Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hastighetsrekord för tåg i Sverige!

snowreeler

Recommended Posts

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=57995

På sträckan Regumatorp-Töreboda uppnåddes äntligen 300 km/h på en järnväg i Sverige. Det är dessutom en sträckning som är 150 år gammal. Rälsen är dock betydligt yngre. Äntligen är Sverige med i den klubben som nått över 300 km/h med tåg.

Jippi! :galetglad: Snart kan det skitiga inrikesflyget skrotas! Sälj SAS! :)

Flyget kan skrotas, men tågpriserna måste ner. Är man två eller fler så är det ju alltid billigare att ta bilen... Plånboken är i många fall viktigare än tidsaspekten!

och det där snabba tåget ska gå på sveriges dåliga järnvägar? :chockadskeptisk:

Ärligt talat sverige har bland de sämsta järnvägarna i världen......

Jippi! :galetglad: Snart kan det skitiga inrikesflyget skrotas! Sälj SAS! :)

Jag håller med om att staten inte ska bedriva flygtrafik. Sälj SAS och betala av på statsskulden.

Flyget kan skrotas, men tågpriserna måste ner. Är man två eller fler så är det ju alltid billigare att ta bilen... Plånboken är i många fall viktigare än tidsaspekten!

Oftast är det billigare att åka tåg även om man är två personer men priserna varierar enormt så man måste leta efter billiga biljetter. Många tänker bara på bensinkostnaden för en bilresa. Man får tänka på att den rörliga kostnaden för en bil är ca20:-/mil om man räknar in allt som t.ex. däckslitage, service, värdeminskning p.g.a. fler mil m.m. Totalkostnaden för en bil brukar hamna på 30-50:-/mil om man räknar in värdeminskning, utebliven ränta på pengarna man köpt bilen för o.s.v. Nu har jag räknat på en normal "svenssonbil". En SUV eller sportbil är betydligt dyrare per mil.

Det är billigare för mig att åka buss till jobbet än att sammåka om vi inte är minst tre personer i bilen. Ett månadskort går på 595:- medan bil kostar 2x2milx21dagarx20:-/mil = 1680:-. På konsumentverkets hemsida kan man räkna på olika bilmodeller Bilkalkylen Tyvärr har konsumentverket tagit bort kapitalkostnaden som en punkt i deras kalkyl men det kan man alltid själv lägga till om man vill ha fram totalkostnaden.

Sen om man är inne på koldioxidhypen som media pushar just nu så är ju tåg grisigare ur koldioxidsynpunkt än vad bilen är per passagerare och kilometer då man gör en mer komplett LCA som även innefattar produktion och utplacering av rälsen :)

Sen om man är inne på koldioxidhypen som media pushar just nu så är ju tåg grisigare ur koldioxidsynpunkt än vad bilen är per passagerare och kilometer då man gör en mer komplett LCA som även innefattar produktion och utplacering av rälsen :)

Inte enligt denna studie:

post-28798-1221390497.png

Oftast är det billigare att åka tåg även om man är två personer men priserna varierar enormt så man måste leta efter billiga biljetter. Många tänker bara på bensinkostnaden för en bilresa. Man får tänka på att den rörliga kostnaden för en bil är ca20:-/mil om man räknar in allt som t.ex. däckslitage, service, värdeminskning p.g.a. fler mil m.m. Totalkostnaden för en bil brukar hamna på 30-50:-/mil om man räknar in värdeminskning, utebliven ränta på pengarna man köpt bilen för o.s.v. Nu har jag räknat på en normal "svenssonbil". En SUV eller sportbil är betydligt dyrare per mil.

Visst är det så, men det är dessvärre lite abstrakt för de flesta. Jag tillhör de som nog bara jämför bränslekostnaden med tågbiljetten, och om man inte är ute i väldigt god tid så blir alltid tåget dyrare.

Det där bygger väl också på något skumt marginalproduktionsresonemang (puh) där man antar att all el som förbrukas av tåget produceras av någon ondskefullt kolkraftverk i Ukraina...

Det där bygger väl också på något skumt marginalproduktionsresonemang (puh) där man antar att all el som förbrukas av tåget produceras av någon ondskefullt kolkraftverk i Ukraina...

Antagligen! :lol:

Kan faktist stämma eftersom den undersökning jag tänker tillbaks på var från kontinenten :)

Nu känner jag bara att jag måste hitta den så jag också har en källa att hänvisa till :P

Hur mycket koloxid drar apostlahästarna?

Om man räknar på samma snedvridna sätt som när man märker kött i affärerna nuförtiden så blir det nog djävligt mycket :P

Om inte jag minns fel så använder SJ bara miljömärkt el, d.v.s. sol, vind, bio och vattenkraft. Alla dessa energislag ger nästan inget nettotillskott av koldioxid.

Det går dessutom inte att köra bil i skogen utan bilen kräver iordninggjorda körbanor precis som tåget så jag tror inte att detta kan stämma för svensk järnväg i alla fall.

Det går dessutom inte att köra bil i skogen utan bilen kräver iordninggjorda körbanor precis som tåget så jag tror inte att detta kan stämma för svensk järnväg i alla fall.

Energiåtgången för att lägga vägar är lägre än all energi som går åt att producera rälsen som är av stål. Och även om allt stål skulle vara gjort av förnybar el-energi så är en av komponenterna i legeringen stål kol vilket innebär att enbart blandningen av järn/kol för att tillverka stål släpper ut koldioxid (i dagsläget används koks/stenkol vid ståltillverkning).

Sen finns det ju andra saker som att en större kraftverksdamm med reservoar tar 50 år att bli koldioxidneutral (så det är lugnt i Sveriges fall då våra stora dammar är äldre i de flesta fall), eftersom marken, som tidigare var "torr" släpper enorma mängder koldioxid när den blir dränkt.

Om inte jag minns fel så använder SJ bara miljömärkt el, d.v.s. sol, vind, bio och vattenkraft. Alla dessa energislag ger nästan inget nettotillskott av koldioxid.

Det var någon som hävdade för ett tag sedan (misstänkt betald av bilindustrin) att all miljöpåverkan från el skulle beräknas utifrån att man producerar den elen på skitigast möjliga sätt. Antar att det bygger på att all utökning av elkonsumtionen i dagens läge innebär en ökad produktion av just sådan "skitig" el. Ett argument som väl bara håller sådär lagom bra tycker jag...

Det blir mycket konstiga statements i miljödebatten ibland. Som att nötköttsproduktion i Sverige skulle producera en massa CO2, bara för att korna andas och fiser. Det har de ju alltid gjort?

Det blir mycket konstiga statements i miljödebatten ibland. Som att nötköttsproduktion i Sverige skulle producera en massa CO2, bara för att korna andas och fiser. Det har de ju alltid gjort?

De handlar om onaturliga kor uppfödda bara för att ätas!

fast det är ju inte djurens direkt co2-utsläpp som är problemet utan produktion och transport av deras föda. och att metan är ett problem beror ju på att det är väldigt många fler djur nu än förr.

http://environment.newscientist.com/articl...nvironment.html

Det är bara veganmaffian och deras kohorter som sprider propaganda. Koldioxid är en del av ekvationen som alltid funnits där. Vi människor andas ut mer koldioxid och om det skulle vara nåt av människan skapat som orsakar ökningen av jordens temperatur så är det sannolikt människan själv som fysisk enhet som är den främsta källan.

Det är bara veganmaffian enhet som är den främsta källan.

17% av metanutsläppen kommer från djurs matsmältning. En enda ko beräknas producera 600 liter metan per dag.

post-8494-1221426149_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...