Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Värst av allt är ensamheten


snowreeler

Rekommendera Poster

Nej, det är väl ungefär vad man kan förvänta sig av sociala myndigheterna tyvärr. Det sägs att det ska vara ett socialt skyddsnät, för att ta hand om de svaga i samhället, men mina upplevelser är snarare att de som kommer och BER om hjälp mer eller mindre blir ihjältrampade av dem.

Du vet väll hur ett nät fungerar? Det är fullt med hål så man bara fångar de stora fiskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Att några människor lever och dör ensamma är nog svårt att undvika. En del vill inte ha kontakt med andra människor och undviker verkligen att prata med grannar och medmänniskor. Tror egentligen inte det är samhällets fel utan att det ligger i de här individernas natur. De skulle ha varit ensamma både under röd eller blå regering eller i en helt annan kultur. Kan förstås ha fel, men jag tror inte det. I de fall där man kan befara psykisk ohälsa (som i fallet med Pocas granne?) kan det finnas skäl att kontakta sociala myndigheter; en del människor behöver hjälp för att komma ur sin belägenhet, både för sin egen och andra människors skull.

 

För de som vill komma ut ur ensamheten finns det ju sätt; att prata med andra människor är en bra början. Man måste försöka vara lite social. Ett sätt att kommunicera kan ju faktiskt vara att skriva inlägg på något obskyrt forum, men det kan ju samtidigt vara ett hinder, ett dåligt substitut från att träffa andra människor på riktigt!?

 

Någon som skaffade hund för några år sedan sa att "det är ju synd att min inte är singel, för sedan jag skaffade hund ska alla människor fram och snacka… :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen roll om folk klipper och klistrar in från experter och hänger upp sig på ord. Jag lever i verkligheten och känner och "ser" därefter. Jag är en väldigt glad och social människa. Jag fungerar bra ihop med folk och får lätt medkänsla för folk som har det sämre än mig även om jag själv haft det tidvis hårt.

 

Det är inte fel att sätta sig själv först. Men det är heller inte fel att sätta andra före sig själv. Jag förstår inte ens hur detta kan ge upphov till en disskusion? Det skadar aldrig att vara omtänksam. Ett samhälle där folk är egoistiska för jämnan vill jag inte leva i.

 

Stackars tant. Finns väl folk här inne som själva sitter fastklämda bakom bloggar och msn som säger: Rätt åt henne, hon hade ett val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorerna har fört ihop oss över de stora avstånden men skapat milslånga broar till grannen. Idag är det inte längre självklart att komma över på en fika om man bor i staden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Här kan vi skriva av oss om vi mår dåligt.....

 

Tänkte på denna tråd när Tatari skrev förut idag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...