Telly82 Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Finns det någon bra ersättare till AppleWorks? Jag vill ha: * Ska fungera på Mac OS X 10.4 och senare. * Enkel, lättanvänd ordbehandling. (Pages, MS Word och NeoOffice är för krångligt.) * Objektgrafik. (Funderar på http://www.eazydraw.net/ Någon som testat?) * Registerprogram. (FileMaker är för dyrt och krångligt. Bento funkar inte på OS X 10.4) * Kalkylprogram, lättanvänt med de mest grundläggande funktionerna. Dyrt att köpa iWorks bara för Numbers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hetlund Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Ja du, Telly, det är det nog många som skulle önska sig. AppleWorks var på många sätt ett fantastiskt program. Från Apple ska vi nog inte vänta oss något annat än iWork, särskilt nu sedan Numbers har kommit och FileMaker har tagit fram den matchande Bento (som inte är något fantastiskt program). I och för är iWork inte så illa, man ska väl bara vänja sig. Vill du ha lite av känslan hos MacWrite II, men i modern tappning, så finns Mariner Write och Mariner Calc. Det finns ett ordbehandlingsprogram som heter iText också, lite roligt - kanske. Kalkylprogrammet Tables verkar väldigt trevligt. Såg någonstans att det var förlagan till Numbers. Vill du ha ett databasprogram som påminner om AppleWorks är det (tyvärr) FileMaker Pro som gäller. Med lite tur kan man hitta lite äldre versioner (original) på Blocket eller Tradera eller på någon PC-site. Version 5.5 och högre fungerar på OS X. Själv fastnade jag för MS Word och FileMaker Pro. Jag är faktiskt ganska imponerad av Word, det gäller bara att lära sig stänga av alla irriterande automatiska funktioner. Grafikprogam använder jag sällan, men jag har EazyDraw och iDraw som ligger i min Prova-på-mapp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Jag använder iWork och tycker det är smart och lättanvänt - samtidigt som det är kraftfullt. Det funkar inte för mig med AppleWorks ordbehandlingsdel för den har ju inte ens en sådan självklar sak som änke- och horungekontroll (låter lustigt, men dessa är typografiska termer - widow & orphan control) och den har heller ingen styckeformatering. Pages är inte så krånglig, senaste versionen är ju riktigt trevlig och påminner mer om AppleWorks för den har iaf stilar, typstorlekar och centering etc rakt under linjalen istället för som i tidigare versioner ha detta i Text-inställningar i Inspector. Saker och ting ligger på andra ställen än i AppleWorks, men är inte så svårt att lära sig. Nå, men om det är något enklare man vill ha så saknas det ett enkelt enhetligt program uppdelat i olika funktioner, som AppleWorks var. (ordbehandling, ritprogram, databas, etc.). NeoOffice är ju ett program i flera delar, men mer avancerat än AppleWorks och - i mitt tycke - klart krångligare än iWork. Tittar vi på fristående program som kan kombineras.. Ett alternativ som redan nämnts är Mariner Writer + Mariner Calc. Trevliga, smarta, snygga, och med klar AppleWorks feeling. Men någon databas ingår ju inte... En alternativ och billig ordbehandlare är Nisus Writer Express. Jag kör själv Pro-versionen av en (som komplement till Pages), men Express kan vara precis det du önskar. (och den har änke- och horungekontroll, jippie!). Snabb, smart, enkel. AppleWorks-databas är ju en FileMaker Light. Men många tyckte den här idén var krånglig eller för tunn så därför gjorde de Bento som är lite annorlunda. Visst finns det andra databaser, men som har helt andra gränssnitt. Exempelvis iData. http://www.idata3.com/ Det finns ett integrerat program med ordbehandling, kalkyl och databas. Papyrus Office. Nostalgi: det har sin grund i Papyrus från Application Systems Heidelberg som var en väldigt populär ordbehandlare på Atari ST-datorer i mitten på 80-talet och en av de första WYSIWYG-ordbehandlarna. Oroa dig inte för det är tyska utvecklare, programmet finns på engelska. Det är smart, smidigt, snabbt (det är de stolta över) men har sina egna idéer över saker och ting. Kan dock vara värt att prova. http://www.rom-logicware.com Sen det här med riptrogram och grejjer ja... http://www.getdrawit.com/ Det ska finnas ett svenskutvecklat paint-program som är som MacPaint med uppdaterat, men jag minns inte vad det heter nu tyvärr... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hetlund Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Förresten, lättanvänt ordbehandlingsprogram: Har du kollat möjligheterna i Textredigeraren? Se bara till att du har valt Formaterad text och Anpassa texten till sidan i Inställningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Ett program som egentligen slårr Office, iWork etc på fingrarna är väl RagTime http://www.comgrafix.com/ Åtminstone var det så förr och det lär ju knappast ha blivit sämre med åren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted September 18, 2008 Author Share Posted September 18, 2008 Man tackar. Det var många intressanta förslag, men fler är välkomna. Nu blir det till att testa... Jag glömde nämna att jag kollade på "Textredigerare" och den faller på avsaknaden av sidhuvud/sidfot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Ett program som egentligen slårr Office, iWork etc på fingrarna är väl RagTime http://www.comgrafix.com/Åtminstone var det så förr och det lär ju knappast ha blivit sämre med åren. Har du kollat prislappen? 695 USD. iWork 08 ligger på under 70 USD. Hoppla... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted September 18, 2008 Author Share Posted September 18, 2008 Har du kollat prislappen? 695 USD. iWork 08 ligger på under 70 USD. Hoppla... Hoppla! Kom inte ens så långt att jag kollade prislappen. Tack för varningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hetlund Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Det finns en skolversion "Education" av RagTime för $ 79. RagTime har nästan alltid haft en sådan där policy: en dyr företagarlicens och en i jämförelse väldigt billig privat/skollicens. Jag har inte kollat närmre vilka villkor som gäller den nuvarande education-licensen. Som rena ordbehandlare kan vi ju nämna AbiWord och Mellel också. Raphael har förresten gjort en väldigt grundlig genomgång av alla ordbehandlare i ett tidigare inlägg (du får leta själv), men jag tycker kanske att han har lite speciella krav. Sen vill åtminstone jag ha en svenskspråkig ordbehandlare, och då återstår bara MS Office, Mariner Write och NeoOffice (om jag minns rätt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.