Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
rickard1234

Euro i Sverige?

Rekommendera Poster

Jag är antinationalist, ogillar patriotism och ser gärna att Europa blir stort och starkt igen (på bekostnad av de krafter som vill göra Europa till småstater) utan att Europa för den sakens skull blir ett stängt fort gentemot resten av världen. EU-tanken är för mej en bra tanke, den korrumperas visserligen vilket alla tankar blir, och tanken på en gemensam valuta är faktiskt en bra tanke. Några statistiska fördelar och nackdelar tänker jag inte på för statistik bevisar ingenting. Det är känslan jag går på. Att mat blir dyrare är inte EUs fel, det är marknaden som utnyttjar systemet och gör som den vill. Det kallas inte marknadsekonomi, det kallas marknadsstyre och är detsamma som kapitalets diktatur. Bakom detta ligger lika många delar höger som vänster för de anser båda att de kan styra marknaden. I själva verket blir de grundlurade av marknaden.

Jag ser en parallell här till filmen "Rollerball" med James Caan. Det är en futuristisk film om en tänkt tid där företagen har tagit över världen och istället för länder är det företag med städer. Risken finns att om vi inte sluter samman i unioner att vi får ett sånt scenario. Vi kan behålla respektive nationers suveränitet för jag är av den uppfattningen att statschefen ska vara maktlös, makten ska sitta hos parlamentet och statschefen ska "bara" vara en galjonsfigur. Så där, nu har jag sammanfattat delar av min politiska åskådning.

:pompoms:

Håller med!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å ja håller inte med. :) Vi låter bara tyskar och fransmän bestämma över oss och vad som ska göras med våra pengar vi betalar in och det kommer sluta som ett europeiskt USA bara med ännu högre murar mot omvärlden, vi klagar redan på att våra svenska politiker inte lyssnar på oss och att de inte står oss nära o d och de där i Bryssel varken står oss närmre eller lyssnar mer på oss så nej jag gillar inte EU rent ryggradsreflexmässigt. Som fredsprojekt för Tyskland och några stora nationer var det en jättebra idé men den rollen är överspelad nu och inte blir det mer el mindre fred i europa för att vi gick med. Å andra sidan kan det innebära nackdelar att stå utanför en stor gemenskap men när man är minst så får man lyda och göra som storebröderna säger. Jag är tveksam till vilket som är bäst rent intelligensmässigt men känslomässigt skulle jag vilja stå utanför och vara min egen herre istf vasall. Jag kan ha fel men så känner jag just nu alla fall.

Redigerad av Jochum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst iMatte
Den som är så paniskt rädd för andra människor bör komma sig ut lite i EU och uppleva hur andra länder har det. Då inser man att alla andra inte är stora stygga vargen...

Kanske några för dig okända människor kan få ta över administrationen i ditt liv oxå? Bestämma hur du ska möblera, hur dina inkomster ska användas och vad du ska äta? Inte? Jaså, är du folkskygg? Kanske dags att du ger dig ut och träffar lite andra människor, så kommer du snart att inse att de flesta är både trevliga, hederliga, välvilliga och fullt kompetenta att sköta administrationen av ditt liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kanske några för dig okända människor kan få ta över administrationen i ditt liv oxå? Bestämma hur du ska möblera, hur dina inkomster ska användas och vad du ska äta? Inte? Jaså, är du folkskygg? Kanske dags att du ger dig ut och träffar lite andra människor, så kommer du snart att inse att de flesta är både trevliga, hederliga, välvilliga och fullt kompetenta att sköta administrationen av ditt liv.

Som vanligt ska du extrapolera så långt att exemplen blir absurda. Innebörden av ditt inlägg är att fullfjädrad anarki är det enda rimliga.

I själva verket handlar det om att det EU tagit över beslutanderätten om är saker som tidigare låg på nationell eller mellanstatlig nivå. För mig är det ingen större skillnad på om politiker i EU-apparaten som styr eller om riksdagen och regeringen gör det. Jag har lika lite kontakt med båda.

Vanföreställningen om att vi är störst, bäst och vackrast i Sverige lever och frodas hos många, men det gör den inte mer sann.

Men eftersom det är helt poänglöst att diskutera med dig, iMatte, så nöjer jag mig med att skriva det jag skrivit. Flytta du ut till din timmerstuga i skogen och var lycklig där. Jag trivs bättre i samvaro med andra, och mina åsikter reflekterar det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att makten flyttar ännu ett steg längre bort är inte ett steg i rätt riktning tycker jag. ...Å andra sidan har ju våra närmare politiker vi röstat på lyckats med att nedmontera försvaret, polisen, skolan, sjukvården, psykiatrivården o s v så med det som bakgrund är det inte säkert att det hade blivit sämre om Brysselfolket hade bestämt mera istället. :D Fast egentligen passar denna bättre: :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Att makten flyttar ännu ett steg längre bort är inte ett steg i rätt riktning tycker jag.

Jag antar att vi talar om den formella makten. Den reella makten har sedan länge flyttat utanför rikets gränser. I alla fall vad gäller ekonomi, och det styr det mesta i våra liv. Och styr det inte exempelvis landstingets verksamhet, så styr det i vart fall deras inkomster...

...Å andra sidan har ju våra närmare politiker vi röstat på lyckats med att nedmontera försvaret, polisen, skolan, sjukvården, psykiatrivården o s v så med det som bakgrund är det inte säkert att det hade blivit sämre om Brysselfolket hade bestämt mera istället. :D Fast egentligen passar denna bättre: :cry:

En god analys. Men de svenska politikerna gör bara vad EU, påhejade av OECD, skulle ha gjort ändå. Fast lite mer, förstås, det är svenskt att skära bort lite mer än önskat. :fane:

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
:respekt::pompoms: :pompoms:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag var med och drev den borgerliga nejsidan mot euron. Jag skulle rösta nej även idag och vet ett antal som skulle det. De flesta liberaler.

euron är ett första steg mot ett gemensamt skattesystem. Det vill jag inte ha i europa. Detta för att det skulle göra allt mycket mera "gungigare" i låg-/högkonjukrurer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst iMatte
Som vanligt ska du extrapolera så långt att exemplen blir absurda. Innebörden av ditt inlägg är att fullfjädrad anarki är det enda rimliga.

I själva verket handlar det om att det EU tagit över beslutanderätten om är saker som tidigare låg på nationell eller mellanstatlig nivå. För mig är det ingen större skillnad på om politiker i EU-apparaten som styr eller om riksdagen och regeringen gör det. Jag har lika lite kontakt med båda.

Vanföreställningen om att vi är störst, bäst och vackrast i Sverige lever och frodas hos många, men det gör den inte mer sann.

Men eftersom det är helt poänglöst att diskutera med dig, iMatte, så nöjer jag mig med att skriva det jag skrivit. Flytta du ut till din timmerstuga i skogen och var lycklig där. Jag trivs bättre i samvaro med andra, och mina åsikter reflekterar det.

Och som vanligt lägger du åsikter i munnen på dina meningsmotståndare - åsikter som du sedan argumenterar mot. Visst har du lättare att vinna poänger på det sättet, men det torde i slutändan vara lika tillfredsställande som att boxas mot sig själv med höger- och vänsterhanden och vinna. För var skrev jag att Sverige var störst, bäst och vackrast? Kan du möjligen föreställa dig en kombination av "vi är ett land, vilket som helst" med "men vi vill fortfarande ha självbestämmande i största möjliga utsträckning" och "decentralisering framför centraliserat byråkratstyre"? Nej, trodde väl det... Dynamik verkar inte vara din starka sida.

Och plötsligt är du och andra eu-vänner sociala, trevliga och gemytliga "goda grannar", medan vi som är centralbyråkratskeptiska blir anarkister som vill gömma oss ute i spartanska timmerstugor i skogen? Jag fattar inte heller varför vi andra ska hamna i kläm för att du inte är intresserad av delta i demokratin. Du har ingen kontakt med svenska politiker, så då spelar det ingen roll hur det fungerar för andra? "Jag spelar inte trumpet, så såna behöver de inte tillverka..."?

För övrigt var det inlägg från mig du citerade en metafor och inget exempel. Jag får trösta mig med att de som inte är fyrkantiga och gnetiga fattar poängen i det.

Redigerad av iMatte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
För övrigt var det inlägg från mig du citerade en metafor och inget exempel. Jag får trösta mig med att de som inte är fyrkantiga och gnetiga fattar poängen i det.

Starkt att orka baxa dyngan från höger :):respekt:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och som vanligt lägger du åsikter i munnen på dina meningsmotståndare - åsikter som du sedan argumenterar mot. Visst har du lättare att vinna poänger på det sättet, men det torde i slutändan vara lika tillfredsställande som att boxas mot sig själv med höger- och vänsterhanden och vinna. För var skrev jag att Sverige var störst, bäst och vackrast? Kan du möjligen föreställa dig en kombination av "vi är ett land, vilket som helst" med "men vi vill fortfarande ha självbestämmande i största möjliga utsträckning" och "decentralisering framför centraliserat byråkratstyre"? Nej, trodde väl det... Dynamik verkar inte vara din starka sida.

Och plötsligt är du och andra eu-vänner sociala, trevliga och gemytliga "goda grannar", medan vi som är centralbyråkratskeptiska blir anarkister som vill gömma oss ute i spartanska timmerstugor i skogen? Jag fattar inte heller varför vi andra ska hamna i kläm för att du inte är intresserad av delta i demokratin. Du har ingen kontakt med svenska politiker, så då spelar det ingen roll hur det fungerar för andra? "Jag spelar inte trumpet, så såna behöver de inte tillverka..."?

Jag tror nog han menade att orsaken till att man är emot Euron är pga man tycker att maktfolket inom EU skulle vara ondsintare än Svenska motsvarigheter här i Sverige och därmed i ännu lägre utsträckning skiter i folket och folkviljan. Denna medvetna eller omedvetna åsikt bygger då på fördomen och nationalistiska åsikten om den gode överlägsne svensken och de sämre och mindre medvetna folket på kontinenten. Denna åsikt leder då naturligtvis till att man är emot EU och emot Euron.

Jag var själv av denna åsikt då det begav sig och röstade således nej till valutan. Men sedan dess har jag rest rätt så mycket och använt Euro mycket och blivit allt mer positivt inställd till den. Om det vore val idag sås kulel jag rösta Ja helt klart.

Man kan ju fråga sig varför det svenska skolsystemet och media fyller på folkets sinnen med nationalistisk skitpropaganda som saknar verklighetsgrund?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst iMatte
Jag tror nog han menade att orsaken till att man är emot Euron är pga man tycker att maktfolket inom EU skulle vara ondsintare än Svenska motsvarigheter här i Sverige och därmed i ännu lägre utsträckning skiter i folket och folkviljan. Denna medvetna eller omedvetna åsikt bygger då på fördomen och nationalistiska åsikten om den gode överlägsne svensken och de sämre och mindre medvetna folket på kontinenten. Denna åsikt leder då naturligtvis till att man är emot EU och emot Euron.

Jag var själv av denna åsikt då det begav sig och röstade således nej till valutan. Men sedan dess har jag rest rätt så mycket och använt Euro mycket och blivit allt mer positivt inställd till den. Om det vore val idag sås kulel jag rösta Ja helt klart.

Man kan ju fråga sig varför det svenska skolsystemet och media fyller på folkets sinnen med nationalistisk skitpropaganda som saknar verklighetsgrund?

Men det där har inget med mina åsikter att göra. Jag tycker inte alls att Sverige generellt är bättre och är helt medveten om den nationalism som gömmer sig bakom sånt. Min poäng är att besluten redan innan EU fattades alldeles för långt bort från dem som de berör. En väldigt liten grupp människor av ett alldeles särskilt slag med ganska begränsade preferenser fattar beslut i ärenden och frågor de inte begriper något av redan med det system vi hade tidigare och allt som förvärrar detta är steg i fel riktning. En centralisering av makt som EU och EMU innebär kan bara sluta på ett sätt enligt all historisk erfarenhet - med maktmissbruk, korruption och antidemokrati. Att man är emot detta innebär inte automatiskt att man är emot samarbete - bara formerna för samarbetet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Men det där har inget med mina åsikter att göra. Jag tycker inte alls att Sverige generellt är bättre och är helt medveten om den nationalism som gömmer sig bakom sånt. Min poäng är att besluten redan innan EU fattades alldeles för långt bort från dem som de berör. En väldigt liten grupp människor av ett alldeles särskilt slag med ganska begränsade preferenser fattar beslut i ärenden och frågor de inte begriper något av redan med det system vi hade tidigare och allt som förvärrar detta är steg i fel riktning. En centralisering av makt som EU och EMU innebär kan bara sluta på ett sätt enligt all historisk erfarenhet - med maktmissbruk, korruption och antidemokrati. Att man är emot detta innebär inte automatiskt att man är emot samarbete - bara formerna för samarbetet.

Synd att iMatte aldrig får reda på att jag i det stora hela håller med honom i ovan sagda.

Fast å andra sidan, fick han reda på det så kanske ha skulle se sig tvungen att ändra uppfattning? :borstatanderna:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm... ser inte på EU så mycket som samarbete, samarbete då jobbar man tillsammans på samma grunder, EU liknar mer att de största grabbarna visar med hela handen å så lyder smånissarna och betalar kalaset...

Som att bygga en koja på en öde ö, antingen kan man va med den stora gruppen där den fetaste bestämmer å bygga och sen få va med i gemenskapen eller så bygger man en egen liten koja utanför och får då inte va med, men man får å andra sidan släcka ljuset och sova när man själv vill. Det naturliga vore att alla bygger varsin koja och så röstar man i viktiga frågor som berör alla och då är alla lika mycket värda. Nu blev denna analogi kanske inte glasklar men lite rolig alla fall, kanske. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan härmed förmedla att Balooba - förutom jag lite - håller i det stora hela med iMatte. :)

Kan detta vara ett trendbrott?!? :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Synd att iMatte aldrig får reda på att jag i det stora hela håller med honom i ovan sagda.

Fast å andra sidan, fick han reda på det så kanske ha skulle se sig tvungen att ändra uppfattning? :borstatanderna:

Lätt ordnat! Nu blir han kanske tvungen att blockera mina inlägg också. Och det tror jag inte jag skulle lida av...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seså!

nu kan iMatte se dig också hehe! :borstatanderna:

EDIT: ClCdCm hann förre hehe

Redigerad av Joakim Ågren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst iMatte
Kan härmed förmedla att Balooba - förutom jag lite - håller i det stora hela med iMatte. :)

Kan detta vara ett trendbrott?!? :D

Härligt pojkar...då har allt hårt arbete kanske haft någon mening trots allt... :skondans:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Härligt pojkar...då har allt hårt arbete kanske haft någon mening trots allt... :skondans:

Nu är jag åter mitt gamla jag, vad får dig att tro att du bidragit till denna min inställning. Den har jag alltid haft, även innan jag fick tillfälle att manipuleras av dig. :borstatanderna:

(Kan nån länka detta vidare? :propellerbaver: )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu är jag åter mitt gamla jag, vad får dig att tro att du bidragit till denna min inställning. Den har jag alltid haft, även innan jag fick tillfälle att manipuleras av dig. :borstatanderna:

(Kan nån länka detta vidare? :propellerbaver: )

Med nöje! :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EU:s problem heter Frankrike.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har gjort lyftet sen vi dels gick med i EU och dels bildade Västra Götalandsregionen. Vägar, järnvägar och Film i Väst bara för att ta några exempel. Det som märks mest är en fungerande kollektivtrafik, även om den är långt i från bra än var den ännu sämre förr. Ta järnvägen som exempel, ÄLvsborgstrafiken ansvarde för järnvägen mellan Vargön och Trollhättan och mellan Brålanda och Trollhättan. I ändarna av spåret regerade Skaraborgstrafiken, Bohustrafiken och Göteborgs SPårvägar. Röran fullständig.

Men gud så hemskt det var med regionen innan! -"Alla" var rädda för det hemska "okända!"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...