Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inställning av extern server till iCal


garretblake

Rekommendera Poster

:fundersam:

 

Håller på att upptäcka att iCal inte är alls så dumt - t.o.m jag kan dra nytta av det.

 

Fast jag har hängt upp mig på ett par saker som jag måste få svar på innan jag kan gå vidare.

 

• Vad är en Web DAV server?

 

• Hur ställer man in ett Cal DAV- konto i iCal?

 

• I vilka situationer behöver man de här? Ge gärna några praktiska exempel.( Var vänlig förklara simpelt och pedagogiskt.

Jag är inte en fena på det här. Jag lovar!!!)

 

• Har mobileme och iDisk numera slagit ihop sig?

 

Hoppas någon kan svara.

Tack på förhand..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:fundersam:

 

Håller på att upptäcka att iCal inte är alls så dumt - t.o.m jag kan dra nytta av det.

 

Fast jag har hängt upp mig på ett par saker som jag måste få svar på innan jag kan gå vidare.

 

• Vad är en Web DAV server?

 

• Hur ställer man in ett Cal DAV- konto i iCal?

 

• I vilka situationer behöver man de här? Ge gärna några praktiska exempel.( Var vänlig förklara simpelt och pedagogiskt.

Jag är inte en fena på det här. Jag lovar!!!)

 

• Har mobileme och iDisk numera slagit ihop sig?

 

Hoppas någon kan svara.

Tack på förhand..

WebDAV är en tilläggsfunktion till HTTP, som innebär att man kan ladda upp filer till en server via HTTP-protokollet. Innan WebDAV användes HTTP bara för att hämta websidor till en webläsare. iDisk använder WebDAV för att spara och hämta filer.

Apache som är den webserver som finns i Mac OS X kan hantera WebDAV också. Inställningarna för om man vill använda WebDAV eller inte görs i inställningsfilen för Apache-servern.

 

CalDAV är en standard för att hantera kalender-data via WebDAV, för att flera ska kunna dela kalenderdata via en server.

 

iDisk var en del av .Mac, som i sin tur numera har blvit MobileMe, så iDisk är alltså en del av MobileMe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Intressant.

 

Innebär detta att jag kan publicera iCal via min hemsida som jag har på bredbandsbolaget eller?

 

/ Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant.

 

Innebär detta att jag kan publicera iCal via min hemsida som jag har på bredbandsbolaget eller?

 

/ Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...