Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man gömma mappar som systemet skapat utan risk?


lufsen

Rekommendera Poster

Kan man gömma mappar som systemet skapat utan risk?

 

Jag har fått några mappar i <mina dokument> och i <huset>. De är mappar som program skapar, ex office 2008 och Roxio. Det påminner mig om windows och jag ryser när jag tänker på hur <mina dokument> på min gamla pc blev nerlusad med en massa konstigt som jag inte hade lagt dit. Har nu ett begynnande liknande problem även på min kära imac.

 

Kan man gömma mapparna genom att sätta en punkt framför namnet utan att sabba till det?

Man ska ju inte byta namn på systemets mappar har jag förstått, men kan man gömma dem utan fara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man gömma mappar som systemet skapat utan risk?

 

Jag har fått några mappar i <mina dokument> och i <huset>. De är mappar som program skapar, ex office 2008 och Roxio. Det påminner mig om windows och jag ryser när jag tänker på hur <mina dokument> på min gamla pc blev nerlusad med en massa konstigt som jag inte hade lagt dit. Har nu ett begynnande liknande problem även på min kära imac.

 

Kan man gömma mapparna genom att sätta en punkt framför namnet utan att sabba till det?

Man ska ju inte byta namn på systemets mappar har jag förstått, men kan man gömma dem utan fara?

 

Nej, om du sätter en punktframför ändrar du namnet på mappen.

Det är möjligt du kanske kan dölja dom via attribut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade programmen fungerat som de ska så hade de mapparna hamnat i din biblioteksmapp (~/Library). Tyvärr har inte alla utvecklare förstått det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade programmen fungerat som de ska så hade de mapparna hamnat i din biblioteksmapp (~/Library). Tyvärr har inte alla utvecklare förstått det.

 

Nä, de gör kanske som de gör när de utvecklar program till windows...

Finns det inget annat sätt då? Det kan ju inte bara vara jag på forumet som retar sig på hur "omacigt" det är med stökiga mappar?

 

 

mappar.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen Roxio Converted Items lägger sig alltid i Dokument. Man kan gå in i Inställningar i Toast och välja en annan plats för mappen (som tydligen måste finnas), men det fungerar inte för mig. Toast hänger sig och nästa gång jag startar ligger RCI i Dokumentmappen igen.

 

Mappen Microsoft Användardata lägger sig också alltid i Dokument. Det är nog rätt att den ska ligga där: innehåller en del information om användaren och använder du Entourage så ligger hela maildatabasen där.

 

(AppleWorks skapar för övrigt också en Användarmapp i Dokument.)

 

Eftersom man inte kan få bort de här mapparna har jag istället dragit ner dem nedanför den synliga delen av Dokument-mappens fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...