Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stereo?


xwpd

Rekommendera Poster

Nu ska iPod HiFin ut! Har haft den i några år nu. Funderar starkt på Bose Companion 5. Ska man ha nytt datorljud eller ny stereo? Har ingen aning om vad jag ska köpa!! Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Köp en snygg gammal Marantz förstärkare och koppla allt i den ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort och gott, BOSE = Buy Other Sound Equipment. :P

 

http://www.intellexual.net/bose.html

http://www.firstadopter.com/fa/archives/001749.html

 

Det finns så många andra märken som gör allt mycket bättre än Bose och mycket billigare dessutom.

Nu vet jag inte direkt vad du prioriterar men jag antar bra ljud framför "osynliga" högtalare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa en stereo, köp den ansedda brittiska tidningen What-HiFi?. I slutet av varje nummer finns en sammanställning av de hundratals apparater de testat (och som fortfarande säljs).

Tidningen finns hos välsorterade tidningsaffärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa en stereo, köp den ansedda brittiska tidningen What-HiFi?. I slutet av varje nummer finns en sammanställning av de hundratals apparater de testat (och som fortfarande säljs).

Tidningen finns hos välsorterade tidningsaffärer.

man ska inte bry sig om vad hifi blaskor skriver,dom får ändå bara betalt för att ösa beröm över det dom testar.

 

Hifi är subjetivt och handlar mest om placebo.

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort och gott, BOSE = Buy Other Sound Equipment. :P

 

http://www.intellexual.net/bose.html

http://www.firstadopter.com/fa/archives/001749.html

 

Det finns så många andra märken som gör allt mycket bättre än Bose och mycket billigare dessutom.

Nu vet jag inte direkt vad du prioriterar men jag antar bra ljud framför "osynliga" högtalare?

 

Bose är liksom bang olofsen mest att köpa sig en såkallad lifestyle. (löjligt)

man ska hålla sig ifrån dessa märken om man vill ha bra ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en snygg gammal Marantz förstärkare och koppla allt i den ^^

 

Här har vi en man som vet vad han pratar om.

 

Jag själv kör med en marantz (2220B) från 1978 och den låter mycker bra och jag har testat massa olika förstärkare men jag har alltid gått tillbaka till min gamla Marantz.

 

Prisvärda saker som håller läääänge.

 

Man ska ALLTID köpa beg när man handlar förstärkare (tycker jag)

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska iPod HiFin ut! Har haft den i några år nu. Funderar starkt på Bose Companion 5. Ska man ha nytt datorljud eller ny stereo? Har ingen aning om vad jag ska köpa!! Tips?

 

Kanske en Marantz från 70 talet och sedan kollar du in Carlsson högtalarna (OA-58 eller OA-60),eller så har larsen (han som byggde Carlsson innan) byggt nya högtalarmodeller som heter Larsen.

 

http://www.larsenhifi.com/

 

Jag har själv ett par Carlsson OA-60 och är nöjd med dom.men som sagt hifi är subjetivt och du måste testa själv och inte bara gå på vad andra tycker.

 

Lycka till med ditt sökande.

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man ska inte bry sig om vad hifi blaskor skriver,dom får ändå bara betalt för att ösa beröm över det dom testar.

Inte den här tidningen. De sågar det som låter dåligt.

 

hifi är subjetivt och du måste testa själv och inte bara gå på vad andra tycker.

Naturligtvis är tidningsrecensioner bara för att gallra bort de värsta avarterna. Det är DINA öron som gäller. Ta med DINA skivor till affären för en provlyssning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte den här tidningen. De sågar det som låter dåligt.

 

OK?

 

Ehh så du menar att allt den tidnigen skriver är korrekt?

 

Den där Denon förstärkaren som dom sågar kanske JAG tycker att den låter bra.!

eller utgår dom från mätningar? och om så är fallet så tycker jag att det är nästan ännu konstigare.

Bara för att en förstärkare mäter dåligt så är den dålig eller?

 

hifi tidnigar ska man läsa med en stooor nypa med salt.

 

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är tidningsrecensioner bara för att gallra bort de värsta avarterna. Det är DINA öron som gäller. Ta med DINA skivor till affären för en provlyssning

 

Konstig inlägg med tanke på det andra du skrev.

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstig inlägg med tanke på det andra du skrev.

 

/Danne

Varför då?

Det är möjligt att jag skulle påpekat det självklara (att lita på sina egna öron) redan då, men jag trodde inte att det behövdes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har vi en man som vet vad han pratar om.

 

Jag själv kör med en marantz (2220B) från 1978 och den låter mycker bra och jag har testat massa olika förstärkare men jag har alltid gått tillbaka till min gamla Marantz.

 

Prisvärda saker som håller läääänge.

 

Man ska ALLTID köpa beg när man handlar förstärkare (tycker jag)

 

/Danne

 

Hehe ^^

Min pappa har ett par Marantz, vissa funkar, andra inte, men vet inte hur bra de funkar nu, brusar en massa bara :(

Sa det mest för att de är så otroligt snygga, och funkar otroligt bra och länge!

 

Men det om att B&O inte skulle vara bra vet jag inte, alla B&O saker vi har är håller otroligt hög kvalitet och en tv har vi haft längre än vad jag är gammal (20+) och den funkar fortfarande pefekt, sånär som på lite flimmer vid dvd ibland. Radion vi har är underbar, radioreceivern är också perfekt(dock använder vi inte den senare). Men summan av kademuman(?) - det är riiiiktigt bra kvalitet på b&os saker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ^^

Min pappa har ett par Marantz, vissa funkar, andra inte, men vet inte hur bra de funkar nu, brusar en massa bara :(

Sa det mest för att de är så otroligt snygga, och funkar otroligt bra och länge!

 

Men det om att B&O inte skulle vara bra vet jag inte, alla B&O saker vi har är håller otroligt hög kvalitet och en tv har vi haft längre än vad jag är gammal (20+) och den funkar fortfarande pefekt, sånär som på lite flimmer vid dvd ibland. Radion vi har är underbar, radioreceivern är också perfekt(dock använder vi inte den senare). Men summan av kademuman(?) - det är riiiiktigt bra kvalitet på b&os saker!

 

Om inte B&O och Bose håller eller iaf hållit bra kvalité så skulle dom inte ha tagit sig till där dom är nu?

 

Ganska självklart, känns mer som det är så att ni inte har råd med dom eller så är de bara för att "många" har dom och därför gillar ni inte dom..

 

Jag som är ung, vet inte era åldrar men G-Star 96 Jeans är ett par jeans som många av dagens fjortisar använder och därför fått en "stämpel" och dom har blivit fula av stämpeln inte utseendet och många hatar dom.

Jag tycker dom är grymt snygga och bra kvalité men tackvare stämpeln så köper jag inte dom, men dom är fortfarande snygga.

 

Tror det är samma tendens här med B&O och Bose, kanske inte att det är fjortisar som använder dom men iaf att dom har fått en stämpel, vad de är för stämpel vet jag inte men.

 

DOM ÄR BRA, helt klart annars skulle dom inte kunna ta priserna som dom gör... :closedeyes: Sen kanske de finns bättre enligt vissa men man kan inte säga att dom är dåliga.

 

För dig som ska köpa.. köp en Yamaha stereo - Kostar inte multum och håller bra kvalité, kanske inte har det lilla extra men det beror på hur petig du är, men känns inte som du är så petig pga du vet inte ens om du ska köpa datorhögtalare eller stereo (ingen nedklampning, har samma problem <_< )

 

Åk till en bra HiFi butik och provlyssna och fråga personalen, det gör jag och har inte blivit missnöjd på nåt jag köpt efter de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning när det gäller ljudanläggning tycker till att börja med att du ska skaffa en stereo som nästan alla här verkar vara inne på.

Har ingen personlig upplevelse av Marantz, men propagerar själv för Akai från ca 78-81 trevliga och prisvärda serier med enligt mig bra ljud, och bra tryck.

Vill också säga att anledningen till att jag inte rekommenderar Bose eller B&O är att de är ny grejer, då blir det dyrare om du ska ha bra ljud än om du köper äldre kvalitetsgrejer begangnat. Simple as that....

Lycka till med ditt köp och God Jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte B&O och Bose håller eller iaf hållit bra kvalité så skulle dom inte ha tagit sig till där dom är nu?

 

Ganska självklart, känns mer som det är så att ni inte har råd med dom eller så är de bara för att "många" har dom och därför gillar ni inte dom..

 

Jag som är ung, vet inte era åldrar men G-Star 96 Jeans är ett par jeans som många av dagens fjortisar använder och därför fått en "stämpel" och dom har blivit fula av stämpeln inte utseendet och många hatar dom.

Jag tycker dom är grymt snygga och bra kvalité men tackvare stämpeln så köper jag inte dom, men dom är fortfarande snygga.

 

Tror det är samma tendens här med B&O och Bose, kanske inte att det är fjortisar som använder dom men iaf att dom har fått en stämpel, vad de är för stämpel vet jag inte men.

 

DOM ÄR BRA, helt klart annars skulle dom inte kunna ta priserna som dom gör... :closedeyes: Sen kanske de finns bättre enligt vissa men man kan inte säga att dom är dåliga.

 

För dig som ska köpa.. köp en Yamaha stereo - Kostar inte multum och håller bra kvalité, kanske inte har det lilla extra men det beror på hur petig du är, men känns inte som du är så petig pga du vet inte ens om du ska köpa datorhögtalare eller stereo (ingen nedklampning, har samma problem <_< )

 

Åk till en bra HiFi butik och provlyssna och fråga personalen, det gör jag och har inte blivit missnöjd på nåt jag köpt efter de.

 

Att Bose tagit sig dit dom är för att dom har en väldigt effektiv marknadsföring. Det folk beundrar mest är väl att dom gör så små högtalare bl.a som man kan gömma undan men dom låter inte särskilt bra. Det mesta av vad dom säljer klarar inte ens av minimum-kraven för en CDs frekvensomfång och dom har oftast ett tomt gap mellan bas och midrange-frekvenser.

Att dom har en hög prislapp hjälper dem t.o.m för att skapa en mer exklusiv känsla när dom i själva verket kostar en fraktion av butikspriset att utveckla och bygga ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa mig detta paket faktist.

 

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2435

 

Nu till frågor.

 

1. Vilka kablar behöver jag mellan högtalare <-> förstärkare. (Har vanliga högtalarkablar)

2. Vad för kabel mellan förstärkare > Airport Express

3. Vilken kabel mellan förstärkare > Tv (Har hdmi, digital ljudingång, vanlig 3,5mm, analoga rca, kanske digital rca(?) ingen skillnad kanske?

 

Har några kablar här.

Dom tipsar om dom här.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2831&...php?prodid=2967

och

http://www.fynda.se/index.php?prodid=1429&...php?prodid=2967

 

Är det nåt mer? Säg isf.

 

Det ska gå ifrån:

Förstärkare --> Tv, Högtalarna, Airport Express (till datorn alltså)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa mig detta paket faktist.

 

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2435

 

Nu till frågor.

 

1. Vilka kablar behöver jag mellan högtalare <-> förstärkare. (Har vanliga högtalarkablar)

2. Vad för kabel mellan förstärkare > Airport Express

3. Vilken kabel mellan förstärkare > Tv (Har hdmi, digital ljudingång, vanlig 3,5mm, analoga rca, kanske digital rca(?) ingen skillnad kanske?

 

Har några kablar här.

Dom tipsar om dom här.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2831&...php?prodid=2967

och

http://www.fynda.se/index.php?prodid=1429&...php?prodid=2967

 

Är det nåt mer? Säg isf.

 

Det ska gå ifrån:

Förstärkare --> Tv, Högtalarna, Airport Express (till datorn alltså)

Som högtalarkabel kör jag med vanlig 4x1,5 kvmm, kopplad korsvis. Dvs den ena diagonalen till rött och den andra till svart.

 

Varför ska det gå från förstärkaren TILL TVn? Ska du inte ha TV-ljudet FRÅN TVn till förstärkaren? I så fall kör du med RCA. Undvik hörlursutgången på TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som högtalarkabel kör jag med vanlig 4x1,5 kvmm, kopplad korsvis. Dvs den ena diagonalen till rött och den andra till svart.

 

Varför ska det gå från förstärkaren TILL TVn? Ska du inte ha TV-ljudet FRÅN TVn till förstärkaren? I så fall kör du med RCA. Undvik hörlursutgången på TVn.

Menade inte specielt förstärkare till tv men skit samma, bara jag får tv ljud i förstärkaren, men isf ska jag ha analoga rca eller digital? Funkar den som jag länka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade inte specielt förstärkare till tv men skit samma, bara jag får tv ljud i förstärkaren, men isf ska jag ha analoga rca eller digital? Funkar den som jag länka?

Har TVn digital UTgång? Har förstärkaren digital INgång? Och är båda optiska eller båda koaxiala? Kör då digitalt.

 

Annars körs du analogt med RCA-kontakter. Den sista du länkade till bör fungera bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om du inte vill kosta på dig så mycket (5-7000 kr) så är aldrig en nadförstärkare fel med ett par bra högtalare och cd-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bose är liksom bang olofsen mest att köpa sig en såkallad lifestyle. (löjligt)

man ska hålla sig ifrån dessa märken om man vill ha bra ljud.

 

Det är inte lätt när det är svårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en Marantz från 70 talet och sedan kollar du in Carlsson högtalarna (OA-58 eller OA-60),eller så har larsen (han som byggde Carlsson innan) byggt nya högtalarmodeller som heter Larsen.

 

http://www.larsenhifi.com/

 

Jag har själv ett par Carlsson OA-60 och är nöjd med dom.men som sagt hifi är subjetivt och du måste testa själv och inte bara gå på vad andra tycker.

 

Lycka till med ditt sökande.

 

/Danne

 

De där Larsen-högtalarna var grymt läckra! Vet du nåt pris på dem?

Hur låter (karaktären) dina Carlsson-högtalare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De där Larsen-högtalarna var grymt läckra! Vet du nåt pris på dem?

Hur låter (karaktären) dina Carlsson-högtalare?

 

Annars så finns ju Genelec om man vill ha snygga, smidiga och otroligt braljudande högtalare.

Dom kanske inte är gjorda att ha som hifi högtalare men jag hade lätt satsat på Genelec, Har själv aldrig hör bättre ljud från denna typ av högtalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...