Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rykte: ny version av iWork i görningen

Nyhetsroboten

Recommended Posts

Kanske kan vara dags att byta från NeoOffice till iWorks när nästa version kommer om den får svenskt språkstöd och lite andra nyheter. Fast gratis är också trevligt så vi får se hur det blir.

Det enda "man behöver" bygga ut i iWork bör vara numbers.

Kan vara så men risken är att man tappar ledningen bland presentationsprogram om man bara lutar sig tillbaka. Sedan kan man alltid jobba med snabbare och säkrare kod istället för mera funktioner. Men många program uppdateras för mycket så att de blir plottriga, svåra och trögjobbade i onödan.

En dum fråga kanske men vad använder man keynote till?

Det är Apples presentationsprogram, som Steve Jobs använder för sina presentationer. En motsvarighet till Micorsofts PowerPoint alltså.

Det är Apples presentationsprogram, som Steve Jobs använder för sina presentationer. En motsvarighet till Micorsofts PowerPoint alltså.

Ahaa okej. Vad roligt det är med mac man lär sig alltid något nytt nästan varje dag :D

Vänta nu, iWork har redan svenskt språkstöd - i betydelsen att svenskt tangentbord fungerar och både svensk ordlista och korrekturläsningsfunktionen fungerar med svenska språket. Så stöd för svenska språket (= språkstöd) finns inbyggt ja.

Däremot så är programmet inte på svenska, men termen "språkstöd" innebör inte automatiskt att programmet måste vara på svenska, bara att det finns stöd för svenska språket i det - och stödfunktioner är just saker som ordlista och korrekturläsningsfunktion.

Så det MacWorld egentligen menar med "svenskt språkstöd" är att säga att programmet kanske kommer i en svensk version, eller på svenska. Inte att det kommer med svenskt språkstöd, för det finns ju redan.

Jag är väldigt nöjt med iWork idag och saknar inget.

Ser hellre att de satsar på optimering av programmets resurser och sånt snarare än nya funktioner.

Det vore tragiskt om iWork blev som Office-paketet där Word nådde sin höjdpunkt i och med version 5.1 för över 10 år sedan, och sen har Word blivit alltmer oanvändbart.

Just grejjen med iWork är ju att det ska vara en balanserad programsvit, som passar de flesta användare. Med fokus på enkelhet, smidighet och att onödiga funktioner inte finns med. Jag hoppas detta behålls i framtida versioner.

iWork är det en konkurrent till Office programmen eller riktar dom sig mot en helt annan målgrupp/användningsområde?

iWork är det en konkurrent till Office programmen eller riktar dom sig mot en helt annan målgrupp/användningsområde?

Det är en konkurrent ja. Men med Office så kan du göra så oändligt mycket mer än vad du kan med iWork. Koppla samman dokument med varandra och med databaser och joxa och trixa och grejer. Problemet med Office är att det innehåller så många funktioner att dom allra flesta aldrig använder dom.

Med iWork så kan du göra saker snyggare (genom mallarna som kommer med) men framförallt snabbare.

I rättvisans namn så ska sägas att senaste versionen av Office (nu snackar jag kanske mest om Word och Powerpoint) har blivit betydligt trevligare än dom tidigare versionerna.

iWork är ett Office "For the rest of us" För oss som inte kan något om hur programmen fungerar och som inte har tid att sätta oss in i det heller. Vi vill bara att det ska fungera, och att det ska bli förbannat snyggt. Och det blir det med iWork.

jag hade svårt för iwork till en början, men ju mera jag jobbat i det ju mera tycker jag om det. Framför allt Pages är suveränt för min del. Det har vad man behöver och inte mera eller mindre.

Keynote är lie för specialicerat för att vara kompatibelt med PowerPoint som iaf är standard för presentationer idag. Ska man gör en preentation utan för mycket effekter fungerar det klockrent, men ju mera effekter du lägger till, ju mera blir du bunden till att använda just keynote och inte kunna exportera till powerpoint.

Numbers är den enda svagheten i detta paket.

Gör man ett kalkyblad i xls-format i neooffice och ska sedan öppna det i Numbers är det nästan standard att det inte fungerar fullt ut.

iWork kan sägas vara ett "Office light". Det är ingen ren konkurrent till MS Office, för det skulle Apple inte våga göra.

Office behöver finnas kvar på Mac-plattformen för att locka de stora företagen att investera i Mac. Därför får inte iWork konkurrera ut Office, för om Microsoft fick för sig att lägga ner Office på Mac så skulle många företag inte längre köpa Mac för de är så beroende av Office.

iWork är i första hand utvecklat för hemanvändare och småföretagare, men visst fungerar det för större företag också.

Jag har sett flera Keynote-presentationer från personer som jobbar på större foretags marknadsavdelningar. (Ja Keynote, inte PowerPoint).

Jag själv jobbar mot stora företag och organisationer, fast jag har iWork och de har Office. Har inte uppstått några problem än mellan mig och dem. Varken för det material jag levererar från Pages som Word-format, eller tidrapporterna som görs i xls-format utifrån Excel-mallar som jag har fått från mina uppdragsgivare och som jag använder i Numbers och sen skickar tillbaks till dem.

Fungerar klockrent.

Så vad rekommenderar ni till en student som egentligen bara behöver "skriva" lite saker? jag har använt Office till min pc så långt jag kan minnas. ( jag har tillgång till båda på lagligt vis så ni behöver bara peta mig åt vilken skiva som ska åka in :))

Så vad rekommenderar ni till en student som egentligen bara behöver "skriva" lite saker? jag har använt Office till min pc så långt jag kan minnas. ( jag har tillgång till båda på lagligt vis så ni behöver bara peta mig åt vilken skiva som ska åka in :))

Ska du arbeta själv, dvs inte grupparbeten där ni skickar filerna fram och tillbaka mellan varandra, så rekommenderar jag iwork med pages. Exportera som pdf om du ska skicka något till läraren.

Men behöver du kompatibilitet i grupparbeten och dylikt bör du nästan skaffa MS Office.

Vänta nu, iWork har redan svenskt språkstöd - i betydelsen att svenskt tangentbord fungerar och både svensk ordlista och korrekturläsningsfunktionen fungerar med svenska språket. Så stöd för svenska språket (= språkstöd) finns inbyggt ja.

Däremot så är programmet inte på svenska, men termen "språkstöd" innebör inte automatiskt att programmet måste vara på svenska, bara att det finns stöd för svenska språket i det - och stödfunktioner är just saker som ordlista och korrekturläsningsfunktion.

Så det MacWorld egentligen menar med "svenskt språkstöd" är att säga att programmet kanske kommer i en svensk version, eller på svenska. Inte att det kommer med svenskt språkstöd, för det finns ju redan.

Suck.

Ska du bara skriva så finns det ett bra program redan i Macen :)

Ja, det finns ju hur många program som helst...

Mellel är ett program framtaget för universitet, studier, doktorander, lärare och så vidare, men passar självfallet även annat skrivande också. Men det finns några specialare för typ forskare och ja det där. Jag har försökt komma överens med det, men misslyckats grundligt flera gånger. Framförallt har den jobbiga funktioner för styckefunktioner, eller så är de helt enkelt väldigt annorlunda mot hur andra program fungerar, och det är värdelöst på att importera in existerande dokument för formateringen blir låst. Den skiljer mellan "globala" och "lokala" format och det är sååå jobbigt...

Nä, jag kör Pages. Fungerar jättebra.

Även ändringsmarkeringar fungerar bra mellan Pages och Word, bra om flera redigerar samma dokument. Jag använder detta nästan varje dag som frilansande skribent med flera som korrekturläser. Jag har Pages, de andra har Word. Tracking fungerar toppen.

Det som kan ställa till det mellan Pages och andra studenter, det är om man skriver en uppsats som är indexerad i flera nivåer. Alltså har typ...

1. Kapitelrubrik

1.1 Avsnittsrubrik

1.1.1 Delrubrik'

1.1.1.1 Delrubrik

och så vidare.

För Pages klarar inte att automatiskt indexera lika många nivåer som Word här, och då strular det till sig om flera användare skriver dokumentet. Om flera ska läsa dokumentet, som man gör när man exempelvis är doktorand och har seminarier där man läser varandras pm och essäer, så funkar PDF. Eller Word-formatet också. Då ska det ju bara läsas.

Man kan ju indexera manuellt också så slipper man strulet med auto-indexering i flera nivåer mellan Pages och Word.

Men jag korrar ibland en vän till mig som är doktorand och skickar i Word till mig och det är inga problem.

Sen tycker jag Pages är smidigare och enklare att använda, lättare att få till det att göra det jag vill. Överlägsen på layout och typografi, så det fungerar även som ett enklare alternativ till InDesign.

Upplever hela iWork-paketet som betydligt mer stabilt än Office-paketet.

Aldrig kraschat en gång, aldrig haft problem med det. Fungerat klockrent hela tiden.

Tittar man på vissa trådar med alla möjliga Office-problem blir man ju mörkrädd...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...