LEXrasta Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 Jag har börjat fota analogt.! Jag finner det väldigt rogivande att sitta hemma och scanna in negativ.Jag gillar när saker tar lite tid. Min digitala kamera används inte lika flitigt längre,visst det är smidigt och det går fort,men varför måste allt gå så fort hela tiden? Jag gillar även den mjuka och sköna känslan som uppstår i bilderna. Mina kameror: Agfa isola 1 (Mellanformat) Pentax Asahi sp 500 polaroid 350 på ingång: Pentax 6x7 (mellanformat) Jag ser framimot 6x7 ska bli kul att testa denna underbart stora och vackra kamera I denna tråd kommer jag lägga upp mina analoga bilder. Förvänta er inte att jag kommer lägga upp 10 bilder om dagen ,utan kanske mer en bild i veckan. Ingen mening att stressa Jag börjar med att lägga in ett självporträtt.! Håll till godo. /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
wall7 Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 Bra trådidé, ska bli kul att följa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 6, 2008 Author Share Posted September 6, 2008 Bra trådidé, ska bli kul att följa. kul att du tycker om min ide. Det är menigen att gå lite imot strömmen med denna tråd. Jag gillar inte den tekniska utvecklingen som råder idag,denna hysteri.! allt ska vara nytt och ballt. /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman Posted September 6, 2008 Share Posted September 6, 2008 Kul ide´. Jag har faktiskt också fått lust att stoppa i en diafilm i min gamla EOS 3:a. Det blir en annan känsla och man tänker sig för lite mera istället för att bara trycka av. Läste i FOTO från förra året och då körde min favoritfotograf Jens Assur fortfarande med en Nikon F6 med diafilm och endast två objektiv 17-35/2,8 samt en 50/1,4. Man ser att det är inte dyr utrustning det hänger på om man ska få bra bilder. Han tycket helt enkelt inte att bilderna från digitalkamerorna såg lika bra ut som analog diafilm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 6, 2008 Author Share Posted September 6, 2008 Lägger in en gammal bild från 1999. vi var på Ayia Napa och festade i en vecka. Vi festade så hårt så alla fick sjukskriva sig en hel vecka från jobbet, alla jobbade givetvis på samma jobb=) Vi var 4 som åkte dit och vi var 4 som kom hem med klamydia.!! Jag blir mörkrädd när jag tänker tillbaka på den tiden,man tänkte inte en sekund över att ens handligar kan få allvarliga konsekvenser. Men kul hade vi.! =) /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 En bild från min senaste inscanning.! Var i Oslo och festade förra helgen och med mig hade jag min lilla Pentax sp 500. här ser ni en av bilderna som fastande. Oslo by night /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 . Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 Jag har nu köpt mig en Pentax 67:a med ett 105mm 2.4. Tror att paketet ska anlända till nästa vecka.! Längtar som ett barn till nästa vecka.!! /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
snowreeler Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Vilken skanner använder du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 Vilken skanner använder du? jag började med en billig scanner som heter CanonScan 8800F Min tanke är att börja lågt och se om jag kommer fortsätta med att fota analogt framöver,gör jag det så kommer jag investera i en Epson scanner (runt 7 papp).. Jag fattar inte allt med scanning ännu men jag lär mig.!! /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 9, 2008 Author Share Posted September 9, 2008 Denna bilden har jag tagit med en Agfa Isola 1 uppe på fjället i norra Sverige. /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landberg Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 En bild från min senaste inscanning.! Var i Oslo och festade förra helgen och med mig hade jag min lilla Pentax sp 500. här ser ni en av bilderna som fastande. Oslo by night /Danne Detta är bilden som gör att jag kommer fortsätta titta på dina bilder, den är snygg och det visar att du har talang, Nu ska det bli kul att se dej utvecklas och komma upp på en jämnare nivå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 10, 2008 Author Share Posted September 10, 2008 Detta är bilden som gör att jag kommer fortsätta titta på dina bilder, den är snygg och det visar att du har talang, Nu ska det bli kul att se dej utvecklas och komma upp på en jämnare nivå. Tack Landberg. Kul att höra att du tycker att jag har talang,och att jag är lite ojämn det vet jag,det är därför jag inte jobbar som fotograf =) Du tar själv bra bilder Landberg,bara så du vet ! =) /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 10, 2008 Author Share Posted September 10, 2008 Sista bilden för denna veckan.!! Model: okänd.! /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landberg Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 Snygg;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erre Posted September 10, 2008 Share Posted September 10, 2008 Alla mina analoga bilder är i skolan Edit: Inte för att det är så många bra, men någon bra är där nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 14, 2008 Author Share Posted September 14, 2008 Fick hem en ny laddning negativ igår,Men jag fick inte så mycket bra bilder denna gången. Jag är ännu lite ovan med att ställa skärpan manuelt (ingen autofokus) så jag missar skärpan på merparten av bilderna, men övning ger ju som sagt färdighet.! Jag fick en bild som jag gillar och den ser ni här nedan.! Filmen är Kodak Portra 160vc /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 14, 2008 Author Share Posted September 14, 2008 På en bild längre upp så står det modell okänd. Det stämmer inte,det var jag som skrev till fel bild.! För killen på denna bilden är samma kille som på bilden ovan.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman Posted September 14, 2008 Share Posted September 14, 2008 Jag gillar de två olika porträttbilderna av den "okända kända mannen". Speciellt den svartvita är riktigt bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 17, 2008 Author Share Posted September 17, 2008 Denna bilden gillar jag. bilden känns tidlös.! /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattiasgbg Posted September 18, 2008 Share Posted September 18, 2008 Gillar skarpt! Lite 60-talsfilmkänsla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted September 19, 2008 Author Share Posted September 19, 2008 Stegen /Danne Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagman Posted September 20, 2008 Share Posted September 20, 2008 Det här är ingen bild som faller mig i smaken men det finns säkerligen många andra som gillar den. Jag tycker att den skulle vunnit på en helt kvadratisk beskärning där man framförallt beskär vänstersidan för att få bättre balans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted October 10, 2008 Author Share Posted October 10, 2008 Ja nu har jag äntligen fått hem dom första negativen från min Pentax 67. Det gick över min förväntan faktiskt.Jag har mest tagit en massa onödiga bilder på allt som kommit i min väg,mest bara för att testa och lära sig kameran.! Link to comment Share on other sites More sharing options...
LEXrasta Posted October 10, 2008 Author Share Posted October 10, 2008 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.