Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Euro i Sverige?


rickard1234

Rekommendera Poster

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3259452.ab

 

När politikerna inte får som de vill i folkomröstningar slingrar de sig runt och försöker smyginföra euron i alla fall. Eller är det bara en konstig satsning av en kommun som trots allt ligger nära resten av Europa som inte har några baktankar som helst med det, mer än att göra det lite jobbigare för folk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag gillar det eller inte. Det skulle ju vara smidigt att ha samma valuta över hela Europa? Jag röstade Nej, men skulle jag rösta idag så skulle jag nog rösta Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var vanligt även i Europa innan Euron kom.

Det är ett sätt för handlarna att få utländska kunder att spendera mer pengar.

Man hoppas att de ska känna sig mer "hemma" och att de ska impuls köpa

det som är billigare här än hemma hos dem.

 

Detta är också vanlig i länder som har många besökare från Staterna.

De ger antagligen en lite sämre kurs än banken, så att de tjänar på det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är också vanlig i länder som har många besökare från Staterna.

De ger antagligen en lite sämre kurs än banken, så att de tjänar på det också.

 

Sanning. I Egypten kan man betala i näst intill alla affärer med både Euro och Dollar, samt deras egen valuta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskuterade detta med en engelsman som jobbade inom EU. Sverige är ju med i EMU och måste därför, förr eller senare, införa euro. Han (alltså hans uppfattning, inte EUs) tyckte det verkade som om Sverige medvetet varje år precis misslyckades med att uppfylla något krav för EMU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Staffanstorp, mellan Lund och Malmö, har man kunnat få Euros i bankautomaterna i flera år.

(Liksom i många andra automater runt om i Skåne, och i huvudstadsområdet eller Gtb)

Sist jag var där (några år sedan) kunde man även köpa för Euros på lokala ICA till kursen 10:1,

dvs det var fördelaktigt att använda "utländska" pengar, så särskilt nytt är det inte...

 

Jag tycker f.ö. själv att det är smått sk-tlöjligt och helt obegripligt att säga nej till Euron,

jag gjorde det inte då och inte nu. Ingenting har fått mig att ändra åsikt i den saken.

Jag kan faktiskt inte se några nackdelar med en sådan övergång.

Givetvis finns det kverulanter i såväl Frankrike, Tyskland eller Finland som påstår sig veta

att allt blivit "dyrare" - jämfört med vadå? undrar stillsamt J

 

ed: stafvel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även i Göteborg (o säkert andra större städer) så har det funnits uttagsautomater med euro ett bra tag.

 

Men det säger ju inte att vi, i Sverige, ska börja med valutan ifråga, eftersom svenska folket sagt nej till det i folkomröstning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även i Göteborg (o säkert andra större städer) så har det funnits uttagsautomater med euro ett bra tag.

 

Men det säger ju inte att vi, i Sverige, ska börja med valutan ifråga, eftersom svenska folket sagt nej till det i folkomröstning.

"Svenska folket" sa ju som bekant nej till högertrafiken också,

men faktiskt ja till att gå med i EU, och i Sveriges anslutningskontrakt

finns inte (som i fallet med Englands eller Danmarks) någon undantags-

klausul för tvånget att anslutas till Euron...

Så det kan ju hända att "svenska folket"s vilja - som i fallet med höger-

trafiken - sitter i skogen nu också!

;) J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3259452.ab

 

När politikerna inte får som de vill i folkomröstningar slingrar de sig runt och försöker smyginföra euron i alla fall. Eller är det bara en konstig satsning av en kommun som trots allt ligger nära resten av Europa som inte har några baktankar som helst med det, mer än att göra det lite jobbigare för folk?

 

Faktum är att folkomröstningarna bara är rådgivande för politikerna. Dom behöver inte alls göra som folket säger. Sen kanske det är fördelaktigt att göra det, så att man slipper en arg folkskara med plakat utanför Rosenbad.

Men, jag tror att hela Sverige kommer att inför Euron för eller senare.

Har dom inte redan Euro i Haparanda för övrigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskuterade detta med en engelsman som jobbade inom EU. Sverige är ju med i EMU och måste därför, förr eller senare, införa euro.

 

Nja, Sverige är med i EU, där EG ingår och EMU ingår. Vi står utanför EMU i nuläget, men har egentligen inte "rätt" att göra det då EMU är en del av EU, som vi ju valt att ansluta oss till. Hade Sverige velat stå utanför EMU, skulle vi ha reserverat oss mot den delen av fördraget när vi gick in i EU (precis som Storbritannien och Danmark gjort).

 

Den svenska folkomröstningen är inte på något sätt bindande, varken för Sverige i EU, eller för regeringen i Sverige. Det var en rådgivande folkomröstning som inte medför någon bundenhet för regeringen eller Sverige.

 

I nuläget begår Sverige egentligen fördragsbrott genom att inte ansluta sig till EMU, men vi beviljas dock uppskov hela tiden. på sikt är det dock knappast en hållbar inställning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstade ja i EMU-omröstningen och har inte ändrat åsikt i frågan nu heller. Snarare är min övertygelse starkare nu än förr. Om den smyginförs hejar jag på i smyg! :pompoms::P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ja i EMU-valet betyder att makten flyttar till centralbanken i Frankfurt och till EU-högkvarteret i Bryssel. Skribenterna ser framför sig en enhetsstat med president, statsminister, utrikesminister och odemokratisk beskattning.

 

"Röstar vi ja avhänder vi oss för all framtid makten till personer som inte kan avkrävas ansvar"

 

I EMU-debatten har ordet demokrati reducerats till en fråga om ”effektivitet” och ”handlingskraft”. Frågan om folkstyre och ansvarsutkrävande hamnar i skymundan. Principen om medborgarmakt framstår som ihålig när medborgaren i praktiken ses som ett passivt objekt vars makt snarare bör begränsas på olika sätt. Det är just syftet med EMU-konstruktionen.

Om Sverige går in i EMU:s tredje steg avskaffar vi inte bara kronan utan också den politisk-demokratiska kontrollen över penningpolitiken – valutan och räntan – som är ett centralt ekonomiskt styrinstrument.

Denna kontroll delegeras inte bara under en begränsad period till Europeiska centralbanken, ECB, i Frankfurt. Vi avhänder oss makten, sannolikt för all framtid, till personer som inte kan avkrävas ansvar.

 

Drude Dahlerup

Professor i statsvetenskap, Stockholms universitet

Henrik Dahlsson

”Europa ja – euro nej”

Margit Gennser

Ordförande Medborgare mot EMU, tidigare

riksdagsledamot (m)

Sverker Gustavsson

Professor i statsvetenskap, Uppsala universitet

Kerstin Jacobsson

Docent i sociologi, Södertörns högskola

 

//

 

Motion 06-10-31 Miljöpartiet.

 

SAMMANFATTNING:

Sverige har varit med i EU sedan den 1 januari 1995. Det börjar bli hög tid att göra en seriös utvärdering av EU-medlemskapets totala kostnader. Kostnaderna är nämligen mer betydande än vad man kan tro. Till att börja med har vi den årliga medlemsavgiften som år 2005 uppgår till drygt 25 000 miljoner kronor. Till detta måste läggas kostnaderna för att vi tvingades återreglera och byråkratisera jordbruket, kostnaderna för en fullkomligt misskött fiskepolitik som riskerar att leda till utfiskning, och de kostnader svenska kommuner och landsting har tagit i medfinansiering för EU:s hårt kritiserade regionalpolitik. EU har också en protektionistisk handelspolitik som tvingat på oss tullar för vissa varor som tillverkas i tredje världen samt försvårare för dessa länder att exportera varor till oss. Man får inte heller glömma bort de ökade kostnaderna för drog- och alkoholmissbruk som drabbat Sverige sedan vi monterade ner viktiga delar av gränskontrollen och höjde införselkvoterna.

 

 

Slutsumma:

 

Vi lurades med (av sossarna i sista stund) i en byråkratisk mastodont drabbad av bulimi som tur är fattade vi rätt beslut (vis av erfarenhet) och avstod euron!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som är så paniskt rädd för andra människor bör komma sig ut lite i EU och uppleva hur andra länder har det. Då inser man att alla andra inte är stora stygga vargen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som är så paniskt rädd för andra människor bör komma sig ut lite i EU och uppleva hur andra länder har det. Då inser man att alla andra inte är stora stygga vargen...

 

Där ligger du i lä gosse :) har levt utomlands som en inföding, har spelat i teatergrupp i mer än 10år, har ett service yrke och träffar dagligen många olika människor och personligheter i olika miljöer, allt från slott till koja!

 

Jag är inte rädd kör inte med sådana tarvliga floskler de kommer du inte långt me :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en del apokalyptiska kristna teologer är EU "vilddjuret" (den katolska kyrkan är "skökan", och islam är "den falske profeten", så som de förutspås i Nya testamentets Uppenbarelsebok). Jag håller inte med dem, men införandet av euro har i de flesta länder lett till ordentliga prishöjningar. Och det kan jag gärna vara utan. Jag röstar nog på junilistan, som förra gången. Jag är skeptiskt positiv till en del av EU:s samarbete. Det övriga vill jag inte ha (gemensam utrikes- och säkerhetspolitik till exempel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Så det kan ju hända att "svenska folket"s vilja - som i fallet med höger-

trafiken - sitter i skogen nu också!

;) J

Det var just därför jag röstade nej, jag utgick från att riksdagen skulle säga ja.

 

Nja, Sverige är med i EU, där EG ingår och EMU ingår. Vi står utanför EMU i nuläget, men har egentligen inte "rätt" att göra det då EMU är en del av EU, som vi ju valt att ansluta oss till. Hade Sverige velat stå utanför EMU, skulle vi ha reserverat oss mot den delen av fördraget när vi gick in i EU (precis som Storbritannien och Danmark gjort).

 

Den svenska folkomröstningen är inte på något sätt bindande, varken för Sverige i EU, eller för regeringen i Sverige. Det var en rådgivande folkomröstning som inte medför någon bundenhet för regeringen eller Sverige.

 

I nuläget begår Sverige egentligen fördragsbrott genom att inte ansluta sig till EMU, men vi beviljas dock uppskov hela tiden. på sikt är det dock knappast en hållbar inställning!

Jag hävdar att vi är med i EMU.

EMU består av tre etapper. Samtliga medlemsländer i EU är också medlemmar i EMU. Däremot är följande länder inte med i valutaunionen: Bulgarien, Danmark, Estland, Letttland, Litauen, Polen, Rumänien, Slovakien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien och Ungern.

 

Edit: Blev lite fel länkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, motarbeta nationalismen genom att införa Euro och göd inte bankerna med växlingsavgifter.

 

Det väsentligaste med EU tycker jag f ö är hur unionen uppstod som ett fredsprojekt efter andra världskriget, och hur det projektet har uppfyllt sina löften att bidra till fred. Om sen inte projektet är perfekt i alla aspekter eller passar alla politiska smaker tycker jag är mindre väsentligt.

 

 

Jag förstår inte citatet från "Regeringen" ('mattiasgbg') här ovan. Betyder inte 'EMU' just 'valutanuionen'?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis finns det kverulanter i såväl Frankrike, Tyskland eller Finland som påstår sig veta

att allt blivit "dyrare" - jämfört med vadå? undrar stillsamt J

 

Vet inte hur mycket fakta jag har, men åtminstone för Spanien/Kanarieöarna, där du innan valutareformen som svensk turist kunde leva, äta, dricka etc leva på mycket god fot, nästan som i ett u-land, men året efter var allt svinaktigt dyrt, och t.o.m på taxfreeshopparna blev priserna högre än att köpa samma, men modernare, prylar hemma.

Så mycket kan väl inte Spanien ha utvecklats på ett (1) år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall hålla med dig Balooba, i Italien steg priserna kraftigt på basvaror som mat mm. vid införandet av euro!

 

Har översatt en text från italienska :

 

http://www.businessonline.it/1/EconomiaeFi...igore-euro.html

 

Sedan ikraftträdandet av den gemensamma valutan, priset på varor är utan tvekan ökat.

 

I Italien är den ökning av priserna var 18,9% mot 15,5% markerade i Frankrike och 13,1% som registrerades i Tyskland. Även i denna period, och genomsnittet i de 27 var 18,2%. Hårdast drabbade var de spanjorer, en ökning med 26,2%.

 

// not. dålig automatöversättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, motarbeta nationalismen genom att införa Euro och göd inte bankerna med växlingsavgifter.

 

Det väsentligaste med EU tycker jag f ö är hur unionen uppstod som ett fredsprojekt efter andra världskriget, och hur det projektet har uppfyllt sina löften att bidra till fred. Om sen inte projektet är perfekt i alla aspekter eller passar alla politiska smaker tycker jag är mindre väsentligt.

Jag förstår inte citatet från "Regeringen" ('mattiasgbg') här ovan. Betyder inte 'EMU' just 'valutanuionen'?

http://www.regeringen.se/sb/d/2583

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått av många oberoende bedömare på slikt har Sverige tjänat mycket på att ha en egen kronkurs. Och jag är emot det bara för att jag är emot hela EU (vi är för små och för långt borta fr kontinenten och säg bara jordbrukspolitik så räcker det). Men däremot går det inte att hitta på något argument emot att det skulle bli enklare om vi hade euro när turisterna kommer hit. Så jag skulle gärna hellre se att vi går ur EU men antar euro (vet att det troligen inte går) än som nu är med i EU och smågnabbas lite med att behålla kronan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst tog skrupelfria handlare tillfället i akt att chockhöja priserna när euron infördes, i de länder där konverteringsfaktorn för valutan var jobbig att räkna med och där en ansenlig del av befolkningen, särskilt de äldre, inte haft samma utbildningsmöjligheter i unga år så att mattekunskaperna brister.

 

Jag bodde på Irland under övergången där, och den var smidig och smärtfri för de allra flesta, och några prishöjningar till följd av valutabytet kunde inte jag märka av. Nu hade Irland just då en rätt gynnsam konverteringsfaktor, 1£ = 1.27€, så det var enklare att räkna än i många andra länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl inget konstig med dubbla valutor i gränstrakterna. Norska kronor har vi handlat med i västra Västra Götaland sedan Hedenhös. Och svenska kronor i norska Østfold. Euro funkar bra längs E6:an. I Haparanda har de tagit finska mark lika länge. Danska kronor i Skåne. So what?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl inget konstig med dubbla valutor i gränstrakterna. Norska kronor har vi handlat med i västra Västra Götaland sedan Hedenhös. Och svenska kronor i norska Østfold. Euro funkar bra längs E6:an. I Haparanda har de tagit finska mark lika länge. Danska kronor i Skåne. So what?

Vad jag vet så handlar men med svenska kronor i Malmö, iaf senast jag var där förra helgen.

 

Euro funkar bra längs E6:an? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är antinationalist, ogillar patriotism och ser gärna att Europa blir stort och starkt igen (på bekostnad av de krafter som vill göra Europa till småstater) utan att Europa för den sakens skull blir ett stängt fort gentemot resten av världen. EU-tanken är för mej en bra tanke, den korrumperas visserligen vilket alla tankar blir, och tanken på en gemensam valuta är faktiskt en bra tanke. Några statistiska fördelar och nackdelar tänker jag inte på för statistik bevisar ingenting. Det är känslan jag går på. Att mat blir dyrare är inte EUs fel, det är marknaden som utnyttjar systemet och gör som den vill. Det kallas inte marknadsekonomi, det kallas marknadsstyre och är detsamma som kapitalets diktatur. Bakom detta ligger lika många delar höger som vänster för de anser båda att de kan styra marknaden. I själva verket blir de grundlurade av marknaden.

 

Jag ser en parallell här till filmen "Rollerball" med James Caan. Det är en futuristisk film om en tänkt tid där företagen har tagit över världen och istället för länder är det företag med städer. Risken finns att om vi inte sluter samman i unioner att vi får ett sånt scenario. Vi kan behålla respektive nationers suveränitet för jag är av den uppfattningen att statschefen ska vara maktlös, makten ska sitta hos parlamentet och statschefen ska "bara" vara en galjonsfigur. Så där, nu har jag sammanfattat delar av min politiska åskådning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...