Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple Support - behöver hjälp!


laurits

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte en värsting MacBook i december 2006 med extra minne och hårddisk. Sommaren 2007 fick den problem. Kernal-error dök upp och skärmen började flimra. I början hände det någon gång i veckan, sedan varje dag och på slutet direkt efter att äpplet dök upp på skärmen. Jag lämnade in den på MacForum i Göteborg som hävdade att det var ett mjukvarufel och fakturerade mig nästan 1000 SEK trots att garantin gällde. Innan hade jag skrivit på detta forum om felet och flera möjliga anledningar diskuterades.

 

Hur som helst. I våras kom felet tillbaka. Datorn låste sig då och då, skärmen flimrade och på slutet skedde det direkt efter att äpplet dykt upp. Jag lämnar in den på MacSupport i Malmö som säger att det är fel på logikkortet (ngt som även diskuterades här på forumet förra gången). De säger att det kostar mellan 6000-7000 SEK att få felet fixat.

 

Hur gör jag nu? Skall jag gå tillbaka till MacForum i Göteborg eller skall jag ringa AppleSupport och be dem hjälpa mig. Anser inte att det är normal förbrukning och förslitning att logikkortet strular. Har inte AppleCare och är inte beredd att betala nästan en tredjedel till på ursprungspriset för att få den att fungera normalt igen.

 

Snälla! Hjälp mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar sitta lite i samma båt, även om min Macbook är ännu nyare än din - inköpt den 2 maj 2007 och logik/moderkortet kollapsade den 18 juni i år. Jag har försökt förhandla med både Macoteket där jag köpte den, och Applesupporten, dock utan resultat eftersom garantin gått ut. Jag hade inte heller Apple care.

Min dator är kvar på verkstan och för flera dar sen skickade jag ett mail till dem och bad att om möjligt få veta orsaken till att moderkortet slutat fungera. Jag har ännu inte fått något svar.

Men jag tänker mer och mer att det måste varit något fel från början. Skärmen hade t ex flimrat då och då, ganska länge, och dumt nog lämnade jag inte in den genast, annars hade kanske ett fel kunnat upptäckas inom garantitiden.

Man känner sig ganska utlämnad i den här situationen. Många här menar ju att det är bara att acceptera att "shit happens" - medan jag tycker man kan förvänta sig att en så dyr produkt ska hålla mer än ett eller ett par år.

Skriv gärna och berätta hur det går för dig i fortsättningen. Intressant det du säger om Macforum. Min tanke var nämligen att köpa en ny dator där i stället, då jag föreställde mig att det skulle kännas tryggare att gå till en butik där man kan få en personlig kontakt (jag bor i Gbg-trakten). Men kanske är det inte så. Just nu känns det mest som rena rama lotteriet att handla en ny Mac. Man kan åka på en nit, och då står man där med sin tvättade hals.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kvar papper från första inlämningstillfället?

Där borde felbeskrivningen stå med. Om så är fallet så tycker jag att du ska pusha på det, att felet är det samma som det var tidigare och att MacForum i GBG inte fixade det då.

Tala om för dem att du ska höra av dig till konsumentverket, vilket du också skall göra om de inte hjälper dig på MacSupport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen!

 

Skall se vad jag kan göra. Känns inte alls roligt just nu. Betala så mycket pengar bara för att datorn skall fungera normalt igen. Oförtjänt är väl ordet som passar in bäst.

 

Det är ju betydligt billigare för Apple att ta hand om sina befintliga kunder än att försöka ragga en ny - att det inte förstår det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...