Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples aluminiumtangentbord fungerar inte bra.


Pocahontas

Rekommendera Poster

Det måste vara produktionsfel på det, och då har du rätt att reklamera den inom tre år. Säljaren måste göra sannolikt något annat. Eftersom du kommer "halvvägs" lär ju ingen kunna hävda att du tappat det i golvet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt när det gäller det trådlösa, ska kolla med Apple.

 

Likaså blir jag än mer förbryllad över det nya trådade Aluminiumtangentbordet.

 

Tog fram iBook/G3 500 och anslöt tangentbordet, gjorde omstart och testade att hålla ner alt-tangenten, fungerade.

Testade inga fler kommando, utan det övertygade mig att resten säkert också fungerar. Så det är Mac Mini som är boven..

 

Sista chansen är en SMC-återställning.

 

Annars skiftar jag tangentbord med PowerMac MDD, måste ju fungera med den också när det gör det med en G3.

Knepiga problem, kan det vara otillräcklig ström i Mac Minis USB-portar? Har inget instrument att mäta det med..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forts följer

 

SMC-återställning gjord, kopplade bara in bildskärm, tangentbord och mus för att inte belasta övriga portar, hade ingen verkan, vägrar att låta sig använda alt-tangent vid uppstart (välja startskiva).

 

Finns ett alternativ kvar, och som jag inte är så pigg på, radera hårddisken, enbart installera Leoparden, strunta i att importera inställningar och annat.

Men det känns långsökt för ett djäkla tangentbord, som dessutom tycks kräva att man har tagit ner en Firmware, (1.2) vilket jag inte gjort på iBook och MacBook, men den kanske "satt sig" i tangentbordet...

 

Vill det sig inte då så är det att utnyttja min AppleCare på Mac Mini, (går ut i april nästa år)

Felet måste ligga i Mac Minin, får det inte till något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen på det nya Aluminiumtangentbordet var att byta plats med det vita trådade jag använder ihop med PowerMac MDD

Startade upp med att hålla ner alt, och valde en av de fyra hårddiskar som sitter i den. Inga problem.

 

Det vita, en aning klumpigare sattes till Mac Mini och jag starta om och valde cmd+s och kör nu Applejack.

 

Frågan kvarstår givetvis varför inte aluminumbordet inte vill samarbeta med Mac Mini..

Möjligen ringer jag Apple på måndag, men jag är rätt övertygad om att de grabbar som sitter där inte kan ge mig något svar heller.

 

Ska snacka med dem om det trådlösa tangentbordet också

Var och köpte spritt språngande nya Sonybatterier, för andra gången, stängde av den trådlösa telefonens basstation som står här i rummet, om den till äventyrs skulle störa Bluetooth.

 

Läget är oförändrat, hur man än trixar.

 

Vill inte vara med mig. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
... Frågan kvarstår givetvis varför inte aluminumbordet inte vill samarbeta med Mac Mini ...

>Bumpar< tråden.

 

Jag har aldrig kunnat använda mina usb-fickminnen via tangentbordet* (trådat alu) till min mini (se här intill) men upptäckte i helgen att det gick bra att använda samma fickminnen via ett annat likadant tangentbord, men som då satt i en nyare iMac (24-tums alu) på jobbet.

 

Gick hem och testade fickminnet i tangentbordet hemma, både till höger och vänster, med tangentbordet inpluggat i alla fyra usb-platser på minin. Strömmen räcker inte. Testade att ansluta tangentbordet till en strömstödd usb-hubb. Ingen skillnad. Minnena fungerar inte via tangentbordet. :irriteradtjej:

 

Frågor:

 

Finns det skillnader mellan "nyare" och "äldre" trådade alutangentbord (Apples egna alltså)?

 

Eller beror det på vilken Mac som tangentbordet ansluts till, för att usb-minnen ska fungera via tangentbordet?

 

Kan man klaga hos Apple om detta?

 

 

*Mitt tangentbord heter 33748004MZ13A. Modellnummer A1243.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Mitt funkar utmärkt med min Mini. Verkar som ditt är defekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt funkar utmärkt med min Mini. Verkar som ditt är defekt.

 

Exakt vilken modell av Minin har du?

 

Tangentbordet fungerar utmärkt ihop med Powermac G4 MDD så det är helt OK..

Alla andra tangentbord jag har fungerar utmärkt ihop med Mac Minin, utom detta i aluminium.

(Provat 7-8 stycken jag har liggandes)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

dagens MacFixit berättar om fel med Apples trådade aluminiumtangentbord.

Känt problem at de inte fungerar ihop med en del Macar.

 

Nu kraschar de även MacBook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smällde in en trådlös mus och ett trådlöst tangentbord på en Mac Mini här hemma, nyligen.

Inga problem alls. Därmed inte sagt annat än precis just det.

 

:innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smällde in en trådlös mus och ett trådlöst tangentbord på en Mac Mini här hemma, nyligen.

Inga problem alls. Därmed inte sagt annat än precis just det.

 

:innocent:

 

 

De fungarar som jag nämnt utmärkt, en del av dem, så länge mab inte vill starta upp datorn i "säkert läge" eller med c-tangenten osv, som det nämns i artikeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De fungarar som jag nämnt utmärkt, en del av dem, så länge mab inte vill starta upp datorn i "säkert läge" eller med c-tangenten osv, som det nämns i artikeln

 

Provade det också (nyfiken). Inga problem. Vilket inte betyder annat än att det fungerar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, funderar på ett trådlöst till mig själv i julklapp.. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, funderar på ett trådlöst till mig själv i julklapp.. :crossfingers:

 

Klart att du ska slå till. Du har ju varit snäll och ätit din spenat så du förtjänar ett trådlöst.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att veta att man inte är ensam om problemet med tangentbordet ^_^

Stötte på trådar idag där andra har samma problem

 

Samt denna

 

Nu har jag som sagt flyttat tangentbordet till PowerMac MMD och där fungerar det utmärkt och får stanna där.. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har märkligt krångel med alu-tangentbordet, iMac 10-5-6, fungerar på 4 av 5 användare. På den 5:e låser sig datorn om man använder siffertangenterna. :huh: :huh: :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Såhär skriver Apple på sin sida angående alutangentbordet:

 

*Enheter som drar ström från en USB-anslutning med hög effekt, som iPod, hårddiskar och vissa flashenheter, kan endast användas med det nya tangentbordet när det är anslutet till en iMac i aluminium.

 

Ska hämta idag mitt bord med sladd från Webhallen och ska använda det med ett år gammal Macbook (den vita) och undrar ifall det bara är plug-and-play eller måste jag ladda ner nåt program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll på att säga: -Det ger sig, behövs det någon uppdatering är det nog inga problem och söka på Apples hemsida och få tag i rätt programvara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...