Jump to content
Just nu i M3-nätverket

BootCamp

Jpson67

Recommended Posts

Nån som har erfarenhet av att installa BootCamp på en mac? Vill gärna veta om det är svårt och hur ni upplever det osv.

Mvh Jimmy nyliggen Mac ägare

Nån som har erfarenhet av att installa BootCamp på en mac? Vill gärna veta om det är svårt och hur ni upplever det osv.

Mvh Jimmy nyliggen Mac ägare

Enkelt, men var vaksam så att du inte formaterar MacOS-partitionen, lätt hänt om man inte är vaken den dan.

Sen gäller det ju att tänka igenom hur stor partition du skall tilldela det andra OSet och vilket format, NTFS eller FAT32.

Går det att installera t.ex XP/vista på en extern disk och köra på iMac med BootCamp?

Går det att installera t.ex XP/vista på en extern disk och köra på iMac med BootCamp?

Undrar samma sak

gorancarlsen

Nej, Windows kommer att installeras på den interna hårddisken. Ja, det går att köra Win på iMac om den har en Intel-processor.

gorancarlsen

BootCamp - Windows

Till er alla som tänker installera Win på mac vill jag ge några starka råd.

- Skriv ut och läs noga igenom guiden i Bootcamp. Du får uppmaning vid uppstart av bootcamp

- Tänk igenom innan hur stor partitionen för win ska vara

- Vid installation av XP är det väldigt lätt att välja fel partition (del av hårddisk). Risken är att man väljer att installera WinXp på samma partition som Mac OS X ligger på. Gör man detta fel är OS X borta och man har hux flux en Pc med bara Windows.

Jag tänker inte installera XP/vista på min iMac. Men jag tänkte bara att det hade varit smidigt om det hade gått att installera den på en extern disk.

Vill inte smitta min fina iMac med nått från Microsoft!! :sick:

Hoppar in här med en dum fråga, har en "gammal" bärbar fujitsu siemens hem-pc med den följde det med xp- home med sp2 på skivan..kan jag använda den att lägga in windows på macen (för att spela swat2) eller måste jag springa ut och köpa en xp för 2500:- på dustin?

Hoppar in här med en dum fråga, har en "gammal" bärbar fujitsu siemens hem-pc med den följde det med xp- home med sp2 på skivan..kan jag använda den att lägga in windows på macen (för att spela swat2) eller måste jag springa ut och köpa en xp för 2500:- på dustin?

Förmodligen är det en skiva knuten till fujitsu siemens-datorer, brukar vara så.

Men du kan ju alltid prova.

aha så skivan förusätter att den ska installera på en fujitsu.. ja det verkar väl logiskt... men är det inte svårt att gå tillbaks om jag nu ändrar partitionen för att sedan upptäcka att nä det går inte att knöka in windows..?

BootCamp - Windows

Till er alla som tänker installera Win på mac vill jag ge några starka råd.

- Skriv ut och läs noga igenom guiden i Bootcamp. Du får uppmaning vid uppstart av bootcamp

- Tänk igenom innan hur stor partitionen för win ska vara

- Vid installation av XP är det väldigt lätt att välja fel partition (del av hårddisk). Risken är att man väljer att installera WinXp på samma partition som Mac OS X ligger på. Gör man detta fel är OS X borta och man har hux flux en Pc med bara Windows.

Men ifall man råkar installera win på OS X partitionen kan man väll alltid få tillbaka OS X genom att installera om det med skivan. Eller har jag fel?

Men ifall man råkar installera win på OS X partitionen kan man väll alltid få tillbaka OS X genom att installera om det med skivan. Eller har jag fel?

Jadå, men då behöver du ju formatera om hårddisken och allt som finns på den går förlorat.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...