Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Använda mobilen som 3g modem till macbook


tabbit

Rekommendera Poster

Hej!

 

Först och främst måste jag meddela att jag är precis ny med min macbook, och har ingen tidigare erfarenhet med mac.

Problemet jag har är:

 

Jag har en Samsung SGH-F480 mobiltelefon med ett telenor abonnemang, där jag valt till "tilläggspaket data"

Då jag har ett fast pris och inga begränsningar på data-trafik.

 

Jag har precis köpt en Macbook (lilla versionen)

 

Och nu vill jag koppla dessa samman så jag kan använda min mobil som modem.

Ska jag använda mig av sladd eller bluetooth? Hur gör jag?

 

Det dom sa till mig var bara att jag skulle gå in via nätverksinställningar - via modem - ange tfn nr *99# och koppla upp.

 

När jag kör via bluetooth kommer jag så långt att den kopplar upp men sen säger till mig att modemet har lagt på.

Jag kan utan problem bläddra filer på telefonen, hämta och skriva.

 

När jag kopplar in sladden får jag inte ens igång den. Jag kan starta den på "masslagrings läge" och då plocka bilder från den. Sen finns det ett läge som heter "pc studio" vilket jag antar bör vara rätt, till pc. men hur gör jag när jag vill köra den i macen?

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att du har kopplat telefonen med datorn och låter datorn använda sig av telefonen som modem:

 

1. Lägg till bluetooth-anslutning.

2. Avancerat

3. Välj din telefon

4. Välj APN (vet ej vilken telenor använder sig av)

5. Anslut

 

De inställningar du ser här fungerar för mig och min nokia 6120c/Tre

 

post-18099-1219937963.png

 

post-18099-1219937970.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haloy!

 

Se upp bara så du inte åker på rörlig taxa för överförd datamängd. Det blir dyrt!

 

Men jag tror det går att teckna ett mobilsurfabbonemang med fast månadsavgift.

 

//tm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Förutsatt att du har kopplat telefonen med datorn och låter datorn använda sig av telefonen som modem:

 

1. Lägg till bluetooth-anslutning.

2. Avancerat

3. Välj din telefon

4. Välj APN (vet ej vilken telenor använder sig av)

5. Anslut

 

De inställningar du ser här fungerar för mig och min nokia 6120c/Tre

 

post-18099-1219937963.png

 

post-18099-1219937970.png

 

Lånar tråden lite då jag har samma problem. Första gången jag provade med dina "instruktioner" så fungerade det utmärkt. Sedan tänkte jag "jag måste prova att koppla ned för att se om det går att koppla upp igen!". Gick det då koppla upp en andra gång ... ? Svar nej.

 

När jag försöker ansluta så säger min telefon bara "Starta fjärrstyrning?" (Ja/Nej). Eftersom jag inte vill detta så klickar jag givetvis "nej". Men även om jag klickar "ja" så vill inte datorn se mobilen som ett modem utan som någon slags fjärrkontroll. Why, oh why? :(

 

Har Macbook Pro, Sony Ericsson T650i samt 3 som operatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bumpar tråden lite då jag är lite desperat eftersom denna fjärrstyrning hindrar mig från att nå Internet.

 

Om ingen på forumet har något tips, vem vänder man sig till? Sony Ericsson, Apple eller 3? 3 hävdar förvisso att det är Apples fel ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...