Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Enkelt program för 3D rendering av CAD

debourg

Recommended Posts

Vet någon ett bra, billigt och lättarbetat program som kan rendera iges- eller step-importer? Jag skissar åt en konstruktör, som arbetar i program som inte kan rendera snyggt. Jag vill importera hans konstruktionsmodell för att lägga ytor och ljus. Sedan vill jag alltså kunna vrida dem för att se ur alla vinklar, samt slutligen rendera.

Har tidigare använt Specular Infini-D (som renderade skitsnyggt) och nosat på andra gamla program. Jag har inte riktigt tid att lära mig hela programmet utan vill kunna jobba direkt med att kolla av utseendet. Alltså inte viktigt om det är lätt att kunstruera CAD eller modellera.

Kör OSX 10.4.11.

Vet någon ett bra, billigt och lättarbetat program som kan rendera iges- eller step-importer? Jag skissar åt en konstruktör, som arbetar i program som inte kan rendera snyggt. Jag vill importera hans konstruktionsmodell för att lägga ytor och ljus. Sedan vill jag alltså kunna vrida dem för att se ur alla vinklar, samt slutligen rendera.

Har tidigare använt Specular Infini-D (som renderade skitsnyggt) och nosat på andra gamla program. Jag har inte riktigt tid att lära mig hela programmet utan vill kunna jobba direkt med att kolla av utseendet. Alltså inte viktigt om det är lätt att kunstruera CAD eller modellera.

Kör OSX 10.4.11.

Förutom att använda de renderingsfunktioner som finns i de flesta CAD-program, så är Cheetah 3D eller Artlantis är värda en titt.

Cheetah är rätt billigt ($149) och tämligen kompetent. http://www.cheetah3d.com/

Artlantis är i mitt tycke det mest i särklassigt lättarbetade programmet på marknaden om man inte behöver karaktäranimation. Gillar det snabba previewfönstret som simulerar radiosity i realtid, vilket gör att man snabbt når bra resultat. Mycket snabb radiosityrendering. http://www.artlantis.com/

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...