Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apples aluminiumtangentbord fungerar inte bra.


Pocahontas

Rekommendera Poster

Det är då underligt att Apple ska schabbla och göra prylar som är behäftade med diverse fel.

Nu kan de inte ens göra ett fungerande tangentbord :superirriterad:

 

Mitt trådlösa Apple tangentbord la bara av efter att jag satt i nya batterier, fick inte kontakt med det, trots att det hittades, så "uppstod ett fel".

Vad det var för fel framgick inte, slängde det åt h-e.

 

Inget mer trådlöst var min tanke och köper Apples nya tangentbord i aluminium, med tråd, haft det några veckor och vande mig vid det, gillade det gamla bättre, men man får "vänja in sig".

 

Så idag, laddade hem senaste versionen av AppleJack, installerar, och så småningom gör jag en omstart för att testa programmet.

Håller ner cmd och s-tangenten efter startljudet, datorn starta som vanligt. Vad i h-e ??? :superirriterad:

Provar flera ggr, trycker jag för tidigt eller vad, nä, datorn startar inte i Single User Mode. Kan det bero på att jag har extern hårddisk ansluten eller annat tillbehör, vem vet, kopplar bort och provar igen. Inget Single User Mode :superirriterad:

 

Kan det vara AppleJack? Avinstallerar, hjälper inte, Single User Mode vill inte komma fram...nu börjar jag bli irriterad...

Går upp på MacFixit och söker på Single User Mode...

 

Och vad finner man om inte:

post-113-1220170413.jpg

 

Vad trött man blir....

 

Testade med ett gammalt hederligt Apple tangentbord, och det var inga problem att starta upp i Single user mode.

 

Vill höra om det är fler därute som har samma problem nu med det nya aluminiumtangentbordet och inte kan komma in i Single user mode

 

Applejack fungerade utmärkt kan jag tillägga, har ni det inte så ladda genast hem det.

Det är ett program som borde funnits med i Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Applejack.

 

Nej, jag är inte helt nöjd med det heller. USB 2.0-portar som inte har ström nog åt USB-stickor??? What's the bloody point, then???

 

 

Konstigt ingen av mina USB minnen klagar i tangentbordets portar?

Testat ett 512mb, 1gb och 4gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt ingen av mina USB minnen klagar i tangentbordets portar?

Testat ett 512mb, 1gb och 4gb.

 

Samma här, funkar väldigt bra i OS X. T.o.m. min iPod med hårddisk fungerar utan problem i alu-bordet.

Dock funkar inte ens USB-minnen om jag kör Windows, men det undviker jag så mkt som möjligt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt ingen av mina USB minnen klagar i tangentbordets portar?

Testat ett 512mb, 1gb och 4gb.

Samma här, funkar väldigt bra i OS X. T.o.m. min iPod med hårddisk fungerar utan problem i alu-bordet.

Dock funkar inte ens USB-minnen om jag kör Windows, men det undviker jag så mkt som möjligt :P

Åhå! Fabrikat och modell, gärna produktionsnummer, tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhå! Fabrikat och modell, gärna produktionsnummer, tack! :)

 

På datorn eller tangentbordet?

 

Tangentbordet är det nyaste trådbundna från Apple i aluminium (lanserades samtidigt som den nya iMac-designen i augusti 2007).

 

Datorn är en iMac Alu 20" inköpt i oktober 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tangentbords uppgifter (finns i Om den här datorn, under USB)

post-113-1220203279_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På datorn eller tangentbordet?

 

Tangentbordet är det nyaste trådbundna från Apple i aluminium (lanserades samtidigt som den nya iMac-designen i augusti 2007).

 

Datorn är en iMac Alu 20" inköpt i oktober 2007.

Å, förlåt, jag menar USB-stickorna. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å, förlåt, jag menar USB-stickorna. :geros:

 

Eh, jaha. Den jag använder mest är en 4GB Cruzer Micro (finns på Clas Ohlson).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Åhå! Fabrikat och modell, gärna produktionsnummer, tack! :)

 

 

Å, förlåt, jag menar USB-stickorna. :geros:

 

Ja du mina är noname minnen inköpta lite här och var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som testat om ni kan starta i Single user mode med aluminiumtangentbordet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Återkommer till denna tråden.

 

Verkar som det enbart är i Mac Mini som bråkar.

Det finns en del som har problem, har googlat lite och finner en några som har problem med att boota från detta nya tangentbordet..

 

Hämtar hit ett översatt klipp

post-113-1221842210.jpg

 

samt

post-113-1221842269.jpg

 

 

Funderar på om det hjälper med en SMC-reset, sitter som bekant ett chip på logikkortet som styr alla strömfunktiner i datorn, om det är för lite ström fram till tangentbordet ex.vis.

Långskott kanske men kan prövas.

Alternativet blir det runda arkivet för detta tangentbord, och köpa ett Logitech .

 

Inte bara cmd+s, (single user mode) som trilskar, utan alt, (välja startskiva) shift (säker start)

De andra kommandona som man kan välja vid uppstart har jag inte provat T, target mode och cmd+v

 

Knäcka tangerntbordet över knät är ett annat alternativ som jag känner för..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan utan problem använda applejack i single user mode, och startar i det via omstart och kringla + S. Jag har nämnda tangentbord, samma specar som i Pocas postade bild, och har Mac mini (Core 2 Duo 1,83 GHz) och kör Mac OS X 10.5.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak: Tangentbordskommandon fungerar inte om man har aktiverat firmwarelösenord, i alla fall inte på den eMac jag har på jobbet. Har du aktiverat den, Poca? Du kan ju testa att avaktivera det och se om det är detta som orsakar felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag inte påminna mig att ha aktiverat, firmwarelösenordet, vet inte ens var jag gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du menar detta

 

http://support.apple.com/kb/HT1352

 

och det har jag inte.

 

Andra äldre tangentbord fungerar ihop med Mac Minin, och mitt förra, det trådlösa som pajade, fungerade också.

 

Alix,

märker att vi har inte samma uppsättning, min Mac Mini är

 

post-113-1221846454_thumb.jpg

 

 

kan vara det som skiljer...

 

(får byta upp mig ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt trådlösa Apple tangentbord la bara av efter att jag satt i nya batterier, fick inte kontakt med det, trots att det hittades, så "uppstod ett fel".

Vad det var för fel framgick inte, slängde det åt h-e.

 

Var ligger h-e? Skulle nästan kunna tänka mig att dra dit och se om jag kan göra några fynd. Nästa gång du kastar nåt. släng det åt mitt håll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ligger h-e? Skulle nästan kunna tänka mig att dra dit och se om jag kan göra några fynd. Nästa gång du kastar nåt. släng det åt mitt håll!

 

 

Ja du, just nu står det bakom dörrren, så det är inte långt bort från h-e.. :P

Funderar på vad man kan göra för att väcka igång det, skruvade isär det, och det är ju inte mycket som finns innanför, ett litet kretskort, kostar väl lika mycket som nytt tangentbord skulle jag gissa. Och var finner man reservdelar till det...

 

Varit djäkligt nöjt med det, så det svider att skrota

 

La bara av efter att fått nya batterier, prova med fler nya batterier, händer inget mer än att gröna lampan blinkar undertill.

 

Kommer upp att det är ett Apple Wireless och "okänt" när jag försöker parkoppla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du menar detta

 

http://support.apple.com/kb/HT1352

 

och det har jag inte.

 

Andra äldre tangentbord fungerar ihop med Mac Minin, och mitt förra, det trådlösa som pajade, fungerade också.

 

Alix,

märker att vi har inte samma uppsättning, min Mac Mini är

 

post-113-1221846454_thumb.jpg

kan vara det som skiljer...

 

(får byta upp mig ;) )

Kanske det, ja. :D Vet inte just vad som skiljer minisarna åt förutom processorn, som ger 32- resp. 64-bitarsarkitektur. Nej, då är det inte firmwareskyddet.

 

Ja du, just nu står det bakom dörrren, så det är inte långt bort från h-e.. :P

Funderar på vad man kan göra för att väcka igång det, skruvade isär det, och det är ju inte mycket som finns innanför, ett litet kretskort, kostar väl lika mycket som nytt tangentbord skulle jag gissa. Och var finner man reservdelar till det...

 

Varit djäkligt nöjt med det, så det svider att skrota

 

La bara av efter att fått nya batterier, prova med fler nya batterier, händer inget mer än att gröna lampan blinkar undertill.

 

Kommer upp att det är ett Apple Wireless och "okänt" när jag försöker parkoppla

Eftersom två tangentbord trasslar med samma dator; har du testat dem med någon annan Mac? De kanske fungerar där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det, ja. :D Vet inte just vad som skiljer minisarna åt förutom processorn, som ger 32- resp. 64-bitarsarkitektur. Nej, då är det inte firmwareskyddet.

Eftersom två tangentbord trasslar med samma dator; har du testat dem med någon annan Mac? De kanske fungerar där?

 

 

Det nya trådade aluminiumbordet fungerar ihop med min MacBook, så det var då jag uteslöt att det var fel på tangentbordet.

Ska om en stund testa det trådlösa ihop med MacBook, hade inga "vanliga" batterier över nu, så jag laddar upp ett par laddningsbara, har jag använt tidigare i det trådlösa.

 

Så får vi se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika tjurigt det trådlösa ihop med min MacBook, hittar inget tangentbord.

Bläddrar man så kommer det upp följande..sedan händer inget mer

 

post-113-1221850654_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittat lite intressanta forum där det trådlösa tangentbordet diskuteras...att Airport kan störa Bluetooth...byta kanal kunde möjligen hjälpa...låter intressant.. Ska prova stänga av Airporten till att börja med..vid tillfälle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix...Hjälpte inte att stänga av Airport, hittar tangentbordet men får svaret

 

post-113-1221855733_thumb.jpg

 

Upptäckbar är den, men något måste pajat i kretskortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...