Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Finland kan få "lex Iphone""


Trew

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Vi får hoppas att det blir verklighet. För det skulle bara gynna konsumenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att det blir verklighet. För det skulle bara gynna konsumenterna.

Det första håller jag helt med om. Det andra är bara en förhoppning, tyvärr. De kan ju ta ut ännu mer hutlösa priser på obundna telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Apple måste få in pengar. Antingen blir telefonen dyrare än vanligt (men inte dyrare än vad abbonemanget kostar givetvis), eller så kommer inte iPhone till Finland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple måste få in pengar.
hehe.. och för det tas vilka metoder som helst...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
hehe.. och för det tas vilka metoder som helst...

 

Inte direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte direkt.
varför tar man då inte bort tvånget att binda sig?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple måste få in pengar. Antingen blir telefonen dyrare än vanligt (men inte dyrare än vad abbonemanget kostar givetvis), eller så kommer inte iPhone till Finland.

Vi har ju iPhone här redan men det är ganska nytt att binda sig en viss tid med ett abbonemang hos nåt företag tidigare köpta man telefonen upplåst klart.

Har aldrig låst mig till ett bolag i 12-24månader vill ju kunna byta hur jag vill fast jag ej har utnyttjat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
varför tar man då inte bort tvånget att binda sig?

 

iPhone är så kallat subventionerad av abbonemanget. Se till exempel på iPod touch, som är en slags "delmängd" av en iPhone. Men trots att den är en enklare konstruktion är den dyrare än en iPhone. Varför då detta?

 

Jo, Apple förväntar sig givetvis att få en stadig månadsinkomst från operatörerna för varje såld iPhone. Utan dem vill jag mena att iPhone i bästa fall drar jämnt; varken en nettovinst eller -förlust för Apples del.

 

När du skriver att de tar till vilka metoder som helst, låter det som om de är någon sorts maffiaorganisation. "Betala, annars får du ett par betongskor".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ju iPhone här redan men det är ganska nytt att binda sig en viss tid med ett abbonemang hos nåt företag tidigare köpta man telefonen upplåst klart.

Har aldrig låst mig till ett bolag i 12-24månader vill ju kunna byta hur jag vill fast jag ej har utnyttjat det.

 

Är det nytt att operatörer subventionerar telefoner och har bindningstider?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nytt att operatörer subventionerar telefoner och har bindningstider?

I Sverige har det funnits länge detta fenomen men i Finland har det dykt upp först nu på sista åren.

Tidigare var det att du får en DVD spelare, Gps. MP3 spelare om du tar abonemag hos oss men nu är det 1€ för telefonen och så skall du vara bunden till oss i 12-24månader och betala så och så mycket.

Och det sist nämda gillar jag ej utan jag vill kunna byta leverantör har gjort det ca 3-4 ggr på 8 år.

Tycker att det är störande att ej kunna använda nåt annat kort i min mobil. Är en del utomlands och hänt att jag har köpt betalkort för att kunna ringa billigare men det går ej om telefonen är låst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver att de tar till vilka metoder som helst, låter det som om de är någon sorts maffiaorganisation. "Betala, annars får du ett par betongskor".
Det blir väl indirekt så. eftersom man int ekan göra valet att köpa en utan att bilda upp sig. Fast maffia vet jag inte om jag vill kalla det.

 

Jag brukar inte köpa/iineha aktier i maffiaorganisationer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige har det funnits länge detta fenomen men i Finland har det dykt upp först nu på sista åren.

Tidigare var det att du får en DVD spelare, Gps. MP3 spelare om du tar abonemag hos oss men nu är det 1€ för telefonen och så skall du vara bunden till oss i 12-24månader och betala så och så mycket.

Och det sist nämda gillar jag ej utan jag vill kunna byta leverantör har gjort det ca 3-4 ggr på 8 år.

Tycker att det är störande att ej kunna använda nåt annat kort i min mobil. Är en del utomlands och hänt att jag har köpt betalkort för att kunna ringa billigare men det går ej om telefonen är låst...

 

Det framgick inte att det var Finland du menade.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon vill sälja något så löjligt som en telefon enbart i kombination med en viss operatör så låt gå. Det är knappast en rättighet att inneha en iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...