Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Parabolskydd, nån som använder sig av det?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Lite grinig idag..så fort det kommer en rejäl regnskur så börjar TV:n flippa ur, och naturligtvis precis när man skulle kolla på nyheterna. :superirriterad:.

Bilden kom ju efter en stund igen, men det är f-n vad tekniken nu för tiden är känslig.

 

På vintern när det faller blötsnö och täcker LNB är det likadant, ut med en borste och sopa av, glad att jag har mina LNB i åtkomlig höjd utan behöva klättra på stege..

 

Så, jag har sett att det finns en "lösning" på detta eländes elände...en liten kåpa av plast..för en billig penning

 

post-113-1221082091_thumb.jpg

 

Kan det va något funderar jag då på...visst kunde jag snickra ihop en egen liten kupa och sätta över, men har nån tänkt till så kan väl jag köpa en färdig...

 

Hjälper det något, stör det mottagningen?

 

Att kolsvarta tjocka åskmoln kan få parabolen att flippa ur förvånar mig inte, mot det hjälper ju inte plastskyddet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte ta en pinne och locket till ett GB-glasspaket å få samma funktion för 0 kr?

Eller en plastmapp eller uppfläkt sköljmedelflaska eller liknande plastbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkert många varianter, men det ska tåla tuffa tag, (hårda vindar) och se någorlunda hyfsat ut.. :D

Funderar på att skaffa en "bättre" parabol, den jag har är säkert nån billig skit..

 

http://www.satpro.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite grinig idag..så fort det kommer en rejäl regnskur så börjar TV:n flippa ur, och naturligtvis precis när man skulle kolla på nyheterna. :superirriterad:.

Bilden kom ju efter en stund igen, men det är f-n vad tekniken nu för tiden är känslig.

 

På vintern när det faller blötsnö och täcker LNB är det likadant, ut med en borste och sopa av, glad att jag har mina LNB i åtkomlig höjd utan behöva klättra på stege..

 

Så, jag har sett att det finns en "lösning" på detta eländes elände...en liten kåpa av plast..för en billig penning

 

post-113-1221082091_thumb.jpg

 

Kan det va något funderar jag då på...visst kunde jag snickra ihop en egen liten kupa och sätta över, men har nån tänkt till så kan väl jag köpa en färdig...

 

Hjälper det något, stör det mottagningen?

 

Att kolsvarta tjocka åskmoln kan få parabolen att flippa ur förvånar mig inte, mot det hjälper ju inte plastskyddet

 

 

Hej!

 

Om din parabol är så känslig, så har du nog antingen dålig riktverkan,

eller för liten parabol. Lite sämre brukar det bli, men det brukar få vara

ganska mycket nysnö, innan signalen dör ut.

Blötsnö är värst i detta sammanhang.

 

Mina paraboler är svåråtkomliga så jag valde detta.

Jag drog upp en slang från kompressorn, med ett lämpligt stort hål framför

LBN:erna och det fungerar bra. Jag behöver bara släppa på lite luft, så blir det rent.

Man får se till att hålet i munstycket inte är för litet så att det blåser för hårt.

Jag plattade till ett kopparrör så att det blev en liten platt öppning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att den är för liten, kan ju ha rubbat sig ur läge efter alla stormar, bör kolla upp det.

 

Länge sedan vi installerade den så en kontroll vore inte fel.

 

Bra knep det med tryckluft, kom och tänka på flaggorna i OS, som hölls fladdrande med tryckluft :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mecka ur en vindrutetorkarmotor ut nån skrotbil och skruva fast på parabolen vet ja! Får du snöfritt med ett enkelt knapptryck!

Har du ingen motor ta bara torkararmen med blad och sätt dit och dra ett snöre in till tevesoffan som du kan dra i. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mecka ur en vindrutetorkarmotor ut nån skrotbil och skruva fast på parabolen vet ja! Får du snöfritt med ett enkelt knapptryck!

Har du ingen motor ta bara torkararmen med blad och sätt dit och dra ett snöre in till tevesoffan som du kan dra i. :D

 

Jag tänkte på detta, innan jag använde tryckluft, men det blir lite svårt att applicera utan att påverka

mikrovågs huvudet.

Jag tänkte sedan att man kunde ha en mjuk borste på torkararmen, men den blir lätt blöt och isig.

Dessutom är det svårt att få plats med en sådan framför LBN-huvudet, utan att detta påverkas negativt.

Har man dessutom flera paraboler, så blir det lättare med tryckluft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha nu förstår jag, trodde det var parabolen, men det är tydligen mikrohuvudet ni vill ha rena, my mistake! Men då är väl helt enkelt ett litet skyddande tak på huvudet som vi skissat på bättre? Gärna nåt starkt sluttande och halt plastmaterial så snön glider av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha nu förstår jag, trodde det var parabolen, men det är tydligen mikrohuvudet ni vill ha rena, my mistake! Men då är väl helt enkelt ett litet skyddande tak på huvudet som vi skissat på bättre? Gärna nåt starkt sluttande och halt plastmaterial så snön glider av.

 

Ett litet tak enligt första inlägget i denna tråd är nog ganska bra i vissa sammanhang, men vid yrväder far snön fram lite här och där, samt att snön lägger sig på den anordning som mikrovågshivudet är fäst vid. Dessa fästen är ofta breda och platta och som gjorda för att samla upp snö på hög, enligt min erfarenhet, för jag har testat en liknande anordning

som jag gjorde av tunn aluminiumplåt.

 

Vill man hålla parabolens yta någorlunda fri från snö, så blir det bättre om man polerar den med bilvax,

då fastnar inte snön så lätt utan glider av från parabolskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där gav du mig en bra lösning på blötsnön, behandla parabolen med något, bilvax är iofs bra, men det ska finnas ett annat medel som gör att det lätt glider av, det som frugans bil är behandlad med, vad det nu kan heta, måste kolla upp det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir säkert bättre alla fall. Finns det inte silikonvax?

Ni kunde pröva elvärmekablar oxå, och nån vibratorgrej som kan slås på och skaka av snön. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men nu har jag det! Hela parabolpaketet hängs upp så den kan med ett ryck i snöret tippas neråt på en ledad axel el gångjärn, med bilvax på grejerna så behöver man bara tippa paketet för snön ska åka av, paketet kan ju va tippat och skyddat oxå när man inte tittar å så tippar man upp hela härligheten när man ska titta på teve. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast din tryckluftsgrej var ju bra, och funkar bevisligen. Men om man inte har en luftkompressor till hands kunde man ha en slang till en sprayflaska som sprutar spolarvätska på grejerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast din tryckluftsgrej var ju bra, och funkar bevisligen. Men om man inte har en luftkompressor till hands kunde man ha en slang till en sprayflaska som sprutar spolarvätska på grejerna.

 

Det finns ganska små och behändiga kompressorer om man vill investera i detta,

men jag tror nog att det är ganska många villaägare som har en sådan i sitt garage.

 

Innan jag testade en del av detta som finns här ovan, så provade jag med att använda

vattenslangen som jag har i garaget, nära parabolerna och det gick också bra,

men det blev lita halt på backen under det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kunde ju ha enn värmeslinga på baksidan parabolen. typ som på bilens bakruta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan ju ha marsvin i en låda med nätbotten ovanpå apparaturen å så kan de kissa ner och skölja väck snön, så sköter det sig automatiskt. :D

 

Lessen, sängdags snart, var bara tvungen att gå till gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte till Viasats + nya mottagare + ny LNB och köpte en liten teknisk manick som tjuter när parabolen är rätt inställd. Justerade parabolen -behövdes ganska mycket. Har bara råkat ut för att bilden försvinner en gång sedan dess före hände det nästan varje dag, det stora årkvädret häromdagen. När jag ställt in parabolen rätt tog jag en vattenfast märkpenna och drog ett streck så när det stormat nästa gång och parabolen flyttat sig vrider jag bara tillbaka så strecken står mitt för varandra igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att skaffa en "bättre" parabol, den jag har är säkert nån billig skit..

Här kommer en bra parabol som du säkert skulle vara nöjd med :borstatanderna:

För du har väl en ganska så stor tomt vill jag minnas :)

post-180-1221202072.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja djäklar i det Jarting, kunde man använda som swimmingpool under sommaren när man ändå inte ser på TV så ofta :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja djäklar i det Jarting, kunde man använda som swimmingpool under sommaren när man ändå inte ser på TV så ofta :D

Går säker att ordna ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hihi, "jag ska bara ut och ta bort lite blötsnö från parabolen" säger Poca till hustrun och är borta en vecka. :)

Den är ju eluppvärmd så Poca slipper springa med skyffeln, vattnet sparas till sommarens pool :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...