Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nya iPod classic.

grodkungen2

Recommended Posts

Under alla år så har iPod modellerna bara ökat helatiden blivit mer efektiva, men nu välger apple att släppa en lite "sämre" Classic..varför det?

Jag ade ju hoppats på en 250gb verson eller kanske tillockmed 320gb :P

marcushedenstrom

Tydligen var det inte så många som köpte den stora. Dessutom var den ju tjockare.

120 GB räcker bra, för att matcha Zune.

Dessutom, när en 128 GB iPod touch kommer kan de bara slänga Classic åt fiskarna. :)

Dessutom, när en 128 GB iPod touch kommer kan de bara slänga Classic åt fiskarna. :)

För samma pengar som en 120GB Classic får du "hela" 8(!)GB i en Touch. Och så en "hel" hundring över.

Kommer att ta lååång tid innan du får en 128GB Touch för samma pris som en Classic.

Tydligen var det inte så många som köpte den stora. Dessutom var den ju tjockare.

120 GB räcker bra, för att matcha Zune.

Varför 128 GB iPod Touch o 120 GB iPod Classic? :ermm:

Jag menar varför är det 8 GB skillnad?

marcushedenstrom
Varför 128 GB iPod Touch o 120 GB iPod Classic? :ermm:

Jag menar varför är det 8 GB skillnad?

SSD-chipen ökar exponentiellt i lagringsutrymme. 4 (2^2), 8 (2^3), 16 (2^4), 32 (2^5), 64 (2^6) och då 128 som är 2^7.

Chipen är ju gjorda som diskreta celler i en enda skiva kisel, efter ett speciellt schema (typ rutnät).

Hårddiskarna har ingen anledning att öka exponentiellt på det sättet. Det handlar bara om hur tätt man packar spåren.

Poängen med det hela hörde jag på Macworls podcast (nej, inte detta macworld). Den enda hårddiskspelaren som Apple har är Classic, och de har den enbart därför att minnet inte kan ersättas med flash. Folk vill ha mer än 32 GB musik på sin iPod, i vissa fall.

Men när flashminnen kommer i 64GB-utförande kan de sätta två sådana i touchen, och ha mer minne än Classic. Hade 160GB-versionen funnits kvar hade det blivit mycket svårare att nå det målet.

Sen får man ju hoppas att priset sjunker också. God poäng, Telly.

SSD-chipen ökar exponentiellt i lagringsutrymme. 4 (2^2), 8 (2^3), 16 (2^4), 32 (2^5), 64 (2^6) och då 128 som är 2^7.

Chipen är ju gjorda som diskreta celler i en enda skiva kisel, efter ett speciellt schema (typ rutnät).

Hårddiskarna har ingen anledning att öka exponentiellt på det sättet. Det handlar bara om hur tätt man packar spåren.

Poängen med det hela hörde jag på Macworls podcast (nej, inte detta macworld). Den enda hårddiskspelaren som Apple har är Classic, och de har den enbart därför att minnet inte kan ersättas med flash. Folk vill ha mer än 32 GB musik på sin iPod, i vissa fall.

Tack för bra svar. :)

Men när flashminnen kommer i 64GB-utförande kan de sätta två sådana i touchen, och ha mer minne än Classic.

Den dagen kommer jag köpa en Touch. ^_^

Gissar att de kan låta Classic leva ytterligare ett år genom att samtidigt som Touch kommer med 128 GB trycka in en disk på kanske 200 GB i en Classic utan att behöva göra den tjockare. Men den verkar ganska dödsdömd :cry:

Men hur många har över 120 gb musik? Det skulle iofs vara om det va filmer då, men jag förstår att den stora classic sålde dåligt då den "lilla" var tillräckligt stor till ett bättre pris.

Men hur många har över 120 gb musik? Det skulle iofs vara om det va filmer då, men jag förstår att den stora classic sålde dåligt då den "lilla" var tillräckligt stor till ett bättre pris.

För min del är 120GB vad jag behöver. Jag har 60GB musik och så vill jag ha en del bilder på den också. Den gamla på 80GB var för liten, och hade jag köpt en DÅ hade det blivit 160GB.

Ja, vi börjar nog närma oss en gräns när det gäller classic.

Tror inte många har nytta av >200GB, speciellt när Classic inte är någon vidare filmmaskin.

Jag tror att Classic kommer leva till nästa stora iPod-uppdatering i september nästa år.

För samma pengar som en 120GB Classic får du "hela" 8(!)GB i en Touch. Och så en "hel" hundring över.

Men ett mycket roligare gränssnitt i Touchen!

Själv har jag 65 GB musik och en 8 GB Touch. Man får synka om lite då och då bara!

Måste man ha en dator för att flytta filer till en iPod Classic av sjätte generationen (de senaste)?

Hade ju varit smidigt om man till exempel kunde använda en Apple Camera Connector för att flytta filer mellan iPoden och en extern hårddisk eller en kamera.

Men ett mycket roligare gränssnitt i Touchen!

Själv har jag 65 GB musik och en 8 GB Touch. Man får synka om lite då och då bara!

Sicket jobb att välja musik stup i kvarten.

Dessutom vet jag inte i förväg vilken musik jag känner för att lyssna på senare.

Jag var precis ute på söndagspromenad och invigde min nya iPod Classic 120 gb. Promenaden tog ca 1 timme och 45 min och när jag kom hem och skulle stänga av iPoden ser jag följande i displayen (se bif). Vad tusan är det...ska det vara hur många minuter den spelat musik eller? I så fall är det starkt av mig att lira 246 minuter musik under 105 minuter.

Hursomhelst har jag letat runt bland inställningarna om det t ex går att byta ut denna makalöst onödiga displayinformation mot en klocka eller nåt, men utan resultat. Någon som har något förslag?

Musiken jag spelade var för övrigt Cult Of Luna, dock tror jag inte det är relevant.

post-8775-1221397029_thumb.jpg

Vad tusan är det...ska det vara hur många minuter den spelat musik eller? I så fall är det starkt av mig att lira 246 minuter musik under 105 minuter.

Nej, nej! Helt fel. Det är ju hur många låtar du har spelat! :hihihi:

Nej men ärligt så har jag ingen aning om vad det betyder. Jag har funderat över samma sak (jag har en Classic 80 GB) och jag har inte kommit på vad det kan vara...

Sicket jobb att välja musik stup i kvarten.

Dessutom vet jag inte i förväg vilken musik jag känner för att lyssna på senare.

Smarta spellistor is the shit! jag sitter inte och väljer ut 8 GB musik, jag styr upp med några spellistor. Skulle iofs inte tacka nej till en 120 GB iPod, men gränssnittet i en Touch + avsaknaden av hårddisk väger upp...

Nej, nej! Helt fel. Det är ju hur många låtar du har spelat! :hihihi:

Nej men ärligt så har jag ingen aning om vad det betyder. Jag har funderat över samma sak (jag har en Classic 80 GB) och jag har inte kommit på vad det kan vara...

Tydligen ska det vara klockan trots allt fick jag veta på ett annat forum. Men det såg ju ärligt talat inget vidare ut. Nåväl.

• 2 weeks later...
Tydligen ska det vara klockan trots allt fick jag veta på ett annat forum. Men det såg ju ärligt talat inget vidare ut. Nåväl.

vågar man fråga varför du var ute och promenerade kl 02:46? :borstatanderna:

Måste bara fråga.. 60Gb. Hur mycket av det är laglig musik?

Hur många skivor är det uppdelat på, borde var runt 2000?

Måste bara fråga.. 60Gb. Hur mycket av det är laglig musik?

Hur många skivor är det uppdelat på, borde var runt 2000?

Oklart vem du syftar på, men min musik är 100% laglig. Du skulle se min CD-samling.

2000 skivor? Nej du, så dåligt rippar jag inte mina skivor. Sitter inte vid den Macen just nu, så jag kan inte kolla hur många album det är.

Oklart vem du syftar på, men min musik är 100% laglig. Du skulle se min CD-samling.

2000 skivor? Nej du, så dåligt rippar jag inte mina skivor. Sitter inte vid den Macen just nu, så jag kan inte kolla hur många album det är.

458 album har jag om jag räknade rätt. Hur tar man enklast reda på det?

Jag visade musiken som Genrer och summerade för hand.

Köpte min 120GB iPod Classic i fredags. Tankar just nu över all min musik. Tar ett tag.  :)

Jag är också ute efter en iPod med mycket lagringsutrymme som jag kan ha liggandes i bilen kopplad till iTrip Autopilot. Lyssnar mest på DJ-set:s så det blir ganska många och långa låtar. Glad att den inte försvann i år. Det finns fortfarande en marknad för hårddiskbaserade iPods även om den krymper. Nu är bara frågan vem som har en splitterny iPod classic att sälja billigt :-)

Nu är bara frågan vem som har en splitterny iPod classic att sälja billigt :-)

Vilken återförsäljare som helst.  ;-)

Om du jämför gamla 160GB för 3495kr med nya 120GB för 2295kr så är det billigt. Du kan ju också jämföra med iPod Touch 32GB för 3695kr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...