Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta filer mellan olika användare


hwestfeldt

Rekommendera Poster

Hej,

hur ska jag göra för att kunna flyta filer mellan en användare till en annan användare. Jag lyckas inte ens göra detta när jag går in som administratör. Jag skulle även vilja kunna dela vissa mappar mellan datorns olika användre.

 

En annan fråga är hur nyckelhanteraren fungerar, jag har sökt på forumet men inte funnit någon träff.

 

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör du för version av Mac OS X? Tiger eller Leopard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
hur ska jag göra för att kunna flyta filer mellan en användare till en annan användare. Jag lyckas inte ens göra detta när jag går in som administratör. Jag skulle även vilja kunna dela vissa mappar mellan datorns olika användre.

 

De andra användarna använder väl inte filevault? Men även om de inte gör det kan har du inte rättigheter att öppna deras mappar.

 

Det enklaste är att du tankar ner programmet Pseudo. Öppna programmet, gå under menyn File och välj Launch.

 

Välj Finder, som finns här: /System/Library/CoreServices/Finder.

 

Då kommer du agera root-användare och kan göra vad du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

hur ska jag göra för att kunna flyta filer mellan en användare till en annan användare. Jag lyckas inte ens göra detta när jag går in som administratör. Jag skulle även vilja kunna dela vissa mappar mellan datorns olika användre.

 

En annan fråga är hur nyckelhanteraren fungerar, jag har sökt på forumet men inte funnit någon träff.

 

Henrik

Den brutala metoden är att använda ett USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man inte bara använda mappen Delat, som ligger inuti Användar-mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man inte bara använda mappen Delat, som ligger inuti Användar-mappen?

Javisst, brevlådemappen fungerar jätte fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde såhär:

Loggade in mig som administratör (vilket jag inte är i normala fall).

 

Öppnar min hemmapp.

 

Öppnar användare B:s hemmapp

 

Drar över en fil till "andra sidan" och får samtidigt frågan vem som är administratör samt lösen.

 

Matar in rätt och boom filen är på andra kontot.

 

Superenkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det inte bara att släppa filen över ens egen användarmapp alltså bara på hårddisken. eller skapa en egen mappp där. det har jag gjort i bland när ajg vill dela på filerna mellan konton och för mig har det funkat. men det kan ju hända att om man har väldigt begränsade kontorättigheter så kanske man inte kan använda sig av det men för vanliga konton har det funkat för mig.

och självklart har det funkat med delat mapparna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lösningar som kan vara smidigare, men hur man ska göra beror ju på om han kör Tiger eller Leopard, samt vilka behoven är.

 

Är det en förälder som vill ha lite koll på sina barns filer, eller är det en arbetskollega han vill dela filer med?

Jag kan inte ge en generell lösning som passar för alla behov, och därav ställer jag alltid motfrågor, för att få veta mer om förutsättningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...