Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook till LG plasma tv


Masterpiece

Rekommendera Poster

Eller kan man koppla in en DVI kabel direkt i tv'n?

 

Är helt ny på detta område, har suttit o läst en massa trådar men inte hittat någon som skrivit att de har en sådan ingång på sin tv.

 

Hur blir det med ljudet?

Drar man det från hörlursutgången o sen in i tv'n med röd/vita kontakterna?

 

Vad är egentligen bäst o smidigast?

 

Jag blir helt snurrig när jag försöker förstå mig på allt detta ;P, så om någon orkar förklara enkelt för lilla mig så blir jag jätteglad!

 

//Anna-Sofie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har din tv DVI kan du koppla en vanlig DVI-kabel (plus adapter på macbookens sida) till den.

 

Olika tillverkare har ju olika anslutningar för "PC". Antingen DVI, eller HDMI och VGA. Och så i ditt fall, även DVI vilket är suveränt.

 

Ljudet måste du koppla separat. Från hörlursutgången på din macbook till antingen TVn eller en hifi-anläggning. Precis som du skrev alltså.

 

Förstår inte varför du frågar när du redan vet allt. ;):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

DVI är dessutom bättre än HDMI när det gäller att koppla datorn till tv. Då kan du enkelt ställa in 1366x768 pixlar i upplösning vilket perfekt fyller tv-bilden.

 

Med HDMI, som jag kör, finns inte den upplösningen tillgänglig. Finns bara 1280x720 vilket ger en svart ram, alternativt sträcker ut bilden utanför skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så då köper jag alltså en mini dvi - dvi adapter från apple o en sladd till den!

 

Två frågor till bara, kan en ingång verkligen vara både HDMI och DVI? Står så på specifikationerna på tv'n. En ingång som heter HDMI/DVI och en som endast heter HDMI..

Men borde inte kontakterna vara olika för dessa? Och hur kan det då gå att koppla båda i en och samma ingång?

 

Angående ljudet, blir det en sladd med röd/vit i ena änden o stereo i andra då?

 

Tack för snabbt svar btw! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag vet inte riktigt vad som menas med HDMI/DVI. Det är ju olika kontakter. Har du en riktigt DVI-kontakt samt DVI-läge på TVn, så använd det och bry dig inte om det där andra. Det kanske är tänkt för de som använder DVI-HDMI-adapter från datorn (varför man nu skulle göra det när det finns HDMI i TVn) och därav inte skickar något ljud via kontakten.

 

Angående ljudet är det en Y-kabel du ska ha. 3,5 millimeter mini-tele i ena änden (Macbook) och 2x RCA i andra. Precis vad du skrev alltså. Kolla att din TV har Audio-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag gick och kikade på TVn här hemma. Samsung LCD.

 

Se på den bifogade bilden hur den också har "HDMI/DVI. Bredvid sitter audio-kontakter. Det är viktigt att just de kontakterna används för ljudet, i och med att de tillsammans med "HDMI/DVI" utgör en AV-kanal.

 

TVn har fler ljudingångar, men de kan antagligen inte kombineras med HDMI.

post-493-1219241093.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag kollade input möjligheterna på tv'n så fanns det endast HDMI 1 och 2, så då finns det väl ingen DVI ingång... konstigt då att märka ingången med HDMI/DVI kan jag tycka...

 

Det finns då en apple adapter från mini DVI till HDMI? Den för 445:- på applestore?

Då får man alltså koppla mini DVI till DVI - DVI till HDMI o in i tv'n?

 

Är det bästa lösningen?

 

O är de samma koppling med ljudet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Mini-DVI till DVI, och sedan DVI till HDMI.

 

Men köp inte den på Apple store. Dyr. Tror inte de kostar mer än 200 på andra ställen.

 

För övrigt, min HDMI-kabel (den på bilden) är faktiskt köpt på 1 Infinite Loop (Apple HQ) i Cupertino CA. :) Kostade $50 tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-20908-1219242170.jpg

 

Moahaha, blev spegelvänd bild men med lite vilja så! ;P

 

Ser inte ut som att jag har det som du, right? Med ljud in för DVI?

 

Oki, men mini DVI - DVI finns endast på applestore right?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Den finns nog lite överallt. Jag har köpt två mini-DVI-adapters (DVI + VGA) på mediamarkt. Sök på dustinhome.

 

Angående dina kontakter; du ser där det står AUDIO (RGB/DVI). Det är där det ska in. Du ska alltså inte längre ha en Y-kabel, utan en vanlig mini-tele. 3,5 tum stereo med en stereoplugg i varje ände.

 

 

 

Mini-DVI till DVI

http://www.dustinhome.se/pd_5010093278.aspx

 

DVI till HDMI

http://www.dustinhome.se/pd_5010150085.aspx (1,5 m)

http://www.dustinhome.se/pd_5010081433.aspx (5 m)

 

De har massor av sådana här kablar. Bara att välja och vraka.

http://www.dustinhome.se/lp_5631_444.aspx

 

Mini-tele stereo

http://www.dustinhome.se/pd_5010141136.aspx (1,2 m)

http://www.dustinhome.se/pd_5010117437.aspx (2 m)

 

 

Edit: skrev fel på längen av tele-kabeln. Rätt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Now i'm lost...

 

Ska man använda den audio kontakten i RGB rutan trots att man inte använder RGB ingången? (Ja jag ser att det står DVI oxå..men det är ju i RGB rutan...dessutom är det ju en HDMI kontakt som ska användas o inte DVI..

 

Vet inte om det är jag som är trög eller detta som är krångligt..;P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

najs om det är så dock, en sån tele-tele kabel har jag nämligen redan..:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Gör såhär: ta din tele och koppla mellan Macbook och TV. Ställ in TVn på kanalen som heter HDMI/DVI och se om du får ljud. I så fall behöver du bara peta dit en HDMI-kabel (med adapter) från Macbooken så är det klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Very najs!! Funkade perfekt!

 

Då ska jag beställa de andra kablarna.

Att den du länkade till heter DVI-D, är d:et ngt att bekymmra sig för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att det på dustin inte står att adaptern är kompatibel med macbook måste väl bara var en miss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Very najs!! Funkade perfekt!

 

Då ska jag beställa de andra kablarna.

Att den du länkade till heter DVI-D, är d:et ngt att bekymmra sig för?

 

Gött! :)

 

DVI-D är korrekt. DVI-D är en äkta delmängd av DVI-I, vilken dessutom kan ta en analog signal. Men sådant är vi inte intresserade av. Om du jämför kontakterna ser DVI-I ut precis som en DVI-D, men har dessutom fyra extra poler som är till för analoga signaler. DVI-D är heldigital och har inte dessa.

 

DVI-D passar i en DVI-I-kontakt, men inte tvärtom.

 

Angående vad Dustinhome skrev; Mini-DVI är Mini-DVI. Passar även Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste er tråd. Ska koppla min imac med LCD-tv hemma.

 

Nu gör jag det via miniDVI till scart, men funderar på att byta till miniDVI till HDMI (alt PC in).

Hoppas att kunna slippa den extra ljudkabeln som jag nu har parallellt med bildkabeln.

 

Är det någon lösning som gör att man slipper ha ljudkabeln?

 

Finns det någon fördel med att koppla till HDMI eller PC in?

 

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nej, ljudkabeln kommer du inte undan. Om du utgår från din iMacs mini-DVI finns det ingen ljudsignal alls där. Det ljud du tar från iMacen måste komma från dess ljudutgång.

 

Antar att "PC" är en VGA-kontakt. Den är ju analog, och enda fördelen jag ser med den är att det antagligen blir lättare att sätta rätt upplösning än med HDMI. Som jag skrev ovan. Kvalitetensskillnaden är väl i slutändan inte jättestor heller, så HDMI kan du kanske avvara.

 

Men givetvis ska du byta från scart till VGA eller HDMI!! Skillnaden är enorm, oavsett vilket du väljer.

 

 

Det bästa vore om någon kunde göra en kabel, som är HDMI i ena änden. Den sitter i TVn. I andra änden finns både DVI och en toslink (optiskt ljud). Ljud och bild tas från datorns respektive interface, och skickas in i TVn via en enda HDMI-anslutning.

 

Tyvärr vet jag inte om det finns en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minsann! Det är tur att det finns kunniga macgurus annars hade jag nog aldrig fått klarhet i detta!

 

Tusen tack!!

 

/Anna-Sofie

 

Men vänta lite nu...då borde väl VGA vara att föredra, om det är lättare att ställa upplösningen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super!

 

jag håller med. ska försöka få en VGA, alt en HDMI som jag kan dra ljud med också.

 

jag anar att det blir stor förändring när jag byter från scart så det blir nog asap.

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vga är smidigare, vilken inställning på upplösningen ska man ha då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...