Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrapa/kratta för att dra ut HDD ur G5:a


boevil

Rekommendera Poster

Jo, min G5:a har pajat och jag vill ta ur hårddiskarna... men jag får inte ut dom. :superirriterad:

 

Som det nu är sticker hd:n ut ca 0,5 cm och jag får inte tillräckligt grepp för att dra ut den. (och den sitter hårt fast)

 

Jag behöver något slags verktyg för att lyckas. Jag tror att jag behöver ett verktyg som ser ungefär som en kratta. Den får max vara 10 cm bred och skaftet måste minst vara 20 cm långt. Krattans "tänder" ska vara ungefär 0,5- 1,0 cm höga. (Se bild 2)

 

 

Jag tror att jag kan få in krattan mellan diskarna och hoppas ett det finns lite utrymme bakom disken, så att jag kan dra ut den. (Se bild 1)

 

 

ps. Man kan förstås tänka sig fler varianter av verktyg som fungerar, men jag tror att principen måste vara att man fäster i hd:ns bakkant och drar. Kanske (kommer jag just på) två stycken kraftiga spikar med stora huvuden?

 

edit: bilderna kom i fel ordning...

post-1012-1219158403_thumb.jpg

post-1012-1219158419.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en bit tunnplåt (1 mm) som du bockar i ena änden?

 

Jag tänkte på det också... men jag är rädd att plåten bockas tillbaka när jag drar. HD:n har verkligen fastnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte nån skruv någonstans? Eller dold låsbygel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte nån skruv någonstans? Eller dold låsbygel..

 

Nej... jag vet eftersom jag har satt fast den själv. Diskaran är bara inskjutna...

 

Den bifogade bilden visar hur facken ser ut. (Men jag har hårddiskar i bägge facken)

post-1012-1219159829.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5:a är en processor. Har du iMac G5, PowerMac G5 eller XServe G5?

 

EDIT: Jag ser att du postat en bild på en PowerMac G5.

 

Har du satt en skruvmejsel på VAR SIDA om hårddisken och lossat på BÅDA hakarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

boevil har en Powermac G5. Vi har försökt problemlösa den i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verktyg för att lägga klickgolv, 25 cm lång kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G5:a är en processor. Har du iMac G5, PowerMac G5 eller XServe G5?

 

EDIT: Jag ser att du postat en bild på en PowerMac G5.

 

Har du satt en skruvmejsel på VAR SIDA om hårddisken och lossat på BÅDA hakarna?

 

Jo jag har försökt med mejslar... men det är väldigt trångt man har ju bara två händer..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppengrej ! en så'n ska jag införskaffa ... tack !

 

Underbart hur mycket hjälp man kan få här :geros:

 

Finns på Ikea också...

 

jag har flera stycken liggandes, men jag undrar om det verktyget inte är lite "för" grovt..

Grov spik som du skrev, 8 tums har bra skalle...hör i järnhandeln

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns på Ikea också...

 

jag har flera stycken liggandes, men jag undrar om det verktyget inte är lite "för" grovt..

Grov spik som du skrev, 8 tums har bra skalle...hör i järnhandeln

 

Glädjeförstörare ... :citation:

 

 

Men du kan ha rätt... jag vet inte hur mycket plats det finns bakom disken (går inte att se). Och utrymmet mellan diskarna är knappt 1 cm. Dvs "böjen" får inte var högre ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina "verktyg" är lite olika, men bygger drygt 14 mm, dvs stålet är 4 mm och invändigt c.a 10 mm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i helgen skiftat hårddiskar i min PM G5. Det jag märkte var att om de inte dras ut rakt fastnar dom stenhårt. Det sitter en låsbygel till höger men det vet du nog redan. Om du inte är rädd om disken kan du väl ta en polygrip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i helgen skiftat hårddiskar i min PM G5. Det jag märkte var att om de inte dras ut rakt fastnar dom stenhårt. Det sitter en låsbygel till höger men det vet du nog redan. Om du inte är rädd om disken kan du väl ta en polygrip.

 

Jo det är precis vad jag är, rädd om hårddisken... det verkar som om det är datorn som jag kan undvara. (eftersom den är trasig)

 

Jag känner till låsbyglarna, men det är ju väldigt svårt att peta ut bägge samtidigt som man drar.. och den övre hårddisken glider så snällt ut. (Det är bara det att den inte går att ta bort helt utan att den undre är borttagen:( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina "verktyg" är lite olika, men bygger drygt 14 mm, dvs stålet är 4 mm och invändigt c.a 10 mm..

 

Ja 14 mm är definitivt för mycket, det är mindre än 1 cm mellan hårdiskarna, skulle tro ca 8 mm (för att inte riskera att kretskortet skadas)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är precis vad jag är, rädd om hårddisken... det verkar som om det är datorn som jag kan undvara. (eftersom den är trasig)

 

Jag känner till låsbyglarna, men det är ju väldigt svårt att peta ut bägge samtidigt som man drar.. och den övre hårddisken glider så snällt ut. (Det är bara det att den inte går att ta bort helt utan att den undre är borttagen:( )

 

Jag menade låsbygeln som sitter till höger om hårddiskarna, en till varje. Kan vara svår att se, grå plast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade låsbygeln som sitter till höger om hårddiskarna, en till varje. Kan vara svår att se, grå plast.

Jaha... du menar dom ... jodå dom har jag vridit bort.

 

(Jag trodde du menade de där sviktande grejorna (latches) som sitter i banan )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du med en typ en polygrip i (vardera) hörnet så är det bara metall där. Det kan ju bli fula märken förstås. Sedan så ser det ut som det är en liten hålighet i vardera hörnet ovanför kretskortet, men dåbehöver typ någon liten vinkelskruvmejsel eller något med en 90 graders böj på. Det är nog lite pilligt för fördjupningen uppåt är bara några få millimeter. Kanske lite silkonsprej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst... se bifogad bild.

 

ps. Man måste vara lite försiktig, det sitter några sladdar i bakkant (bakom hårddiskarna). Jag tror att det första förslaget som jag fick av "Peth" (1 mm tunnplåt) hade fungerat utmärkt och hade varit säkrare. (Men också lite bökigare att tillverka)

post-1012-1219350353.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...