Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söka jobb med falska betyg?


2mkr

Rekommendera Poster

Jag tror att den som hittade på tenteringsreglerna på Chalmers förmodligen var lägervakt i Nazityskland tidigare i karriären. Du undanhöll en del detaljer i din redovisning ovan...

Jo just ja. Jag glömde att man inte får skriva sitt namn på framsidan av tentan med blyerts. Det måste vara kulspetspenna. Nazifasoner så det skriker om det.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är väl att en elev inte ska kunna anklaga examinatorn för särbehandling.

 

Så istället skriver man ett visst nummer på. Man skriver även sitt namn, men det döljs av en limmad pappersflik. Ungefär som när banken skickar ut koder. På så sätt rättas tentan utan inblandning av några personliga värderingar.

 

Men givetvis får jag tillbaka min tenta. :) Det blir ju trots allt inte lotteri av det.

Aha, men då är ju inte tentan "anonym" ;-)

Trodde det var något nytt påhitt som skulle göra svenska elever ännu sämre rustade för internationell karriär. Att man drog ett snitt av elevernas samlade mödor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, men då är ju inte tentan "anonym" ;-)

Trodde det var något nytt påhitt som skulle göra svenska elever ännu sämre rustade för internationell karriär. Att man drog ett snitt av elevernas samlade mödor...

 

-Alla får vara med -alla får pris gäller tyvärr inte tentor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Aha, men då är ju inte tentan "anonym" ;-)

Trodde det var något nytt påhitt som skulle göra svenska elever ännu sämre rustade för internationell karriär. Att man drog ett snitt av elevernas samlade mödor...

 

Hehe, nej det vore skumt. :) Det är alltså anonymt mellan tentand och den som rättar. Inte mer än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Alla får vara med -alla får pris gäller tyvärr inte tentor!

Hmm, "fungerade" tydligen på sjuttiotalet har jag hört...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ClCdCm: Jag kan inte förstå hur du tänker. Hur kan det vara helt okej med en tenta där man får prata fritt, istället för en väl kontrollerat tenta?

 

Självklart pratade vi inte om frågorna och tentan, utan om andra saker. Som sagt, tentavakten var också med i tjôtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart pratade vi inte om frågorna och tentan, utan om andra saker. Som sagt, tentavakten var också med i tjôtet.

 

Nej, ni "pratade" om allt annat än det rubriken handlar om.

 

:)

 

Det är brottsligt att utge sig för att vara läkare och en del andra yrken med så kallade skyddade titlar - läkare, präst, advokat och några till så det är definitivt ingen bra idé.

 

Förfalskade betyg är inte heller en bra idé då det inte heller är lagligt - urkundsförflaskning, bedrägeri och en del andra lagrum torde passa rätt hyggligt i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyg säger oftast inte ett skit om en persons sociala förmåga vilket sannerligen är synd. Som sagt, man kan vara raketforskare, men om man inte kan samarbeta med andra så kommer det inte gå så bra att få iväg den där raketen. Jag gillar inte idén att ljuga om betygen, det är nån sorts form av bedrägeri. Men jag förstår varför vissa gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyg säger oftast inte ett skit om en persons sociala förmåga vilket sannerligen är synd. Som sagt, man kan vara raketforskare, men om man inte kan samarbeta med andra så kommer det inte gå så bra att få iväg den där raketen. Jag gillar inte idén att ljuga om betygen, det är nån sorts form av bedrägeri. Men jag förstår varför vissa gör det.

Är det bättre att vara bra på den sociala biten men inte ha en aning om vilken del som är fram och bak på raketen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyg säger oftast inte ett skit om en persons sociala förmåga vilket sannerligen är synd. Som sagt, man kan vara raketforskare, men om man inte kan samarbeta med andra så kommer det inte gå så bra att få iväg den där raketen. Jag gillar inte idén att ljuga om betygen, det är nån sorts form av bedrägeri. Men jag förstår varför vissa gör det.

 

Det är bedrägeri och en person som anställs på falska grunder bör få sparken när det uppdagas helt enkelt därför att kompetensnivån kan ifrågasättas. För att inte tala om individens sociala förmågor. De flesta företag vill ha ärliga medarbetare, inte de som anställts utifrån en lögn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bedrägeri och en person som anställs på falska grunder bör få sparken när det uppdagas helt enkelt därför att kompetensnivån kan ifrågasättas. För att inte tala om individens sociala förmågor. De flesta företag vill ha ärliga medarbetare, inte de som anställts utifrån en lögn.

Dessutom kan man ju ha lite respekt för att en anställningsprocess tar en massa tid och kostar en hel del kulor för arbetsgivaren. Att sedan behöva sparka någon efter ett halvår för att denne visade sig olämplig, och lurat sig in skulle ju inte kännas så kanon... De som kom strax efter i processen kanske har fått annat jobb, så man kan inte ta in någon av dessa istället. Processen får börja om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Hej, om man fått ett jobb där det krävs universitets betyg (minst godkänd) men man har ej godkänd utan har rätt många IG(U) och förfalskar betygen till G hur enkelt kan man bli påkommen? Och hur kan arbetsgivaren få reda på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, om man fått ett jobb där det krävs universitets betyg (minst godkänd) men man har ej godkänd utan har rätt många IG(U) och förfalskar betygen till G hur enkelt kan man bli påkommen? Och hur kan arbetsgivaren få reda på det.

Att fuska är aldrig att rekommendera. Risken att någon kollar dina betyg är extremt liten, jag arbetar själv som chef och har gjort det i 13 år men har aldrig kollat ett betyg. Däremot ringer jag på referenser. Om jag eller någon annan skulle ana att det inte stod rätt till med betygen så kan man få ut dem från skolan:

 

https://antagning.se/sv/Om-webbplatsen/Offentlighetsprincipen

 

Så, jag rekommenderar starkt att du inte ljuger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, om man fått ett jobb där det krävs universitets betyg (minst godkänd) men man har ej godkänd utan har rätt många IG(U) och förfalskar betygen till G hur enkelt kan man bli påkommen? Och hur kan arbetsgivaren få reda på det.

 

Man kan enkelt uttryckt fråga universitetet om det stämmer att nyfiken 91 har följande betyg, det ligger i universitetets intresse (värna sitt goda rykte) att svara på sådant. Jag har även sett någon automatiserad variant där man får en länk som man kan ge som referens, men jag minns inte detaljerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...