LOKA64 Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 Jag bytte fråm PC till Mac för att få en problemfri vardag efter att antal Vista ominstallationer, så jag köpte till slut iMac 24" 2,8 2GB med trådlöst tgb och mus + Time Capsule + 1TB extern usb HDD för att koppla på TC. för att göra en låg historia kort så efter att allt krånglar hela tiden så det enda som just nu fungerade var. Time Capsule fungerar inte med bakåtkompabilitet 802.11b/g bara på -N utan HDD Time machine gick inte att konfigurera slutade helt att fungera. och det sista är att jag fått blå skärm när jag startar upp iMac:en, Hag har testat att starta upp med <SHIIFT> intryckt jag kommer till en inloggnings ruta men sedan inga menyer eller någonting. Jag testade med att köra start DVD och hålla in <S> vid uppstart då får jag upp en meny med saker jag har testat att köra lite saker här som har rekommenderats från apple´s sida med ingenting har hjälpt. Jag har inte installerat om någonting för jag har ingen backup på min hdd eftersom Time Machine slutade att fungera efter ett tag, jag lade det på hög eftersom jag laggt ned mycket tid på att fixa så allt annat skulle fungera. Jag har beställt en Extern HDD med FW400/800 som jag tänkte använda för att installera om systemet och rädda mina projekt och sedan försöka fixa så iMac:en och få igång time machine så att det blir lättare att återställa nästa gång. men kan säga att en problemfri tillvaro är det knappast. Finns det något trick för en nybörjare med blåskärm?? Tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_84 Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 Jag bytte fråm PC till Mac för att få en problemfri vardag efter att antal Vista ominstallationer, så jag köpte till slut iMac 24" 2,8 2GB med trådlöst tgb och mus + Time Capsule + 1TB extern usb HDD för att koppla på TC. för att göra en låg historia kort så efter att allt krånglar hela tiden så det enda som just nu fungerade var. Time Capsule fungerar inte med bakåtkompabilitet 802.11b/g bara på -N utan HDD Time machine gick inte att konfigurera slutade helt att fungera. och det sista är att jag fått blå skärm när jag startar upp iMac:en, Hag har testat att starta upp med <SHIIFT> intryckt jag kommer till en inloggnings ruta men sedan inga menyer eller någonting. Jag testade med att köra start DVD och hålla in <S> vid uppstart då får jag upp en meny med saker jag har testat att köra lite saker här som har rekommenderats från apple´s sida med ingenting har hjälpt. Jag har inte installerat om någonting för jag har ingen backup på min hdd eftersom Time Machine slutade att fungera efter ett tag, jag lade det på hög eftersom jag laggt ned mycket tid på att fixa så allt annat skulle fungera. Jag har beställt en Extern HDD med FW400/800 som jag tänkte använda för att installera om systemet och rädda mina projekt och sedan försöka fixa så iMac:en och få igång time machine så att det blir lättare att återställa nästa gång. men kan säga att en problemfri tillvaro är det knappast. Finns det något trick för en nybörjare med blåskärm?? Tack på förhand Hm, låter skumt det där. Jag har aldrig fått någon blå skärm på någon av mina två macar :-/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
m-tech Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 Hm, låter skumt det där. Jag har aldrig fått någon blå skärm på någon av mina två macar :-/ jag har aldrig fått en blåskärm i bemärkelsen windows krach blåskärm. när det blivit fel så har jag fått upp gråskärmar däremot. men vid någon sekund innan skrivbordet kommer upp på datorn så är min skräm ljusblå. så jag har blåskräm vid uppstart varje gång däremot så har den inte fastnat där någon gång för mig. exat vad händer när du startar upp LOKA64? är skärmen grå eller blå? är det något frågetecken eller ring som snurrar osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LOKA64 Posted September 15, 2008 Author Share Posted September 15, 2008 Ingenting, vanlig uppstart grå skärm med äpplet och en snurrande markör efteren stund går det över till blå skärm sedan hönder ingenting mer .. jag kar röra muspekaren det är allt, inga menyer eller så, lika så när jag startar upp i "säkert läge" får jag inloggnings bild och kan logga in men sedan det enda som går att göra är att röra muspekaren inga menyer eller diskar .. och där står jag nu.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.