Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Partioner med Bootcamp.

iKwaa

Recommended Posts

Hej, det känns väldigt fel att posta i den här forum delen, efter att varit en Mac ägare i säkert 8 år nu.

Men vad gör man inte för att få hjälp. Jo, det jag behöver hjälp med är att skapa en tredje partion i BootCamp.

Min hårddisk är nuvarande uppdelad i en större Mac Os X del och en lite mindre Windows Vista del.

Vad jag vill göra är att jag vill lägga till en Ubuntu del där med. Det går att med Bootcamp assistenten, skapa en Windows del till, fast jag vill att den ska heta Ubuntu, inte Windows. Sen ifall jag kör in en Ubuntu skiva i, så kommer den köra på skivan, inte installera sig i den tomma delen av hårddisken.

Så ifall något kände till något program som är gjort för att kunna ha en tredje Linux del, så får du jätte gärna posta det här.

Mm, tack på förhand!

Olle

• 3 weeks later...

Mycket enkelt sedan nyare ubuntu har kommit... starta din win inststallation, installera sedan ubuntu som ett progam under win, när du då startar din win partition så får du välja om du vill starta ubuntu eller win,

fördelar, du "riskerar" inget genom okunskap. Hela ubuntu installation och återställning av grub sker på ca 2sekunder när du väljer att avinstallera via lägg till ta bort program. mycket smidigt tycker jag då det frekvent lanseras nya ubuntureleaser och jag föredrar att börja om "rent" eller om man har gjort något knas på ubuntuinstallationen inte fungerar längre.

nackdelar, man kanske tycker om när partitioner och installrade operativsystem förstörs genom okunskap.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...