Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Två frågor ang Bootcamp och Leopard


noname93

Rekommendera Poster

Tja, jag har två frågor.

 

1. Jag har windows på en CD och jag vill bootcampa på min iMac så jag har både windows och Leopard. När jag stoppar in skivan och startar samtidigt som jag trycker ner alt. så kan jag välja om jag vill starta från skivan eller Leopard. Jag väljer Win skivan så kommer installationen fram. Alltså den blåa skärmen, precis likadan som när man sätter i skivan i en PC, ska det vara så? ska det inte vara typ att datorn frågar om jag jag vill dela hårddisken eller nåt (se bild)... Men iaf, jag forstätter och kommer till diskpartioneringen och ska välja hårdisk som jag vill partionera, har två väljer den inbyggda. Men det går inte. Jag tror man måste deleta partionering som fanns innan. Men då försvinner allt jag har på datan med eller?

Hoppas ni fattar.

 

2. sen så har jag Leopard på datorn och vill bränna till skiva så jag kan installera Leo på en annan data. Räcker det med att bara bränna ISO filen på CD:n? Jag gjorde så med Windows skivan och det funkade perfekt.

 

Ni kmr säkert inte fatta nåt men jag kan kanske förklara bättre om ni säger vad ni inte fattar.

 

tack på förhand.

post-29954-1218814585.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör fel...

 

Du ska börja med att starta bootcamp-assisteneten i Leopard (finns i verktygsprogramsmappen). Därifrån skriver du enkelt ut en instruktionsbok som visar alla steg i installationen, du får t.ex. första partionera hårddisken innan du stoppar i windows-skivan osv.

 

Vad menar du med att du har Leopard som iso? Vad jag vet säljs bara Leopard på skiva...

Operativsystemet finns förresten på de två gråa skivorna som följde med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör fel...

 

Du ska börja med att starta bootcamp-assisteneten i Leopard (finns i verktygsprogramsmappen). Därifrån skriver du enkelt ut en instruktionsbok som visar alla steg i installationen, du får t.ex. första partionera hårddisken innan du stoppar i windows-skivan osv.

 

Vad menar du med att du har Leopard som iso? Vad jag vet säljs bara Leopard på skiva...

Operativsystemet finns förresten på de två gråa skivorna som följde med datorn.

jaha men då tog jag fel, det kanske var nåt annat, men de gråa skivorna, hur många gånger kan man använda, alltså om jag vill installera på flera datorer, går det?

 

tack för hjälpen med bootcamp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

juste, och sen när jag inte vill ha windows längre, är det svårt att ta bort? och blir allt som vanlligt efter eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha men då tog jag fel, det kanske var nåt annat, men de gråa skivorna, hur många gånger kan man använda, alltså om jag vill installera på flera datorer, går det?

 

tack för hjälpen med bootcamp.

 

De grå skivorna kan går bara att använda på samma modell som de levererades med (t.ex. bara på Macbooks om du har en Macbook). En Leopard-skiva som funkar på alla typer av Macar (som klarar av Leopard alltså) kostar väl runt 1200.

 

 

juste, och sen när jag inte vill ha windows längre, är det svårt att ta bort? och blir allt som vanlligt efter eller?

 

Superenkelt, då startar du bara upp bootcamp-assistenten igen. Går på nån minut bara.

 

 

28 sidor! tur att man har laser!

 

Hehe, ja. Enklast är ju om man har nån annan mac som man kan dra upp manualen på och köra datorerna sida vid sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De grå skivorna kan går bara att använda på samma modell som de levererades med (t.ex. bara på Macbooks om du har en Macbook). En Leopard-skiva som funkar på alla typer av Macar (som klarar av Leopard alltså) kostar väl runt 1200.

Superenkelt, då startar du bara upp bootcamp-assistenten igen. Går på nån minut bara.

Hehe, ja. Enklast är ju om man har nån annan mac som man kan dra upp manualen på och köra datorerna sida vid sida.

Okej, men om jag har två precis likadana iMacar fast den ena har 1 GB i Ram och den andra 2 GB, skivan kommer väl inte känna igen eller?

såg nu att du skrev samma modell. men kan jag alltså använda min skiva på både min (i detta fall) syrras data, som är en iMac (precis som min) och sen, när jag vill installera om på min?

hoppas du fatta frågan

 

Tack för svaren. De hjälpte väldigt mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte, går inte att partionera! När jag försöker kommer denna bild upp (se bild nr 1)

 

 

Sen när jag ska radera går det inte då man inte kan trycka, det är grått...(se bild nr 2) :(

post-29954-1218828352.png

post-29954-1218828430.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men om jag har två precis likadana iMacar fast den ena har 1 GB i Ram och den andra 2 GB, skivan kommer väl inte känna igen eller?

såg nu att du skrev samma modell. men kan jag alltså använda min skiva på både min (i detta fall) syrras data, som är en iMac (precis som min) och sen, när jag vill installera om på min?

hoppas du fatta frågan

 

Jo, det ska väl gå bra, även om Apple inte riktigt tillåter det tror jag. Det är ju meningen att skivorna som kommer med datorn endast ska användas tillsammans med den datorn.

 

Jag fattar inte, går inte att partionera! När jag försöker kommer denna bild upp (se bild nr 1)

Sen när jag ska radera går det inte då man inte kan trycka, det är grått...(se bild nr 2) :(

 

Konstigt, sådär har det aldrig blivit för mig. Sökt runt lite?

Vilken storlek på partitionen valde du? Och hur mycket ledigt blev det kvar på MacOS-delen?

 

Edit: Såg att du delade lika, 64 GB.

Skumt. Vet faktiskt inte.

 

Men vad tänkte du göra i skivverktyg? Du kan ju inte radera partitionen som ditt OSX-operativ ligger på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att det finns filer som är öppna, och då kan de inte flyttas. Se till att du inte har en massa andra program och dokument öppna. För att vara riktigt säker kan du starta om, med skift-tangenten nedtryckt. Då startar du i felsäkert läge, dvs bara det nödvändigaste laddas in när datorn startas, och inga tredjepartsdrivrutiner med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det ska väl gå bra, även om Apple inte riktigt tillåter det tror jag. Det är ju meningen att skivorna som kommer med datorn endast ska användas tillsammans med den datorn.

Konstigt, sådär har det aldrig blivit för mig. Sökt runt lite?

Vilken storlek på partitionen valde du? Och hur mycket ledigt blev det kvar på MacOS-delen?

 

Edit: Såg att du delade lika, 64 GB.

Skumt. Vet faktiskt inte.

 

Men vad tänkte du göra i skivverktyg? Du kan ju inte radera partitionen som ditt OSX-operativ ligger på...

 

Eller hur, detta är lite konstig

 

Det kan vara så att det finns filer som är öppna, och då kan de inte flyttas. Se till att du inte har en massa andra program och dokument öppna. För att vara riktigt säker kan du starta om, med skift-tangenten nedtryckt. Då startar du i felsäkert läge, dvs bara det nödvändigaste laddas in när datorn startas, och inga tredjepartsdrivrutiner med mera.

Jag testar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går inte, dyker fortfarande upp samma ruta. ska nog söka på apples hemsida i support men om ni kanske har upplevt samma sak eller vet hur man fixar det, skriv här! tack :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går inte, dyker fortfarande upp samma ruta. ska nog söka på apples hemsida i support men om ni kanske har upplevt samma sak eller vet hur man fixar det, skriv här! tack :P

 

 

Jag hade samma problem förut. Det enda sättet jag hittade att lösa detta på var att flytta alla dokument till en extern disk, köra en arkivera/installera för att sedan starta om bootcamp direkt efter formateringen :whistling: .

 

Edit: Eller så testar du först med en mindre partition :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkar inte med 32 Gb, och jag behöver typ minst 32 i windows partionen. vad ska jag göra? hittade inget i supporten på apple.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det löser sig.

Klart man vill ha windows :D

precis, vad ska man annars göra med alla windows-spelen man har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda sättet jag hittade att lösa detta på var att flytta alla dokument till en extern disk, köra en arkivera/installera för att sedan starta om bootcamp direkt efter formateringen :whistling: .

Nu funkade det inte med mindre partionering. Jag har en extern hårddisk som jag använder till time-machine, jag undrar om det räcker. Alltså sen när jag installerat om min Leopard så kommer jag ställa in Time Machine och då vill jag återställa från tidigare kopior. Går det? eller kommer Time Machine, när jag ansluter hårddisken, radera allt som finns på den?. Alltså. Räcker det med Time Machin backup eller måste jag föra över allt till hårddisken på vanligt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkade det inte med mindre partionering. Jag har en extern hårddisk som jag använder till time-machine, jag undrar om det räcker. Alltså sen när jag installerat om min Leopard så kommer jag ställa in Time Machine och då vill jag återställa från tidigare kopior. Går det? eller kommer Time Machine, när jag ansluter hårddisken, radera allt som finns på den?. Alltså. Räcker det med Time Machin backup eller måste jag föra över allt till hårddisken på vanligt sätt?

 

 

Det har inte jag testat. Du kan ju alltid testa ;) Men jag gjorde så att jag startade efter en vanlig installation. Startade bootcamp. Sen kopierade jag alla mina dokument :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte jag testat. Du kan ju alltid testa ;) Men jag gjorde så att jag startade efter en vanlig installation. Startade bootcamp. Sen kopierade jag alla mina dokument :borstatanderna:

okej. ska göra det. btw, det går att föra över från time machine med flyttassistenten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, det funkade. Skriver från Windows XP just nu!

 

Kul att det funkade.

 

Vilken känsla det måste vara att skriva från ett så sofistikerat operativsystem :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows...landet av konstiga gula bubblor som dyker upp i högra hörnet efter nyinstallation :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det funkade.

 

Vilken känsla det måste vara att skriva från ett så sofistikerat operativsystem :D

du skulle bara veta!

 

Windows...landet av konstiga gula bubblor som dyker upp i högra hörnet efter nyinstallation :D

inte så farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...