Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook till LG plasma tv


Masterpiece

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
Om vga är smidigare, vilken inställning på upplösningen ska man ha då?

 

Upplösningen ska vara 1366x768 om din TV enbart har stöd för 720p-bild. Har du däremot en full-HD-tv borde upplösningen bli någonstans omkring 1920x1080.

 

HDMI har ju fördelen över VGA att den är digital. Men jag tror kvalitetsförlusten är minimal.

 

Jag tycker om när saker är optimala. Så jag kör HDMI. Men har då problemet med att få exakt rätt upplösning, som jag inte hade haft med VGA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså hallå där, nån ändrar sina inlägg i efterhand...så nu gör jag det med! :P

 

Oki, jag är ju inte så hajj på det där med hur stor skillnaden blir mellan analogt o digitalt, så är den inte så stor så kanske jag inte märker skillnaden. Och det kan nog va rätt skönt att slippa en svart kant runt bilden...!

 

Tror min tv endast är HD-ready så jag får kolla upp det där, men det hinner jag ju på de dagar det tar för grejerna att komma hem till mig!

 

Thanx again!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag missförstod först och ändrade mitt inlägg. Nu skrev jag upplösningarna där.

 

1366x768 är vad jag använde med VGA. På en full-HD vet jag inte vad upplösnignen blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Sen finns det program som borde låta dig sätta vilken upplösning som helst.

 

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/15467

 

Men det är inget som jag har lyckats med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm misstänkte att det var så :) -Händer lätt denna tid på dygnet.

 

Tack för siffrorna, ska pröva dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Är LG:n tillräckligt ny, från 2007 och framåt ska den synka automatiskt på rätt upplösningar när du kopplar datorn via hdmi eller vga. Sedan kan de komma lite finlir för att få till en optimal bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju störtskönt! :D

Köpte den hösten 2007 så då borde det ju funka så..

 

Vad består då finliret i? -Som sagt, aldrig gjort detta innan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Härligt med forum med kunnigt folk.

 

Jag har köpt en minidvi till dvi till min MacBook till denna har jag kopplat en dvi-d kabel till min plasma från 2006 men den får ingen signal säger den, men datorn talar om att den är kopplad till en tv???

 

Skall jag prova alla upplösninga till jag får bild eller har jag köpt fel kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Härligt med forum med kunnigt folk.

 

Jag har köpt en minidvi till dvi till min MacBook till denna har jag kopplat en dvi-d kabel till min plasma från 2006 men den får ingen signal säger den, men datorn talar om att den är kopplad till en tv???

 

Skall jag prova alla upplösninga till jag får bild eller har jag köpt fel kabel?

 

Vanligaste missen är att du valt en upplösning som inte fungerar med teven, till exempel MacBookens egen. Handboken brukar ge tabeller över vilka upplösningar teven hanterar. Beroende på hur teven kommunicerar med grafikkortet kommer de alternativen kanske eller kanske inte dyka upp automatiskt i bildskärmsinställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas.

 

Jag har provat alla upplösningarna som dyker upp i bildskärmsinställningarna utan gott resultat. Kan det hjälpa om jag skaffar en DVI till VGA kabel istället då jag har både DVI och VGA ingång på plasman?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kanske hjälper det med vga, det beror på hur noga tillverkaren är. Sannolikt är det så att din plasma inte meddelar vilka upplösningar den tar emot. Då får du endast upp en lista med standardalternativ från Macen och de är inte anpassade för teveapparater utan för datorskärmar. De flesta teve brukar dock i alla fall synka på 800x600 och 1024x768 vid 60 Hz.

 

Därför behöver du SwitchresX för att programmera egna upplösningar och kan pröva med 1280x720/60 Hz och liknande samt även försöka få pixelmappad bild om möjligt.

 

Glöm heller inte att det kan vara någon inställning som kanske måste göras i teven, till exempel att DVI-ingången måste aktiveras eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...