju bara att tas bort vartefter de upptäcks av en moderator.

 

En fråga: Kan en moderator ta bort en tråd utan att behöva öppna den?

I fallet med porrspam-trådarna är ju rubrikerna rätt talande, så man behöver ju inte öppna dem för att verifiera vad det handlar om i dessa fall. Om en moderator inte kan göra det, pga hur Invision är implementerat, så kommer dessa trådar att öppnas minst en gång i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar i alla fall ingen funktion att ta bort trådar utan att öppna dem.

Vilket ju tyvärr betyder att 4-5 pers öppnar och anmäler; sedan kommer minst en moderator och öppnar och raderar.

Det måste ju gå att stoppa det här innan på något sätt?

Hur går det egentligen till när man registrerar sig? Kan man komma runt det på nåt sätt och att det är så man gör för att kunna spamma hejvilt.

Det verkar ju vara exakt samma sida varje gång; först en masssa bilder och sen en massa länkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att detta är ett övergående problem och att det nya forumet förhoppningsvis är här snart...annars blir jag lessen i ögat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det egentligen till när man registrerar sig? Kan man komma runt det på nåt sätt och att det är så man gör för att kunna spamma hejvilt.

De går INTE via den vanliga registrering. De har alltså kommit runt det på något sätt. Hur vet jag inte, då jag inte sett deras script för registrering, och inte heller är jag insatt i Invision, så jag vet inte vilka svagheter det finns i den. Klart är i alla fall att dessa spammare har hittat en svaghet i Invision, och de utnyttjar den också.

 

Vi får hoppas att detta är ett övergående problem och att det nya forumet förhoppningsvis är här snart...annars blir jag lessen i ögat...

Ja, det här är inte alls en skojig situation. Det finns många minderåriga på forumet, och sådana här trådar är ju direkt olämpliga för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Mja, direkt olämpliga för de är ju förståss porr eftersom den ger en snedvriden bild av sexualitet. Men som alla vet så är det inte speciellt svårt att själva komma åt sådana sidor för den minderåriga som är nyfiken.

 

Däremot ser det jävla illa ut att detta återupprepas gång på gång och dessutom syns i livefeeden på macworld.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar i alla fall ingen funktion att ta bort trådar utan att öppna dem.

Vilket ju tyvärr betyder att 4-5 pers öppnar och anmäler; sedan kommer minst en moderator och öppnar och raderar.

Det måste ju gå att stoppa det här innan på något sätt?

Hur går det egentligen till när man registrerar sig? Kan man komma runt det på nåt sätt och att det är så man gör för att kunna spamma hejvilt.

Det verkar ju vara exakt samma sida varje gång; först en masssa bilder och sen en massa länkar.

Men något säger mig att fyra-fem besök i en tråd här knappast betalar spamarnas löner. Inte ens fyra-fem klick härifrån till sidorna i fråga, däremot fyra-fem klick från alla forum dom spammar...

 

Mao - att begränsa antalet besök i tråden kommer förvisso göra forumet trevligare, men det kommer inte minska spamandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som om porren har ökat här på senaste tiden.. kan det ha nå't samband med att C Bildt börjat använda Mac ?

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja tyckte att det var dåligt att det var samma bilder i alla trådarna jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det över 1h sen i alla fall en av dem anmäldes. Varför försvinner de inte?

Har personalen gått på helg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...