Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraven för CD-databasen i iTunes


peranders

Rekommendera Poster

Jag har nyligen skaffat en iPhone och har då blivit varse om att fd. CDDB har massor med fel och dessutom saknas skivomlag på ganska många många av mina CD.

 

Fråga 1: Finns det någon spec på hur en omslagsbild ska vara, typ storlek, filtyp etc?

 

Fråga 2: Finns det någon vägledning hur data ska vara skrivna i databasen? Jag märker till exempel att "del av samling" är ikryssad lite då och då när detta verkar vara tänkt som samlingskiva med olika artister och inte samlingsskiva med greatest hits och en och samma artist.

 

Fråga 3: Vart hittar jag bilderna i min Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. De flesta bildfilen i olika storlekar fungerar som omslagsbild. Har du ett iTunes-konto är det ju dock enkelt att skaffa bilder genom att bara högerklicka på albumet i cover flow och fälja "hämta bildmaterial".

 

2. Rätt, del av samling är för skivor med flera olika artister på samma skiva typ "absolute rock classics".

 

3. Bilderna som visas i iTunes är inbakade i själva ljudfilen och hittas inte någon annanstans på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skalas bilder ner automatiskt när de laddas in i databasen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
3. Bilderna som visas i iTunes är inbakade i själva ljudfilen och hittas inte någon annanstans på datorn.

Är dom? Det tror inte jag. Varför ligger dom i så fall i kopia i mappen Användare-Musik-iTunes-Album Artwork-Local under en kryptisk siffer-hierarki? Där ligger en massa .itc-filer på ca 50-300 kB. De kan läsas med bl.a. GraphicConverter, där finns alla skivomslag.

 

Själva mp3-filen har på mina maskiner inte ändrats vid hämtningen av skivomslaget så jag tror inte de ligger inbäddade också, vore fånigt med dubbellagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B)-->

QUOTE(Doktor B @ 12:23, 2008-08-24) 874186[/snapback]
Är dom? Det tror inte jag. Varför ligger dom i så fall i kopia i mappen Användare-Musik-iTunes-Album Artwork-Local under en kryptisk siffer-hierarki? Där ligger en massa .itc-filer på ca 50-300 kB. De kan läsas med bl.a. GraphicConverter, där finns alla skivomslag.

 

Själva mp3-filen har på mina maskiner inte ändrats vid hämtningen av skivomslaget så jag tror inte de ligger inbäddade också, vore fånigt med dubbellagring.

 

Mmm, då tror jag det är dubbellagring i så fall, för om jag flyttar en mp3-fil till en annan dator så följer skivomslaget med, är jag ganska säker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...