Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lösenord för att öppna speciella program?


Trew

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om man det finns något sätt att ställa in så att datorn kräver lösenord för att öppna speciella program/filer. Kom att tänka på det när jag installerade bento, och jag lagrar, ehrm, känslig information ;) Är det någon som vet hur jag kan göra?

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Skivverktyg och skapa en krypterad skivavbild, och lägg dina mappar och dokument i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju lägga dem i din användarmapp och låta de andra som använder din Mac logga in som andra användare. Då kan de inte komma åt dina filer. Eller det kanske inte är det du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Skivverktyg och skapa en krypterad skivavbild, och lägg dina mappar och dokument i den.

Jo, fast nu är det ju ett helt program, och det måste ju vara installerat på disken "hårddisk"? Samma sak med filerna; Bento skapar mappen Bento (som innehåller bento.db) i mappen Application support i Users>[jag]>Library. Jag kan ju inte flytta på den, för då hittar den ju inte informationen. Fast vid närmare eftertanke var det ett bra tips ändå, tack så mycket!

 

Du kan ju lägga dem i din användarmapp och låta de andra som använder din Mac logga in som andra användare. Då kan de inte komma åt dina filer. Eller det kanske inte är det du menar?

Nä (se svar ovan), inte riktigt. Det finns bara en användare på datorn, och den vill jag att andra ska kunna använda, det är bara tidigare nämnda program/filer som jag vill att andra inte ska kunna öppna.

 

 

Borde det inte finnas något program som kan fixa det?

 

 

 

Tack ändå, Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga en skivavbild i din Programmmapp om du vill, inget som hindrar vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga en skivavbild i din Programmmapp om du vill, inget som hindrar vad jag vet.

 

Tack, provar det nu!

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar inte. Den begär inte lösenord när jag öppnar .dmg-filen, fast jag har ställt in den på 128-bit AES-kryptering. Varför vill den inte?

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bento skapar mappen Bento (som innehåller bento.db) i mappen Application support i Users>[jag]>Library.

Ja, den skapar filer i DIN hemmapp, vilket innebär att den bara kommer åt de filerna när du är inlogad på DITT konto. Om en annan användare loggar in på ett annat användarkonto så skapas en ny sådan fil i den personens hemmapp, som du inte kommer åt. Det är ju så det ska vara i ett fleranvändarsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du missat något, gör en ny fil i så fall, (för trött för att vägleda dig just nu)

Du vet väl att det är den vita imagefilen som du sedan ska mata ut, och ha kvar din xxxx.dmg

 

MacHjälp i Skivverktyg hjälper dig nog annars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den skapar filer i DIN hemmapp, vilket innebär att den bara kommer åt de filerna när du är inlogad på DITT konto. Om en annan användare loggar in på ett annat användarkonto så skapas en ny sådan fil i den personens hemmapp, som du inte kommer åt. Det är ju så det ska vara i ett fleranvändarsystem.

Jo, men det är ju ett en-användarsystem ;) Jag vill att andra tillfälligt ska kunna komma åt allt under min användare utom just Bento.

 

Då har du missat något, gör en ny fil i så fall, (för trött för att vägleda dig just nu)

Du vet väl att det är den vita imagefilen som du sedan ska mata ut, och ha kvar din xxxx.dmg

 

MacHjälp i Skivverktyg hjälper dig nog annars

 

Jo, jag vet, (har gjort tre ;)) och jag vet, men hjälpsidorna hjälpte föga ;) Men det löser sig väl vad det lider... :)

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju ett en-användarsystem ;) Jag vill att andra tillfälligt ska kunna komma åt allt under min användare utom just Bento.

Mac OS X är ett fleranvändarsystem. Sedan att du väljer att ha bara ett enda användakonto på datorn är en annan sak.

Meningen med ett fleranvändarsystem är annars att man skapar flera användarkonton. En för administratören, och ett vanligt användarkonto för varje användare. Du kan skapa ett gästkonto på din dator, som dina polare kan använda, så har du ditt konto för dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X är ett fleranvändarsystem. Sedan att du väljer att ha bara ett enda användakonto på datorn är en annan sak.

Meningen med ett fleranvändarsystem är annars att man skapar flera användarkonton. En för administratören, och ett vanligt användarkonto för varje användare. Du kan skapa ett gästkonto på din dator, som dina polare kan använda, så har du ditt konto för dig själv.

 

Jo, jag förstår vad du menar och har tänkt på det, men för det första är det omständligt och för det andra kan det hända att de som för tillfället pillar med datorn behöver administratörsrättigheter, men jag hindra dem just ifrån Bento. Men jag ska undersöka vidare det här med krypterade skivavbild.

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säkerheten för "känsliga" filer är ju nada med fleranvändarsystem, då man med installations-CD'n kan spoliera säkerheten och nollställa lösenorden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säkerheten för "känsliga" filer är ju nada med fleranvändarsystem, då man med installations-CD'n kan spoliera säkerheten och nollställa lösenorden?

 

Jo, fast det är ju i praktiken skitsamma, i det här sammanhanget, eftersom jag inte precis sitter med installations-CDn i datorn och det här bara gäller kortare stunder när jag inte kollar på datorn. Jag vill ju inte ha Fort Knox-klass på det hele.

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säkerheten för "känsliga" filer är ju nada med fleranvändarsystem, då man med installations-CD'n kan spoliera säkerheten och nollställa lösenorden?

Det går att lägga in lösenord på OpenFirmware/EFI, så att det inte går att boota datorn från DVD utan lösenord. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men säkerheten för "känsliga" filer är ju nada med fleranvändarsystem, då man med installations-CD'n kan spoliera säkerheten och nollställa lösenorden?

Nä!

Är man känslig så kan man ju köra med FileVault.

 

O(n)T:

Kan du inte flytta det känsliga i din hemmapp till en krypterad skivavbild och ersätta det med en länk/alias som pekar till skivavbilden? Är för trött för att testa själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag undrar om man det finns något sätt att ställa in så att datorn kräver lösenord för att öppna speciella program/filer. Kom att tänka på det när jag installerade bento, och jag lagrar, ehrm, känslig information ;) Är det någon som vet hur jag kan göra?

//Trew

Har inte Bento någon egenbehörighetsfunktion som Filemaker? Kan du inte ha lösenord på dina register?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en ny användare där du har all din känsliga information, sen loggar du bara in på det kontot när du skall använda ex just det programmet.

Du behöver då inte vara rädd att ge ut dina inloggningsuppgifter för ditt vanliga konto till dem som eventuellt behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä!

Är man känslig så kan man ju köra med FileVault.

 

O(n)T:

Kan du inte flytta det känsliga i din hemmapp till en krypterad skivavbild och ersätta det med en länk/alias som pekar till skivavbilden? Är för trött för att testa själv...

Fast det var ju att skapa en krypterad skivavbild som inte fungerade... Men jag ska kolla på det för det verkar ju vajsing...

 

Har inte Bento någon egenbehörighetsfunktion som Filemaker? Kan du inte ha lösenord på dina register?

Inte vad jag kan hitta...

 

Skapa en ny användare där du har all din känsliga information, sen loggar du bara in på det kontot när du skall använda ex just det programmet.

Du behöver då inte vara rädd att ge ut dina inloggningsuppgifter för ditt vanliga konto till dem som eventuellt behöver det.

Det KAN jag ju göra, fast det är ju också omständligt. Det kan ju vara så att jag arbetar med Bento parallellt med något annat program. Då blir det ju lite småkrångligt.

 

BTW; tack för alla tips, kag borde ju få något av dem att fungera. Det är bara jag som är kräsen och vill ha den smidagaste lösningen! ;)

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara Bento du jobbar i eller är det andra program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nuläget är det bara Bento (...men det hade varit praktiskt med en universell lösning ;))

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mest universella lösningen är som sagt att skapa ett till användarkonto, som dina vänner kan använda. I Systeminställningar -> Konton kan du dels skapa det andra kontot, och dels aktivera snabbt användarbyte. Det innebär att du inte behöver logga ut om en kompis ska köra en stund. Du växlar bara användare, och sedan kan du växla tillbaks till din användare igen. Det fungerar hur smidigt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mest universella lösningen är som sagt att skapa ett till användarkonto, som dina vänner kan använda. I Systeminställningar -> Konton kan du dels skapa det andra kontot, och dels aktivera snabbt användarbyte. Det innebär att du inte behöver logga ut om en kompis ska köra en stund. Du växlar bara användare, och sedan kan du växla tillbaks till din användare igen. Det fungerar hur smidigt som helst.

 

Ja, jag tror nästan att du har rätt. Men det har ändå kommt upp en hel del bra tips i den här tråden, tack för det!

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag Googlade på "how to protect macintosh files with password"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett sätt som jag använder, lägg alla hemliga Bento-filer i Brevlådemappen och lås den i visa info (klicka på ingen åtkomst). Då kommer man inte åt filerna utan att skriva lösenordet. :)

 

post-18112-1218921862_thumb.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...