Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk vid musikproduktion


andreasc

Rekommendera Poster

Jag köpte för ungefär ett halvår sedan en extern hårddisk till min MacBook, en WD MyBook Home Edition 500GB (tror jag den heter). Fungerar alldeles utmärkt, men jag tycker det är rätt jobbigt att behöva ha den inkopplad för att komma åt min musik och mina bilder. Dessutom brusar den betydligt mer än vad jag trodde att en extern hårddisk skulle göra.

 

Nu har jag köpt ett externt ljudkort till datorn för att på allvar kunna spela in musik (MIDI och audio) via Logic. Har dessutom köpt 4GB minne. Då ljudkortet kör via FireWire innebär detta att den måste använda den FW-port som den externa hårddisken vanligtvis använder. Det är dock inget större problem, då man kan seriekoppla den externa hårddisken från ljudkortet.

Jag funderade dock på att ändå uppgradera min interna hårddisk (80GB) till 320GB för att på så sätt slippa "krånglet" med att koppla in min externa hårddisk varje gång jag vill lyssna på eller spela in musik.

 

En försäljare i en musikaffär påstod dock att en av grundreglerna för inspelning på datorn är att aldrig spela in till samma hårddisk som programmet körs på, varför han säger att det är bättre att spela in direkt till FW-hårddisken än till den interna.

 

Är det någon som vet om detta verkligen stämmer? Gäller det oavsett om jag köper en intern hårddisk med 5400 eller 7200 varv per minut?

 

Dessutom skulle jag gärna vilja veta om det är värt de extra 700 kronorna på en med 7200 rpm än en med 5400 rpm.

 

Seagate Momentus 5400.5 (cirka 900:-)

Seagate Momentus 7200.3 (cirka 1600:-)

 

Stort tack!

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inget om musikinspelning men en liten reflektion, du har en laptop och du tycker det är jobbigt att koppla in den externa hårddisken vilket antyder att du tar med dig laptopen då och då för annars kunde ju den externa va ständigt inkopplad, då när man vet att hårddiskar är lite känsliga att bära omkring med så om jag spelade in musik som jag tycker är ovärderlig skulle jag nog lita mer på att ha musiken på en extern hårddisk som står still skyddad på bordet än att ha det i den bärbara, som dessutom kan tappas eller bli stulen. En liten reflektion bara.

Om du tycker den låter för mycket ställ den på en musmatta el nåt som inte vidarförmedlar ljudet och i värsta fall ställ in den i en ljuddämpande låda.

Sen är det tekniska inte min bag heller men jag tror att 7200-skivorna låter lite mer, men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom skulle jag gärna vilja veta om det är värt de extra 700 kronorna på en med 7200 rpm än en med 5400 rpm.

 

Seagate Momentus 5400.5 (cirka 900:-)

Seagate Momentus 7200.3 (cirka 1600:-)

 

Stort tack!

 

/Andreas

 

Ja det är värt. Det är ruskigt stor skillnad på dom hårddiskarna när det gäller prestanda.

 

5400RPM är inte rekommenderat som ren läs/skriv disk, då kommer den att få tugga för mkt. Som vanlig systemdisk går det utmärkt, men lägg då över arbetet på en disk som inte har samma fördröjning(oftast en snabb extern).

 

Om du ska välja mellan en 5400RPM och en 7200RPM som interndisk är det inget snack. Ärligt talat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inget om musikinspelning men en liten reflektion, du har en laptop och du tycker det är jobbigt att koppla in den externa hårddisken vilket antyder att du tar med dig laptopen då och då för annars kunde ju den externa va ständigt inkopplad, då när man vet att hårddiskar är lite känsliga att bära omkring med så om jag spelade in musik som jag tycker är ovärderlig skulle jag nog lita mer på att ha musiken på en extern hårddisk som står still skyddad på bordet än att ha det i den bärbara, som dessutom kan tappas eller bli stulen. En liten reflektion bara.

Om du tycker den låter för mycket ställ den på en musmatta el nåt som inte vidarförmedlar ljudet och i värsta fall ställ in den i en ljuddämpande låda.

Sen är det tekniska inte min bag heller men jag tror att 7200-skivorna låter lite mer, men jag kan ha fel.

 

Du har alldeles rätt, men nu menade jag inte att jag helt skulle sluta använda min externa. Jag kommer fortfarande använda den som backup-disk, exempelvis via Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är värt. Det är ruskigt stor skillnad på dom hårddiskarna när det gäller prestanda.

 

5400RPM är inte rekommenderat som ren läs/skriv disk, då kommer den att få tugga för mkt. Som vanlig systemdisk går det utmärkt, men lägg då över arbetet på en disk som inte har samma fördröjning(oftast en snabb extern).

 

Om du ska välja mellan en 5400RPM och en 7200RPM som interndisk är det inget snack. Ärligt talat.

 

Ok, man tackar för det glasklara svaret! Tror jag satsar på 7200 rpm då. Såvitt jag har förstått det från tidigare trådar angående just interna hårddiskar så är Seagate ett bra val också, stämmer det? Har dessutom fått fina recensioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo som andra säger, 7200 varv är i princip ett måste när man spelar in till hårddisken.

 

Själv har jag stoppat in en sån här. Är mycket nöjd med Seagate.

 

Men inte i en MacBook va? =) För såvitt jag kan se så är den för stor... även om priset var betydligt mer överkomligt än för Momentus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den får inte plats i din Macbook. Det är momentus som gäller för dig i det fallet. Det kostar alltid mer att få en hårddisk bantad storleksmässigt, speciellt för en 7200rpm'are att rymmas i en laptop.

 

Seagate gör bra hårddiskar som svar på din tidigare fråga :) Satsa på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så många gamla sanningar om inspelning på intern disk som inte riktigt gäller längre. Hade du tänkt dig spela in 50-60 audiospår så räcker självklart inte den interna disken i en bärbar till, men 15 spår 44 kHz och 16 bitar spelade jag in på den interna disken på en iBook G3, och det var för 7 år sedan. Sedan dess har det hänt en hel del på hårddiskfronten. Även om du spelar in i högre upplösning så räcker en intern 5400-varvare till åtminstone 20-25 spår, och en intern 7200-varvare klarar ytterligare 5-10 spår och det klarar de flesta sig långt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte i en MacBook va? =) För såvitt jag kan se så är den för stor... även om priset var betydligt mer överkomligt än för Momentus.

Nej inte det, jag har en macpro. Det var väl mest att jag också gillar Seagate jag ville säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns så många gamla sanningar om inspelning på intern disk som inte riktigt gäller längre. Hade du tänkt dig spela in 50-60 audiospår så räcker självklart inte den interna disken i en bärbar till, men 15 spår 44 kHz och 16 bitar spelade jag in på den interna disken på en iBook G3, och det var för 7 år sedan. Sedan dess har det hänt en hel del på hårddiskfronten. Även om du spelar in i högre upplösning så räcker en intern 5400-varvare till åtminstone 20-25 spår, och en intern 7200-varvare klarar ytterligare 5-10 spår och det klarar de flesta sig långt på.

 

Ok, tack! Ja, jag är på inget sett något proffs, utan det handlar mest om amatörinspelningar och -produktioner. Då kan jag köra på den nya interna och ha den externa hårddisken till just det jag vill ha den till: backup och lagring.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra!

 

jag skulle vilja låna tråden lite, såg de hade på elgiganten billiga Western Digital och Maxtor, om man nu inte har lust att beställa Seagate på nätet utan vill köpa nåt billigt vilket märke är bäst idag av dom tror ni? Har för mig att Maxtor sög för några år sen (kraschade) men hur är det idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar min nya Western Digital Studio Edition, man hör den om man har örat intill men inte om man är en bit ifrån, tror Macbookens inbyggda fläkt kommer bli ett mkt större problem vid inspelning eftersom den tenderar att varva upp ordentligt när man belastar processorn hårt... Men om just din externa disk låter för mkt så kanske du kan lägga den i en skrivbordslåda eller nåt?

 

Och jo just det, om du har en Airport Extreme som router så kan du koppla in en USB-disk i den som du då kommer åt trådlöst från hela huset, då slipper du kablar och behöver inte ens ha disken i samma rum, men prestandan blir betydligt sämre än att ha en firewirekabel rakt in i macbooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du med din tråd menar musikproduktion eller om det är fel ordval.

 

Om du menar att du ska spela in egen musik, så måste du ha en extern HD kopplad till Macen.

Du kan inte producera musik utan en back-up.

Det vore som att köra Rally utan säkerhetsbälte.

 

Sen ang. hastighet på HD.

Vi spelat in mitt nya album på en G4 som är ca. 6 år gammal, med en 5200RPM HD.

Det är en professionell produktion och inte har det varit något problem alls.

Vissa låtar har 20 - 30 spår.

Anledningen är att kompisen som äger studion har massa av pluggar, som inte är kompatibla med Intel processorn,

och kunde inte uppdatera allt innan skivan skulle vara klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...