Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spara bild från websida


magblixt

Rekommendera Poster

Hur sparar jag en bild från internet? Med PC'n högerklickade jag och valde "save image as".

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis så jag gör på min Macbook också. Kan tänka mig att det har lite att göra med vilken webbläsare man använder, i och för sig. Men i Firefox högerklickar jag och då finns det "Spara bild som ..." och i Safari kan man också högerklicka och välja "Spara bild som ...". Undrar du hur man högerklickar så finns det en tråd om det här: https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=78958

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha - kul att du kunde förutse nästa fråga! Tacka för svaret, ctrl+klick ska testas när jag kommer hem.

 

/magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra och släppa fungerar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet probb som kan dyka upp oavsett plattform är det allt vanligare flashandet. D.v.s. att sajten helt eller delvis är uppbyggd med flash. Då funkar inte "spara bild som...."

 

Vet inte vad du ska ha bilden till men en nödlösning som funkar bra är "cmd + shift + 4" du får då upp ett verktyg som du kan "ringa in" (det blir en fyrkant :-) det du vill kopiera på skärmen. Du får då en bild i png-format.

 

//J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Northwiz skrev är det lättaste sättet att bara dra bilden till skrivbordet eller dylikt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho!

 

Hittade i inställningarna till mightymousen att den har två knappar (precis som en PC mus, man kan bara inte se det utifrån). Inne is systeminställningarna kan man ställa in höger knappen till att agera just som en sådan.

 

Så nu kan jag högerklicka med musen på en bild och välja "spara som".

 

Tänkte bara skriva detta här så att andra "switchers" får reda på det.

 

/magnus

 

Sökord: högerklicka mightymouse mighty mouse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho!

 

Hittade i inställningarna till mightymousen att den har två knappar (precis som en PC mus, man kan bara inte se det utifrån). Inne is systeminställningarna kan man ställa in höger knappen till att agera just som en sådan.

 

Så nu kan jag högerklicka med musen på en bild och välja "spara som".

 

Tänkte bara skriva detta här så att andra "switchers" får reda på det.

 

/magnus

 

Sökord: högerklicka mightymouse mighty mouse

 

har också hjälpt switchers med det. konstigt att det inte ligger som defoult.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Northwiz skrev är det lättaste sättet att bara dra bilden till skrivbordet eller dylikt :)

 

Fungerar även alldeles utmärkt att dra bilder till andra program. Mycket smidigt!

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...