Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple struntar i konsumenten - och Konsumentköplagen


MrBister

Rekommendera Poster

Jag har använt Mac sedan 1987. Mina första inköp var en SE och en Laser Writer - gick på sammanlagt 65 000 kronor på den tiden.

Min senaste maskin, en MacBook, inköpt för två år och en månad sedan, har bara varit till bekymmer. I princip allt som kan bytas är bytt - skärm, logikkort, hårddisk etc.

Sedan något år tillbaka har batteriet bara fungerat i några minuter. Det har inte laddat ur utan bara slagit av sig, med nästan full laddning. Det har alltså inte heller varit möjligt att dra ur det och ladda om.

Eftersom jag funderade på att skaffa mig ett mobilt bredband började jag söka på batterier - och upptäckte då till min häpnad att Apple erkänt ett fel och bytte ut batterierna.

Inte mitt dock, skulle det visa sig. Datorn var nämligen för gammal!

Att batteriet varit lika uselt sedan ett år tillbaka spelade ingen roll.

När jag hänvisade till Konsumentköplagen blev tonfallet bistert och man påstod att jag i så fall skulle ta upp det med MacSupport, där jag köpt den.

Och visst kan jag det, men den snålhet och njugghet Apple visar mot sina trogna kunder känns inte särskilt lustig.

Ett exempel: när Volvo upptäcker ett fel på sina bilar går omedelbart brev ut till alla som köpt den modellen med besked om att de snarast ska in till verkstad för gratis reparation.

Apple, däremot, har uppenbarligen struntat i sina kunder, i varje fall de kunder som liksom jag nästan aldrig läser fackpress eller snokar runt på nätet efter senaste nytt.

Enda anledningen, som jag ser det, var att man medvetet ville ha så få byten som möjligt - det kostar ju pengar!

Nu tänker jag skaffa mig ett piratbatteri - har ingen som helst lust att betala Apples svinaktiga batteripriser, och jag skulle gärna sluta med Mac också efter 21 års äktenskap - om det fanns något alternativ.

Vilket det tyvärr inte gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag hänvisade till Konsumentköplagen blev tonfallet bistert och man påstod att jag i så fall skulle ta upp det med MacSupport, där jag köpt den.

Det är helt korrekt: Konsumentköplagen gäller mellan försäljningsstället och konsumenten, inte mellan leverantören och konsumenten.

 

Varför dröjde du ett helt år med trasigt batteri innan du gjort något? Konsumentköplagen säger att du ska anmäla fel utan dröjsmål, så du verkar till viss del satt dig själv i den taskiga sits du sitter i.

 

Batterier räknas mer eller mindre som förbrukningsvaror; de håller bara några hundra uppladdningar. Hur många laddningar har du gjort?

 

Du jämför med Volvo, men jämförelsen haltar. Volvo skickar brev till ägarna bara om felet medför livsfara. I annat fall får du felet åtgärdat när du ändå lämnar in bilen på service. Hur många gånger har du lämnat in datorn på service? Ingen gång? Nej, jag trodde väl det.

Att ett datorbatteri slutar fungerar är ju inte att jämföra med 1500kg bil som rusar fram i 110km/h precis.

Och hos bilregistret finns ju namn och adress till alla bilägare, men något sådant finns ju (dessbättre) inte för datorägare.

 

Du har haft otur, javisst, och det är beklagligt. Men jag tycker faktiskt inte att Apple är skyldig till en obegränsad garanti på sina batterier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha missat poängen - Apple har släppt ut ett batteri som de själva erkänner är undermåligt och vägrar sedan ta ansvar om man inte tvingas till det.

Poäng två är att batteriet fortfarande är till 80 procent friskt enligt istat - det är själva funktionen det är fel på.

Visst, jag får skylla mig själv - men jag är föga imponerad av Apples kundvänlighet.

Ditt svar låter närmast som skrivet av deras kundtjänst för övrigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt svar låter närmast som skrivet av deras kundtjänst för övrigt...

Det kommer du förmodligen att tycka om alla svar som inte håller med dig till punkt och pricka.

 

Med Apple har jag inga relationer utom som användare av deras produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju glädjande att du är nöjd med informationen från Apple. Jag är det inte.

Det är jag inte alltid.

Vad hade du förväntat dig? Det finns ju inget adressregister över Macägare, så brev är uteslutet. Och enligt egen utsago så håller du dig inte informerad på eget initiativ.

"liksom jag nästan aldrig läser fackpress eller snokar runt på nätet efter senaste nytt. "

HUR skulle Apple kunnat "hitta" dig?

 

Om mitt batteri hade börjat krångla hade jag SÖKT information och då hittat informationen om batteriutbytesprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande batteriet, så är det en del som "löst" sitt problem bara genom att göra rent polerna på batteriet, tydligen så uppstår oxidering där, vilket inte låter så bra, men så är det.

 

Så ta en titt om det ser ut att vara så på din också, dels på batteriet, dels i datorns anslutningskontakter.

"Kan" ju vara en sån idiotgrej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju intressant för diskussionen om vi fick veta vad Coconut Battery säger om kondition och antalet cykler.

Kanske en skärmdump?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan, tycker synd om dig. Du verkar haft en hel del otur också.

Hade du sagt till direkt hade du antagligen fått ett nytt batteri direkt, men vafan, lite trevligt bemötande kan man kräva från supporten.

Hur lät du själv när du ringde? Trevlighet brukar bemötas med trevlighet...

 

Jag har själv just fått tillbaka min MacBook (15 månader gammal) från LanMaster i sthlm, visserligen hade jag Apple Care, men de bytte ut allt som jag hade minsta klagomål på utan knussel.

Nytt top case (tang.bord och styrplatta), ny skärm, ny laddare, ny mikrofon.

Kostnad 0.-

 

Så jag måste nog säga att jag är MYCKET nöjd med Apple och LanMaster i synnerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tydlighetens skull - både iStat och kokosnöten säger att jag har 80 procent kvar av batteriet, och att det körrt 383 cykler - i dag alltså, problemen började för ett år sedan ungefär, när batteeriet var ungefär 13 månader gammalt. Provade att fixa polerna, men utan resultat - syns ingen oxidering heller.

 

För övrigt hade det inte varit särskilt svårt för Apple att uppmana sina återförsäljare att ta kontakt med respektive kunder för byte av batteri - om viljan hade funnits, så resonemanget om att det inte finns någon information om köparna håller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt hade det inte varit särskilt svårt för Apple att uppmana sina återförsäljare att ta kontakt med respektive kunder för byte av batteri - om viljan hade funnits, så resonemanget om att det inte finns någon information om köparna håller inte.

 

Tillhör ditt batteri den serie som blev utbytta? Med rätt serienummer på batteriet lär det nog fortfarande gå att få utbytt?

Sen att du inte försökt få batteriet ersatt redan när det började krångla, där får du nog skylla dig själv, batterier är normalt förbrukningsvara, och att försöka komma med krav efter så här lång tid ....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så resonemanget om att det inte finns någon information om köparna håller inte.

OM återförsäljaren kan/får/vill ge sett kundregister till Apple. Personuppgiftslagen kan sätta stopp.

OM kunden uppger fullständigt namn och adress till återförsäljaren.

OM kunden registrerar sin Mac.

OM kunden uppger korrekt namn och adress.

OM kunden inte flyttar.

OM kunden inte säljer Macen.

 

En hel massa OM.

Hur hade du tänkt att Apple skulle lösa alla dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har talat med Apple i dag - mitt batteri tillhör uppenbarligen de dåliga, men jag är en månad sen med kravet - visst, det är mitt fel, men litet generositet kunde man kanske visa?

Jag vet att batterier är förbrukningsvara, men det här är ju inte förbrukat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly, varför skulle Apple få tillgång till kundregistren?

Det hade ju räckt med att Apple kontaktat sina återförsäljare och bett dem ta kontakt med sina kunder. Alla hade förstås inte fått tag på, men en hel del.

Tror fortfarande att du jobbar på Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade ju räckt med att Apple kontaktat sina återförsäljare och bett dem ta kontakt med sina kunder.

Det hade ju inte återförsäljaren gjort gratis åt Apple. Det skulle kosta för mycket att göra så, tyvärr.

Tror fortfarande att du jobbar på Apple.

Det betyder ju att du tror att jag ljuger för dig. Jag tycker det är riktigt lågt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly82 har tyvärr rätt i att du lagligt sett är för sent ute i och med att konsumentköplagen säger att man måste meddela säljaren om felet inom skälig tid från det att man upptäckt felet, typiskt inom 2 månader.

 

Däremot håller jag med dig fullkomligt om att Apples service är undermålig. I och med att tyvärr även kvaliteten är tveksam tror jag att det kan bita dem ganska hårt i framtiden. Önskar att de kunde vara som t.ex. Ikea som inser att kostnaden att byta ut någon pryttel som gått sönder är betydligt mindre än skadorna om folk börjar klaga - och att man kan tjäna pengar på nöjda kunder som uppmuntrar vänner att handla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunder som inte klagar är alltid bättre en besvikna och sura kunder. Sedan kan man hålla på lagar o principer hur mycket man vill. Man tjänar mindre pengar på att inte vara smidig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunder som inte klagar är alltid bättre en besvikna och sura kunder. Sedan kan man hålla på lagar o principer hur mycket man vill. Man tjänar mindre pengar på att inte vara smidig.

Jovisst, men det finns trots allt en gräns när man förlorar pengar också. Annars skulle alla produkter ha livstids garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men det finns trots allt en gräns när man förlorar pengar också.
Det gör man bara om man gör produkter som inte håller eller om man inte själv håller de åtaganden man har.

 

Apple skulle lika bra kunna sätta 3års garanti på allt.

För ska man kunna teckan extra garanti så måste det ju hålla så länge för annars vore det ju en bottenaffär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...