Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dessa vedervärdiga porr-spam igen


Mizhou

Rekommendera Poster

Trådarna kan ju ha skapats manuellt.

Det är sant att man inte kan hindra en inloggad användare från att manuellt posta sådana bilder. Dock är jag helt säker på att alla dessa spam faktiskt inte är manuellt postade. För det första så har inte de "användarna" registrerat sig på vanligt sätt. Någon har hittat ett sätt att ta sig förbi den vanliga registreringen. För det andra så har Andreas Leijon skrivit att de blockerar både dessa användare och deras IP-adresser, vilket innebär att de kör med ny IP-adress varje gång.

 

Visst kör ju de flesta DHCP, men de har ju en viss leasetid, och inom den får man ju samma IP-adress igen. Nu går det iofs att få en ny IP-adress ändå, men det räcker inte med "renew" för att få det. Då förnyar man bara den leasen man redan har på IP-adressen, och får samma igen. Man måste göra en "release" på den gamla först, och sedan en "renew". Det kräver merjobb, och jag tror inte att någon lägger ner en massa manuellt arbete på detta. Jag är säkert på att det är något script som spridit sig, och att det är flera olika spammare, som fått tag i det.

 

Dock har inte jag tillgång till loggfilerna för forumet, så jag kan ju inte se om alla IP-adresser är från samma internetleverantör. Om de är det, så skulle man kunna spärra samtliga IP-adresser från den leverantören, som troligen är någon rysk internetleverantör, eller från Ukraina eller så. Det är ju rätt lätt att kolla om man har IP-adresserna.

 

Ett stort diy audio forum kör med moderation under de fem första inläggen. Ganska effektivt för att se att nya medlemmar sköter sig. Kräver dock en viss insats av moderatorer.

Spammandet kräver ju också en viss insats av moderatorerna. Frågan är vilken som kräver mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 103
  • Created
  • Senaste svar
Tror allt att ni gillar det ändå ^^

Det finns säkert någon som gillar porr, men då kan de söka sig till andra websidor, som är avsedda för ändamålet.

Detta är ett Mac-forum, och här hör det i alla fall inte hemma. Som Alle skrev så finns det ju en del minderåriga på forumet också. Jag själv är inte det minsta intresserad av porr. Det är bättre att träffa någon på riktigt i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

risken är ju att det trillar in en folkpartist också... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert någon som gillar porr, men då kan de söka sig till andra websidor, som är avsedda för ändamålet.

Detta är ett Mac-forum, och här hör det i alla fall inte hemma. Som Alle skrev så finns det ju en del minderåriga på forumet också. Jag själv är inte det minsta intresserad av porr. Det är bättre att träffa någon på riktigt i så fall.

 

jag var inte så seriös^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

risken är ju att det trillar in en folkpartist också... :borstatanderna:

Säg inte för mycket om folkpartister. Det var ju inte så många år sedan som det var politiker på vänsterkanten som själva var med i porrfilmer. Dock vet jag vem du syftar på, men han är ju inte direkt typisk folkpartist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ju finnas info någonstans att inlägget/tråden har anmälts.

 

Edit: Mizhou, du tänker på "Lasse Vänster".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ju finnas info någonstans att inlägget/tråden har anmälts.

Haha!

 

Christophe skrev det till mig på chatten några minuter innan du skrev ditt inlägg. Han skrev att Anmälknappen borde bli inaktiv om någon redan har anmält ett inlägg.

 

Jag skrev tillbaks att han borde skriva det på forumet. Det är ju inte bra om jag postar det. Jag ska ju inte ha credit för att han kom på idén. Jag tycker att det är bra att ungdomarna på det här forumet kommer med egna sådana idéer, så att alla vuxna får se vilken tillgång ungdomar faktiskt kan vara.

 

Edit: Mizhou, du tänker på "Lasse Vänster".

Göran Eurenius Var det han hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste jag kollade var registrerad i kina, men tidigare var det en hel drös från Ryssland. A propos ip-nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste jag kollade var registrerad i kina, men tidigare var det en hel drös från Ryssland. A propos ip-nummer.

:yeahbaby:

 

Jag hade ingen aning om att ni moderatorer hade tillgång till den informationen.

Ja, det var inte samma bilder på dagens spam, som det har varit förut, så jag kan tänka mig att det är olika spamamre. Tillvägagångssättet verkar dock vara i stort sett detsamma, så jag tror fortfarande på att det är ett script som har spridits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha!

 

Christophe skrev det till mig på chatten några minuter innan du skrev ditt inlägg. Han skrev att Anmälknappen borde bli inaktiv om någon redan har anmält ett inlägg.

 

Jag skrev tillbaks att han borde skriva det på forumet. Det är ju inte bra om jag postar det. Jag ska ju inte ha credit för att han kom på idén.

Läs mitt inlägg för någon timme sedan i den här tråden ;)

 

Inlägg #12 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs mitt inlägg för någon timme sedan i den här tråden ;)

 

Inlägg #12 :)

Ja, jädrar. Dock tror jag inte att Christophe hade läst det. Han har ju varit i skolan, och bara chattat lite under raster, och lite under en lektion då han behövde hjälp med att förklara en sak som han hade lite svårt för. Det var en fråga som rörde ämnet han hade lektion i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant att man inte kan hindra en inloggad användare från att manuellt posta sådana bilder. Dock är jag helt säker på att alla dessa spam faktiskt inte är manuellt postade. För det första så har inte de "användarna" registrerat sig på vanligt sätt. Någon har hittat ett sätt att ta sig förbi den vanliga registreringen. För det andra så har Andreas Leijon skrivit att de blockerar både dessa användare och deras IP-adresser, vilket innebär att de kör med ny IP-adress varje gång.

Jo, antagligen går det automatiskt. Behöver man skriva in bokstäver som står i en bild nuförtiden, när man registrerar ett nytt konto här? Det är ett första steg mot att minska spammet.

Jag har i skolan skrivit kod som kan läsa av bokstäver i bilder med hyfsat resultat. Som tips på att göra det svårare kan jag säga att man vill ha en bakgrund som innehåller samma färg som bokstäverna, i ett oregelbundet mönster samt att bokstäverna bör överlappa varandra och vara mer eller mindre kraftigt förvrängda. Allt detta gör att bokstäverna blir svårare att identifiera (men inte omöjliga). Om man dessutom använder sig av en kontrollfråga med uppenbart svar i samband med att man registrerar sig bör man kunna minska risken ännu mer. Helst en fråga på svenska som inte går översätta till tex engelska via vanliga gratis översättningsverktyg på nätet. Vill man göra det ännu svårare kan man med flit stava fel på något ord :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby:

 

Jag hade ingen aning om att ni moderatorer hade tillgång till den informationen.

Ja, det var inte samma bilder på dagens spam, som det har varit förut, så jag kan tänka mig att det är olika spamamre. Tillvägagångssättet verkar dock vara i stort sett detsamma, så jag tror fortfarande på att det är ett script som har spridits.

Det flesta forum registrerar IP nummer och har inbyggd "whois" funktion. Personligen kör jag med Simple Machines Forum som har dessa features.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier
Ja, jädrar. Dock tror jag inte att Christophe hade läst det. Han har ju varit i skolan, och bara chattat lite under raster, och lite under en lektion då han behövde hjälp med att förklara en sak som han hade lite svårt för. Det var en fråga som rörde ämnet han hade lektion i.

Läste Jartings inlägg innan jag skrev det till dig faktiskt, men fick idén redan efter att ha läst 2-3 inlägg i tråden..

 



 

EDIT: Visste ni förresten att  ibland blir till svastika i windows-maskiner :) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu va det ännu fler spam. Hoppas nån mod är vaken (i dubbel bemärkelse) och tar bort dom. har inte orkat anmäla själv :sleeping:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu va det ännu fler spam. Hoppas nån mod är vaken (i dubbel bemärkelse) och tar bort dom. har inte orkat anmäla själv :sleeping:

Rapporterat, raderat o klart. För stunden iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu va det ännu fler spam. Hoppas nån mod är vaken (i dubbel bemärkelse) och tar bort dom. har inte orkat anmäla själv :sleeping:

Jag ser jag var för trött för att ens orka hålla ner shift :lol:

 

Rapporterat, raderat o klart. För stunden iaf..

Bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Det kanske låter konstigt, men jag blir så oerhört glad när jag läser denna tråd.

Inte för att jag är lycklig över att detaljer av den kvinnliga anatomin fläks ut till höger och vänster, utan för att ert engagemang är helt otroligt. :bultandehjarta:

 

En liten statusrapport: Vi har tittat på en rad olika lösningar på detta spamproblem (jagat runt efter folk med liknande erfarenheter, nya versioner av registreringsskyddet etc) men inte hittat något fullgott skydd.

 

Med version 3.0 av forumprogramvaran (som ska släppas denna månad) kommer systemet att vara helt ombyggt från grunden. Och spamskyddet BETYDLIGT bättre. Så den ska vi installera så snart den släpps.

 

Vad det gäller den uppdatering vi pratade om tidigare så är den inte längre aktuell. Den där vi skulle använda samma plattform som exempelvis PC för Allas community. Den håller helt enkelt inte måttet, och utvecklingen på den fronten har inte varit alls lika snabb som vi hade hoppats.

 

Så vi bygger vidare på ett framgångsrikt koncept helt enkelt.

Tack för att ni är VÄRLDENS bästa forummedlemmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...