Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Val av Router/Brandvägg för 100/100 anslutning


s3ns3

Rekommendera Poster

Kommer inom kort att få fiber & är ute efter en router/brandvägg som orkar med att skyffla all trafik.

Läst lite här & där om diverse routers & brandväggar, billiga som dyra. Men har inte kommit till något

beslut om vad ja ska köpa. Vad rekommenderar ni som sitter på en 100/100 anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter iofs inte på fiber än heller, men jag ska i alla fall köra med Apples egen AirPort Extreme. Den har gigabit på alla portar, och klarar alltså 100 Mbit/s mer än väl. Dessutom är det den enda som jag känner till, som klarar av IPv6. Det finns säkert fler nu, men inte som jag vet i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju stor skillnad på en router med gigaportar till att ha en router som verkligen klarar av att skyffla trafik med en throughput på minst 200 Mbit/s (upp+ner samtidigt).

Jag har ingen aning om vad airport klarar av men bäst att kolla upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AirPort Extreme har stöd för full duplex, vilket innebär att den kan skicka i full hastighet i båda riktningarna samtidigt. Billigare routrar har ibland bara stöd för halv duplex, och kan därför bara skicka i en riktning år gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte du är införstådd i vad jag menar med throughput. Själva porten i sig har som du säger full-duplex upp till 2000Mbit/s båda riktningarna samtidigt. Men routern/maskinen måste bearbeta paketen. Det är det som blir flaskhalsen och skiljer en bra från en sämre router. Det är oväsentligt vad det är för port om man inte samtidigt anger throughput. Billigare routrar har sämre hårdvara även om de oftast har full-duplex vilket gör att routingen tar längre tid och hastigheten inte blir vad porten i sig klarar av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant iofs. Jag har inga siffror på throughput i Apples basstation, men jag kan säga att den inte är dålig i alla fall. Jag har den gamla AirPort Extreme (UFO:t) som kör 802.11g, och med den maxar jag min internetlina utan problem. Jag har nu 20/3 Mbit/s, och får full hastighet. Apple gör bra bredbandsroutrar, och jag är säker på att det inte kommer att vara problem vid 100 Mbit/s i alla fall. Om du däremot inte får ända upp till 1000 Mbit/s i throughput är en annan sak. Det är väl inte så många som sitter med Gigabit-linor, så det blir ju lite svårt att testa i nuläget.

 

Alla routrar kommer ju att ha en viss fördröjning genom routern, beroende på att processorn i den ska inspektera paketen, och byta ut IP-adresser och så (NAT), men det är ju inget specifikt för AirPort Extreme. Det gör ju alla NAT-routrar.

 

Throughputen som du skriver om är ju mest beroende av processorn i routern, och jag har inga problem med den på min AirPort. Som sagt så märker jag inget av routern på mitt nätverk.

 

Dålig throughput finns det dock routrar som har, men det är ofta lågbudgetmodeller. Sedan har vi en del routrar som inte klarar av för mycket trafik, för att routing- eller NAT-tabellerna blir fulla, och måste därför startas om med jämna mellanum. Det är ett problem som jag aldrig haft med min AirPort Extreme, och då har det körts flera datorer samtidigt hemma hos mig

Det har varit 4-5 datorer uppkopplade på nätet samtidigt, med alla möjliga program igång samtidigt, som t.ex webläsare, olika chattprogram och torrentprogram. Jag ser dock fram emot att få fiber så småningom, och då kommer jag utan tvekan att köpa en ny AirPort Extreme, som bland annat har stöd för IPv6.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte slå till på med en dyrare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är ju 1000 :- & de kan ju behövas till nån annan kul pryl. Händer ju ibland att man rusar iväg & köper sig nått :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...