Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dålig mottagning med Elgato hybrid! Bättre antenn?

Timjan

Recommended Posts

Jag är en novis när det gäller tv-signaler. Har precis köpt en Elgato Hybrid sticka och är hittills ganska besviken på antennmottagningen. Trots att jag bor centralt i en storstad så är mottagningen mycket dålig - får inte någon signal. Nu måste inköpas en förstärkarantenn.

Finns det någon bra och billig en som funkar bra med Hybrid?

Jag har Comhems vanliga standard, tre hål i väggen, utbud utan digitalbox.

Jag är en novis när det gäller tv-signaler. Har precis köpt en Elgato Hybrid sticka och är hittills ganska besviken på antennmottagningen. Trots att jag bor centralt i en storstad så är mottagningen mycket dålig - får inte någon signal. Nu måste inköpas en förstärkarantenn.

Finns det någon bra och billig en som funkar bra med Hybrid?

Jag har Comhems vanliga standard, tre hål i väggen, utbud utan digitalbox.

Får se om jag fattar dig rätt.

Kopplar du ComHems antenn till Elgaton, eller kör du via antenn mot det marksända nätet?

Kör antenn mot det marksända nätet.

Okej, var lite förvirrande att du överhuvudtaget nämnde ComHem och vad du har i väggen.

Det markbundna nätet kräver med den medföljande antennen i princip fri sikt, så en större och förstärkt antenn är nog ett måste. Har du tjocka betongväggar och armering i vägen så blir det än mer svårt. Du får prova dig fram.

Själv köpte jag en 150:- antenn, som funkar utmärkt med mina betingelser, men som sagt, de kan ju vara olika.

Okej, tack för svar Balooba, men duger t ex Clasohlsons antennförstärkare?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23606172

Ännu en nybörjarfråga: Det som jag har förstått är att Tv3 och Kanal 5 inte fås in via antennen. I och med att det är en hybrid som är byggd för analog och digitalasignaler borde det gå. Hur får man in dessa?

Jag har Elgato EyeTV Diversity (Dual Tuner DVB-T) och använder vanlig takantenn. lite taskig mottagning ibland på 1, 2, bättre på de andra, beror på vädret misstänker jag. Har antennförstärkare.

Ännu en nybörjarfråga: Det som jag har förstått är att Tv3 och Kanal 5 inte fås in via antennen. I och med att det är en hybrid som är byggd för analog och digitalasignaler borde det gå. Hur får man in dessa?

Den antennen var värdelös, köp en bättre.

för 3an och 5an behöver du abonnemang och kortplats. alltså fungerar det inte.

för 3an och 5an behöver du abonnemang och kortplats. alltså fungerar det inte.

Iom att det är en hybrid, finns det då två antenningångar en för analog och en för digital?

I så fall kan man väl koppla in ComHem i analoga, och antennen på digitala.

Är jag ute och cyklar?

jovisst självklart, tänkte inte på det nej. Absolut ska det gå att få det analoga via comhem då.

marcushedenstrom

Hybrid har en kontakt för koaxial. Digital eller analog, men bara en åt gången.

Har du nåt tips?

Jag har en så'n här, fungerar om vänd åt rätt håll och "bra" väder. Min står inne och i fönstret.

(Bor i stockhom, västerort)

Men som Balooba säger, det beror på var du bor och hur du kan vända antennen .

Teknikmagasinet har antennen med bättre förstärkning också, men jag antar att man måste ha en bra signal att förstärka.

men hallå! du har ju tre hål i väggen via com-hem så det är bara att ta en antennsladd från vägguttaget och trycka in i stickan. sök efter kanaler och vips så ahar du alla kanaler du har på din vanliga TV...lättare blir det inte..

men hallå! du har ju tre hål i väggen via com-hem så det är bara att ta en antennsladd från vägguttaget och trycka in i stickan. sök efter kanaler och vips så ahar du alla kanaler du har på din vanliga TV...lättare blir det inte..

För den analoga signalen ja... men den digitala behöver (väl) antenn ... eller ComHem- kort.

Jag har Elegato -dbt. (heter det så?)

För den analoga signalen ja... men den digitala behöver (väl) antenn ... eller ComHem- kort.

Jag har Elegato -dbt. (heter det så?)

varför ska du ha en digital signal?

varför ska du ha en digital signal?

För att Macen nog kan jämföras med en platteve? Och en platteve och analog signal är sämtre en blaha.

För att Macen nog kan jämföras med en platteve? Och en platteve och analog signal är sämtre en blaha.

men den analoga från com hem är väldigt bra, testade de på vår iMac 24" och det var riktigt bra bild. men visst, vill du använda antenn och kunna se på teve när vädergudarna tycker det så visst, gärna för mig...

men den analoga från com hem är väldigt bra, testade de på vår iMac 24" och det var riktigt bra bild. men visst, vill du använda antenn och kunna se på teve när vädergudarna tycker det så visst, gärna för mig...

Nja. för mig är det inga problem, jag är tjenis med vädergudarna och framförallt sändarmasten, har fritt synfält även om den är längre bort än jag kan se. :nerd:

Jag har också en Elgato Hybrid och sitter i Comhem hus. Dock är den analoga kvalitén från Comhemjacket usel. Den ser bra ut på vanlig CRT TV men på på datorn är kvalitén horribel. Brusig som bara den på. Och på vissa kanaler, t.ex. SVT24, så är signalen extra brusig.

Jag har också en Elgato Hybrid och sitter i Comhem hus. Dock är den analoga kvalitén från Comhemjacket usel. Den ser bra ut på vanlig CRT TV men på på datorn är kvalitén horribel. Brusig som bara den på. Och på vissa kanaler, t.ex. SVT24, så är signalen extra brusig.

Precis min erfarenhet av ComHems analoga signal...

Precis min erfarenhet av ComHems analoga signal...

Men det beror väl inte så mycket på den analoga signalen, utan mer på hur just din teve hanterar analoga signaler?

Vissa platteven ger ju nästan acceptabel bild och färg och andra blir brusiga med utsmetade färger.

Jag var ute och jagade platteve då jag skulle ersätta en av mina äldre CRT, men efter att ha tagit hem flera olika apparater så gav jag sen upp. Ser för lite på teve för att det skall vara värt att betala månadsavgift för att se digitalteve.

Men det var en stor skillnad mellan olika apparater och fabrikat, men ingen som gick upp mot min CRT-teve.

Problemet vid köp av teve är att nästan ingen handlare har ens möjligheten att visa upp platteve med analog signal. Känner flera som är oerhört besvikna.

Nu slipper jag skiten med digitalboxar, kan titta på en kanal och spela in en annan. Allt var bättre förr!

Men det beror väl inte så mycket på den analoga signalen, utan mer på hur just din teve hanterar analoga signaler?

Vissa platteven ger ju nästan acceptabel bild och färg och andra blir brusiga med utsmetade färger.

Jag var ute och jagade platteve då jag skulle ersätta en av mina äldre CRT, men efter att ha tagit hem flera olika apparater så gav jag sen upp. Ser för lite på teve för att det skall vara värt att betala månadsavgift för att se digitalteve.

Men det var en stor skillnad mellan olika apparater och fabrikat, men ingen som gick upp mot min CRT-teve.

Problemet vid köp av teve är att nästan ingen handlare har ens möjligheten att visa upp platteve med analog signal. Känner flera som är oerhört besvikna.

Nu slipper jag skiten med digitalboxar, kan titta på en kanal och spela in en annan. Allt var bättre förr!

Har provat både med min Cinema- skärm, min Samsung 32" och en liten Samsung 17" (?) (samtliga LCD)- det är iof möjligt att ingen av skärmarna kan hantera den analoga signalen... men .. jag tror det är signalen som är kass.

Har provat både med min Cinema- skärm, min Samsung 32" och en liten Samsung 17" (?) (samtliga LCD)- det är iof möjligt att ingen av skärmarna kan hantera den analoga signalen... men .. jag tror det är signalen som är kass.

Visst kan det vara så, men även med bra signal blir omvandlingen en heltaskig till bara taskig kompromiss.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...