Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

(Fel)stavningskontroll


y0da

Rekommendera Poster

Tja!

 

Jag blir fullständigt skogstokig på stavningskontrollen som finns i iPhone. Är förmodligen sbt, men vafan. Hoppas någon kan hjälpa mig lite.

Om jag skriver t.ex. "får" så tycker iPhone att det ska ändras till "går". Detta behagar den göra med automatik när jag trycker mellanslag. Skriver jag får så ska det ju för helvete vara får och inte går. Ska man behöva klicka på det pyttelilla krysset för att den inte ska byta ut mitt ord? (Ibland är funktionen dock användbar, så jag vill gärna inte disabla den..)

 

Mvh

y0da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska lära sig med tiden om du trycker på krysset. Liknande fall där den strular ibland är när man skriver Ar så blir det oftast År fast man vill ha Är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni skulle bli less på kontrollen, som jag blev, efter ett tag så finns det att hämta en patch från IClarified som stänger av kontrollen. Lägg bara till IClarified som source i Cydia som finns programmet tillgängligt. Passar till samtliga 2.xx... :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte jobbigt att hela tiden behöva skriva exakt rätt?

jag slarvskriver som fan och stavningskontrollen rättar nästan alltid rätt...ger grymt snabb skrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, jag har märkt att den lär sig fler ord med tiden. Men ord som är lika blir ju hopplösa att skriva... år är ål al. Bara för att jag skriver "är" ofta så vill jag ju inte rätta "år" till "är" varenda jefla gång man råkar skriva det. Borde ju finnas någon funktion där man kan undanta vissa ord.. eller det kanske det gör? Hittar inga inställningar alls för ordboken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta skriver man ål och al? :o

Vad betyder ål och al? :armskeptisk:

 

Förresten, jag tror att när man använder speciella bokstäver(åäö) så rättar de inte till mot ett annat ord.. eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder ål och al? :armskeptisk:

 

Förresten, jag tror att när man använder speciella bokstäver(åäö) så rättar de inte till mot ett annat ord.. eller?

 

ål = "är en långsträckt fisk med säreget fortplantningsbeteende och uppskattat kött."

al = "är tidigt blommande hängeträd."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan som har något ord de vill ha förklarat? :totaltgalen: (<-- fulas smiley ever?)

 

Menade givetvis inte att jag skriver ål och al speciellt ofta. Menar bara att det kan vara svårt för en ordbok att välja ett ord när den bara får två bokstäver. Finns ju rätt många olika kombinationer att välja bland. Till 99% är det ju den kombinationen jag skriver som jag vill ska stå, att den sedan ska ändra till något annat bara för att jag råkar skriva det oftare är ju fullständig idioti imho.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder ål och al? :armskeptisk:

Det är absolut i särklass roligaste inlägget i hela forumets historia :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

apple skulle behöva sin egen stavningskontroll...

post-27463-1221747205_thumb.png

från www.apple.com

 

Vad är felstavat? Det finns ett engelskt ord, "fun" som kan böjas till "funnest" utan i....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är felstavat? Det finns ett engelskt ord, "fun" som kan böjas till "funnest" utan i....

Ja, det finns ett engelskt ord "fun", men det är på engelska ett substantiv. Användandet av "fun" som ett adjektiv är inte allmänt accepterat men trots det görs det av många. Tycker man att det är ok att använda "fun" som ett adjektiv bör man alltså, i enlighet med andra adjektiv med en stavelse, kunna böja "funner", "funnest". I de flestas öron låter det dock mycket bättre att använda "fun", "more fun" och "the most fun" vilket är den vanligare formen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...