Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Censurerade inlägg utan kommentar

bjornstrom

Recommended Posts

Jag önskar att moderatorer som censurerar inlägg skickar ett personligt meddelande eller kommenterar i tråden med hänvisning till forumreglerna. Det räcker med ett pm som säger "ditt inlägg xxxx bryter mot forumreglerna xxxx och därför är det borttaget".

Idag känns det som att moderatorer agerar efter egen agenda och ändrar/raderar hejvilt utan att det finns någon uppföljning "uppifrån". Jag är aktiv på ett tiotal diskussionsforum dagligen och har rätt mycket erfarenhet av moderation och hur viktigt det är att det sköts ordentligt. Därför har jag också lite frågor i all välmening - utan feedback är det svårt att motivera förändringar!

Några frågor till forumledningen på forum.macworld.se:

- Skulle ni kunna börja skicka ett PM eller e-mail som förklarar varför ett inlägg blivit modererat eller raderat?

- Skulle ni kunna skriva en kommentar i tråden så att man ser att inlägg blivit ändrade eller raderade?

- Finns det en moderatorlogg? (där en admin kan se vem som modererat vad och varför)

- Sparas redigerade/raderade inlägg? (med versionshistorik så man kan av-radera inlägg)

- Går det att överklaga moderatorns beslut - i så fall till vem och hur gör jag?

- Har moderatorerna skrivit på ett användaravtal med den som driver forumet eller får dom en titel och kan moderera lite efter bästa förmåga på fritiden? Med andra ord - delar moderatorerna det juridiska ansvar som utgivaren gör?

- Det hade känts trevligt om vi visste namnen (istället för alias) på moderatorer så man vet vem man har att göra med.

Jag upptäckte följande under punkt 12 i forumreglerna:

Om MacWorld.se:s redaktion eller medarbetare redigerar, raderar eller flyttar ett meddelande, har den postande medlemmen rätt att på förfrågan få veta varför detta gjorts.

En klar förbättring hade varit att ändra texten till:

Om MacWorld.se:s redaktion eller medarbetare redigerar, raderar eller flyttar ett meddelande, meddelar vi den postande medlemmen om varför detta gjorts.

Av en slump upptäckte jag detta:

Du tillåter genom godkännandet av dessa regler att IDG AB får lagra och återpublicera hela eller delar av inlägg postade av dig, utan vidare ersättning.

- Innebär det att upphovsrätten för texter och bilder på forumet automatiskt överförs till IDG AB som får återpublicera det utan min vetskap och utan ersättning?

Det tar jag på mig, jag ber om ursäkt för att jag inte omgående meddelade dig att jag gömt undan ditt iblägg i tråden om lagring. Det kom in en anmälan mot dig om att du bedriver otillbörlig reklam för ditt forum.

Jag läste inlägget och var lite tveksam, men jag gömmer det så får vi höra vad Andreas anser.

Alternativt att någon av oss andra moderatorer hade en annan uppfattning.

Tidpunkten var tidig morgon (06.56) och jag fortsatte snabbt att läsa igenom fler inlägg, radera en del annat spam (inte från dig utan "grov" sådan. Och glömde helt enkelt bort det för jag gick och lade mig en stund igen, för jag hade en dag framför mig med mycket annat utanför forumvärlden (var inte här lmycket igår).

Tyvärr så har vare sig Andreas eller någon av de andra moderatorerna reagerat under hela gårdagen

Och jag var kort inne här runt midnatt, och hade inte en tanke på vad gömt undan på morgonen.

Det är inte alla gånger vi meddelar någon om vi raderar eller gömmer inlägg, och det är när det är uppenbara grovheter eller påhopp, för vi anser att den som gjort inlägget borde fatta det själv varför vi cencurerat hans inlägg.

Ditt inlägg var inte av den arten, och borde givetvis blivit underrättat. Jag beklagar.

Nu vet jag inte om admin Andreas läser alla PM och anmälningar, så jag skickar honom ett mail, så får han ta ställning huruvida mitt beslut var förhastat eller inte.

Givetvis borde du ändå ha underrättats om att det var gömt i avvaktan på Andreas beslut.

Så ligger det till.

katzenklavier
Av en slump upptäckte jag detta:

Du tillåter genom godkännandet av dessa regler att IDG AB får lagra och återpublicera hela eller delar av inlägg postade av dig, utan vidare ersättning.

- Innebär det att upphovsrätten för texter och bilder på forumet automatiskt överförs till IDG AB som får återpublicera det utan min vetskap och utan ersättning?

Bara text det gäller

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...