Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ska köpa kamera

alex89

Recommended Posts

hej :)

Nu är det såhär att ja ska köpa mig en kamera.....

Kom med förslag

Kan inte så mkt om kameror så ni vet

pris runt 2500kr

tacksam för svar

Oj, svårt.. säg vad du tänkt fota? ska den vara smidig ?

jag som inte tänker efter ordentligt innan ja gör en tråd sorry......suck

kompakt kamera

Ska användas till typ jul afton, fester, vardagliga foton mm enkla saker

en rätt så smidig

ingen system

Nu vet jag inte hur dina kamerakunskaper ser ut så jag tar det ganska grundläggande. Du får ursäkta om jag förklarar självklara saker.

Ska du köpa en smidig kompaktkamera som får plats i fickan så vill jag slå ett slag för Panasonic DMC-FX35. Det är en riktigt välbyggd kamera. Har själv en sådan och är mycket nöjd. Fördelen med denna kamera är att du får en riktigt bra vidvinkel*, bra för innomhusbilder och även landskapsbilder. Du får även 4X optisk zoom (upp till 7X optisk zoom vid lägre upplösning). Objektivet kommer från välkända Leica och håller riktigt hög klass. Bildkvaliteten är som man kan förvänta sig av en kompaktkamera, givetvis inte som en systemkamera men med kompaktkameramått mätt riktigt bra.

*När jag köper kompaktkamera så är det framförallt vidvinkeln (förutom bildkvalitet förstås) jag tittar på. De flesta kompakter har idag en vidvinkel som motsvarar ca 35-38 mm på en analog 35 mm-kamera (du vet en sådan där kamera man stoppade en filmrulle i). Jag köper alltid kompaktkameror med minst 28 mm vidvinkel, vilket innebär att jag inte behöver gå bakåt lika mycket för att få med samma motiv på bilden. Tänk dig att du ska ta ett kort på Eiffeltornet. Med en kamera med 28 mm vidvinkel behöver du inte backa lika långt för att få med hela tornet som du behöver med en 35 eller 38 mm vidvinkel. Fördelen med Panasonicen är att den har ännu bättre vidvinkel. Hela 25 mm, utan att bilderna blir förvrängda.

Ett riktigt bra tips är också att titta på prisjakt.nu. Där finns mängder med recensioner av digitalkameror som du kan läsa. Men det allra bästa tipset är som vanligt att ta en tur till närmaste fotohandlare och känna på modellerna och själv bedöma vad som är tillräckligt för dig.

Puh, det blev längre än jag hade tänkt mig. Hoppas det var till hjälp. Kanske inte var just en sådan kamera du tänkt heller, vad vet jag :D Lycka till!

Nu vet jag inte hur dina kamerakunskaper ser ut så jag tar det ganska grundläggande. Du får ursäkta om jag förklarar självklara saker.

Ska du köpa en smidig kompaktkamera som får plats i fickan så vill jag slå ett slag för Panasonic DMC-FX35. Det är en riktigt välbyggd kamera. Har själv en sådan och är mycket nöjd. Fördelen med denna kamera är att du får en riktigt bra vidvinkel*, bra för innomhusbilder och även landskapsbilder. Du får även 4X optisk zoom (upp till 7X optisk zoom vid lägre upplösning). Objektivet kommer från välkända Leica och håller riktigt hög klass. Bildkvaliteten är som man kan förvänta sig av en kompaktkamera, givetvis inte som en systemkamera men med kompaktkameramått mätt riktigt bra.

*När jag köper kompaktkamera så är det framförallt vidvinkeln (förutom bildkvalitet förstås) jag tittar på. De flesta kompakter har idag en vidvinkel som motsvarar ca 35-38 mm på en analog 35 mm-kamera (du vet en sådan där kamera man stoppade en filmrulle i). Jag köper alltid kompaktkameror med minst 28 mm vidvinkel, vilket innebär att jag inte behöver gå bakåt lika mycket för att få med samma motiv på bilden. Tänk dig att du ska ta ett kort på Eiffeltornet. Med en kamera med 28 mm vidvinkel behöver du inte backa lika långt för att få med hela tornet som du behöver med en 35 eller 38 mm vidvinkel. Fördelen med Panasonicen är att den har ännu bättre vidvinkel. Hela 25 mm, utan att bilderna blir förvrängda.

Ett riktigt bra tips är också att titta på prisjakt.nu. Där finns mängder med recensioner av digitalkameror som du kan läsa. Men det allra bästa tipset är som vanligt att ta en tur till närmaste fotohandlare och känna på modellerna och själv bedöma vad som är tillräckligt för dig.

Puh, det blev längre än jag hade tänkt mig. Hoppas det var till hjälp. Kanske inte var just en sådan kamera du tänkt heller, vad vet jag :D Lycka till!

Tack så mkt för svaret:) det hjälpte lite

Hoppar på kameratåget och ber om förslag på en kamera för Siobhán,

som kan kosta runt 1.000:- eller strax där över.

Robust, kompakt och inte alldeles för svår att fota med, men med bra bildkvalité.

Lite generella "sanningar" för att få bra bildkvalitet.

1. Antalet pixlar är ganska ointressant. 6-8 MPixel räcker gott och väl. Att ha många pixlar tillför ingenting för bildkvalitén utan gör bara att bildfilerna tar större plats på hårddisken och att det krävs mera ramminne för att editera bildern.

2. Ju större bildsensor desto bättre bildkvalité. Mäts i tum av diagonalen på bildsensorn. Oftast ett bråktal för kompaktkameror.

3. I svagt ljus så är en stor bländaröppning att föredra. Ett lägre f-värde är bättre än ett högt.

4. Ofta är objektiv utan zoom eller med kort zoomomfång skarpare och ljusstarkare än objektiv med långt zoomomfång.

5. En större kamera ger oftast bättre bilder än en liten men det finns undantag och en liten är lättare att ha med sig.

6. Många hävdar att vidvinkel är att föredra före mycket tele och jag är benägen att instämma till det.

7. Tänk på att det även finns begagnade kameror. Då kanske du kan komma över förra årets "värstingar" för en billig peng.

Hoppar på kameratåget och ber om förslag på en kamera för Siobhán,

som kan kosta runt 1.000:- eller strax där över.

Robust, kompakt och inte alldeles för svår att fota med, men med bra bildkvalité.

En helt OK kamera till ett otroligt pris:

Canon PowerShot A470

A_bite_of_the_apple

Canons Ixusserie är i en klass för sig :D

Säger jag som vanligtvis hatar Canon

Det finns många bra kameror för det priset, men själv slår jag extra slag för Pentax Optio A40.

Bilderna blir riktigt fina med den, den har inbyggd skakreducering och är fullmatad med andra populära funktioner.

Snabb och väldigt kompakt med fin optik. Snygg design också.

En bra och snygg fickkamera med bra prestanda till bra pris.

Sen tycker jag att användargränsnittet, menyerna etc, är bra på Pentax kameror.

Har kört Nikon kompakter, Samsung, Casio m fl och det är inte kul när det är bökigt och rörigt.

Tycker Pentax tillhör de enklare här.

Pris - 2 495 kr. Så den passar precis in i din prisklass. :)

Känns riktigt bra att röra vid också, sitter ihop bra, bra materialval. Känns lite exklusiv i känslan så.

Bra stor skärm bak.

• 2 weeks later...

Så nu har ja köpt en kamera det blev en samsung NV30 :)

Den var inte så jättedyr, 1800kr och med minneskort och frakt gick det på 2200kr ^_^

Sen det var gött att det var från onoff och får ja några problem så är det bara att ja drar till granstaden och lämnar in den på garantin :D

Va fan... kop en Nikon D700, på en gång...

För det var ju precis vad han var ute efter... :sarcastic:

Canons Powershot brukar generellt hålla ganska hög kvalité (har rekomenderat sådana både till familj och vänner och de brukar vara väldigt nöjda).

Canon Powershot A590is är en väldigt trevlig pocketkamera (i mitt tycke) där is står för Image Stabilizer vilket i praktiken gör att du kan klara dig utan blixt lite längre och att du i TEORIN ska slippa skakiga eller suddiga bilder.

Ett tips är att gå in på tillexempel Cyberphoto och kolla om där finns något som känns rätt, om inte det hjälper så kan man alltid gå till sin lokala fotoaffär och snacka med dem och förklara vad man är ute efter.

Lycka till i kameradjunglen :)

Jaha då har de äntligen testat nya 28mm IXUS:en då:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...cle=ixus870guld

Bättre än så här kan det inte bli om man inte har larvigt höga krav och lika överdrivet stor plånbok. Har man dubbelt med pengar kan man ju köpa nån värstingkompaktkamera men här är nog det bästa prestanda/storlek/pris-prisvärdighet man kan hitta just nu. Om inte Fuji kommer med nåt.

Aningens lite oskärpa i vänsterhörnet på vidaste vidvinkeln men frågan är om inte det kan va individuellt för varje kamera, måsta va svårt att stoppa in sensorn och alla linser exakt på samma plats i varje kamera. Men skärpan borde nästan slå min gamla 350D systemkamera. Dock slår den inte riktigt vad gäller högre ISO-tal men den är ju inte sämre än andra kompakter tycks det som så.

Manuell exponering kunde man ju ha önskat sig, synd att de inte slängde in det då hade den varit helt perfa.

Lite snabbt brusiga bara, pris/prestanda-mässigt får de nog svårt att slå IXUS:en.

Sen om man inte är intresserad av vidvinkel så verkar enl cyberphotos tester IXUS:ens storebrorsa 980 nästintill vara systemklass på. Fast den är dyrare då förstås.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...